2024-09-20, 23:03
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Polisen har lagt ner anmälan om hundstöld. Det finns inget som visar på att det skett och de har fått Ps alla filmer och övriga "bevis", kollat upp alla tips som kommit in. Det inkluderar den person som Flashmaner hintar om.

Vi kan alltså lugnt avskriva stöldhypotesen.

Samma saker ältas återigen och det leder ingen vart. Hoppas något nytt framkommer. Den som vill veta vad jag tycker och tror kan kolla mina gamla inlägg.
Citera
2024-09-20, 23:04
Medlem
flashmaners avatar
Vad det gäller de brott som begåtts mot familjen i samband med stölden av Essie, dels förtal och dels sekretessbrott, som är de brott vi känner till, så är det tveklöst så IMO att hundhjälpens agerande vid stölden av Essie utgör grovt förtal. Jag skulle vara förvånad om det inte också är så att Hundhjälpen är bundna av sekretess genom sitt engagemang som leverantörer av assistanshundar till behövande genom av regeringen förordnade SBK, och att deras uttalanden i samband med stölden också utgör sekretessbrott, som nu utreds av polis i samband med stöldutredningen av Essie.

De som liksom Essies ägare köper assistanshundar genom en organisation i förlängningen utsedd av staten måste kunna känna samma trygghet som vem som helst som får motsvarande typ av stöd för olika handikapp genom statens försorg via olika förmedlare.

Därmed torde det också vara så med största sannolikhet att även Hundhjälpen begått såväl förtal som sekretessbrott emot Essie ägare och brukare i samband med de lögner och uttalanden ge gjort i anslutning till stölden av Essie, och det är min övertygelse att vi kommer att få se ett rättsligt efterspel även på den punkten.

Sett till praxis vid förtal borde det i ett fall som detta där en person med en NFP diagnos som Essies brukare har och hennes familj utsätts för så här grovt förtal såväl i sociala medier som i massmedia, så borde allmänt åtal vara påkallat i bra mycket större utsträckning än i många andra fall. Det återstår att se om ett sådant är en del i polisutredningen kring stölden av Essie.

Hundhjälpen har inte ens haft vett nog att plocka bort förtalet som de la ut på sin facebooksida när de postade sitt uttalande kring Essie i samband med stölden och att det blev viralt. Det ligger kvar fortfarande och det har spridits vidare otaliga gånger i andra grupper och sociala medier. Det har fått ovanligt stor spridning, och det sprids fortfarande i nya inlägg i olika grupper har jag sett. Det är ett pågående brott som bara får större och större spridning och konsekvenser. Det skall bli intressant att se om de tar ner det när (om) de åker på åtal, eller om de tänker göra sig själva till någon form av slagträ för rätten att förtala neuropsykiatriskt nedsatta personer som råkar vara deras egna kunder, eller om de tas sitt förnuft till fånga snarare och tar ner lögnerna och förtalet mot familjen innan dess. Huruvida Hundhjälpen har något med stölden att göra, som vissa i tråden har spekulerat kring, återstår att se, och ifall deras uttalande är någon form av cover-up för det.

Med tanke på den stora vidarespridning som Hundhjälpens förtal om Essies brukare och ägare som de postade i samband med stölden har lett till, och fortfarande leder till, så skulle det inte förvåna mig det minsta om vi får se ett nytt rekord i skadestånd emot Hundhjälpen.

Har svårt att tänka mig att en enda människa någonsin skulle vilja köpa en hund av dem igen. Vem tänker dom hänga ut härnäst på sina sidor?

Och kom ihåg, det är en försvårande omständighet för Hundhjälpen att deras förtal bygger på en lögn om Essie och hennes brukare. En lögn som de själva avslöjade redan när de gjorde sin anmälan om Essie till Länsstyrelsen, som sannolikt ledde till att Essie stals, och innan de begick sina förtalsbrott.

Hundhjälpen har en hel del att gottgöra om de någonsin skall kunna återupprätta sitt rykte efter sin hantering av Essie-stölden, det är ett som är väldigt säkert. Hade jag varit dem hade jag pudlat, kontaktat familjen, bett om ursäkt, erkänt lögnen, gått ut med sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen, om Essie och vad de vet om försvinnandet och anmälaren, och hoppats på det bästa. Annars kan det bli jävligt dyrt för dom framöver.

