2024-09-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
I tillägg till mitt inlägg #198 har jag ytterligare lite mer verklighetsbaserad information, som kanske gör en del domedagsprofeter besvikna.
Dessa skeppningar av rysk ammoniumnitrat sker kontinuerligt till olika länder. Kanske främst Ösfafrikanska och en del sydamerikanska länder. Det är ett sätt för Ryssland att få in utländsk valuta, speciellt USD. Ammoniumnitrat används i mottagarländerna som gödningsmedel och i vissa fall som spröngmedel i gruvor. Lasten är i och för sig klassad som farlig last och har ett IMO-nummer. Mig veterligen har en sådan last aldrig exploderat ombord på ett fartyg. Största faran för fartyget är om lasten inte surras ordentligt. Tänk potatissäckar som rör på sig. Kan lätt ändra fartygets stabilitet.
Vad många inte tänker på är att de flesta av oss ofta ”träffar på” ammoniumnitrat på vägar och i svenska hamnar. Yara är en stor producent. Många bönder har rätt att köpa ammoniumnitrat och gör så. Skulle tro det finns regler för hur de skall förvaras och förhindra stöld.

Vem som äger lasten är nog inte känt. Kan väl vara så att mottagaren betalt lasten och kanske även sjötransporten. Då har Ryssland inget med lasten att göra och fartyget kommer inte återvända dit.

Det talas om grundkänning och skador i skrovet. Det talas även om maskinfel. Ena eller andra eller båda? Någon som vet?
Oavsett, och med tanke på att fartyget uppenbarligen inte fortsätter sin färd är nog att det försiggår en ferbril kommunikation