Att polisen är Essie-tjuvarna på spåren är jag övertygad om, det är för många som vet för mycket. Men det återstår att se om det räcker hela vägen fram, det är tyvärr inte så säkert, och ju längre tiden går desto mindre sannolikt blir det dessvärre.
Citera
2024-09-20, 23:09
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Polisen har lagt ner anmälan om hundstöld. Det finns inget som visar på att det skett och de har fått Ps alla filmer och övriga "bevis", kollat upp alla tips som kommit in. Det inkluderar den person som Flashmaner hintar om.

Samma saker ältas återigen och det leder ingen vart. Hoppas något nytt framkommer. Den som vill veta vad jag tycker och tror kan kolla mina gamla inlägg.
Lite tvivel om vad polisen tycker om det här fallet :
https://i.imgur.com/GeV0elU.jpg
Citera
2024-09-20, 23:10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Om A skadade Essie svårt så förstod nog PÖ att det var bättre att döda hunden rakt av. Att gå till veterinär skulle kanske ge samma förslag - men då skulle PÖ inte få ut något på försäkringen. I stället drog han till med att hunden stals.

Säger inte att det VAR så, men det skulle mycket väl ha KUNNAT vara så det gick till.

Jag tror inte Essie har avlivats av veterinär, fullt så tokig är inte ens P. Finns ingen anledning till det heller, när man har L som är gammal militär och kan avliva med skjutvapen i lönndom.
Citera
2024-09-20, 23:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Att polisanmälan lagts ner är en lögn. Jag var i kontakt med polisen i förmiddags, utredningen är i full gång och det finns inga planer på att lägga ner den. Tvärtom så växer den.

Det råder inte längre några tveksamheter kring att Essie stals.

Det får vara slut med att framföra rena påhitt som fakta.
Citera
2024-09-20, 23:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
https://i.imgur.com/GeV0elU.jpg

Har läst ett annat uttalande som ganska ordagrant var det jag skrev. Det var sedan P hade kommit in med filmen från kökskameran.
Citera
2024-09-20, 23:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att polisanmälan lagts ner är en lögn. Jag var i kontakt med polisen i förmiddags, utredningen är i full gång och det finns inga planer på att lägga ner den. Tvärtom så växer den.

Det råder inte längre några tveksamheter kring att Essie stals.

Det får vara slut med att framföra rena påhitt som fakta.

Det blir tradigt att måsta upprepa sig.

Polisutredning pågår men den gäller inte stöld. Det skulle ta upp till ett år för åklagaren innan det kan gå till åtal. Det var polisen tydliga med i EP.
Citera
2024-09-20, 23:24
Medlem
flashmaners avatar
Jag var som sagt i kontakt med polisen idag. Utredningen om stölden av Essie är öppen, och det är den för att polisen har gjort framsteg i stölden av Essie, och utredningen växer.

Det får vara slut på att posta rena påhitt som fakta i tråden!
Citera
2024-09-20, 23:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag var som sagt i kontakt med polisen idag. Utredningen om stölden av Essie är öppen, och det är den för att polisen har gjort framsteg i stölden av Essie, och utredningen växer.

Du är inte trovärdig, så upp med bevis.
Citera
2024-09-20, 23:33
Medlem
flugornass avatar
Citat:

Vad är fakta för att någon har stult Essie?
Kan Du kortfattat dela med dig av vilken typ av framsteg polisen gjort avsende stölden av Essie?
Utredning eller det man normalt sett kallar för FUP har du tillgång till den?
Nej troligen inte för det finns ingen fup.
FUP= Förundersökning protokoll
Citera
2024-09-20, 23:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Vad är fakta för att någon har stult Essie?
Kan Du kortfattat dela med dig av vilken typ av framsteg polisen gjort avsende stölden av Essie?
Utredning eller det man normalt sett kallar för FUP har du tillgång till den?
Nej troligen inte för det finns ingen fup.
FUP= Förundersökning protokoll

Du påstår att det inte finns någon FUP!?

Självklart finns det en FUP. Polisens utredning kring stölden av Essie är pågående. Alla pågående utredningar har en FUP. I alla pågående utredningar råder förundersökningssekretess. Huruvida jag har tagit del av förundersökningen eller delar av den kommer jag inte att uttala mig om, eftersom det råder sekretess.

Den som påstår att utredningen är nedlagd, kan rimligen också presentera en FUP. Ty, när en utredning läggs ner upphör förundersökningssekretessen. Ser vi någon FUP i tråden?
Go figure.......

Nu vet du i alla fall att jag talar sanning.
Citera
2024-09-21, 05:55
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
https://imgur.com/GeV0elU.jpg
Artikeln gäller anmälan i samband med försvinnandet, därefter öppnade man förundersökningen igen.
Det stod väl också i någon artikel, det var efter att man fick in ytterligare information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in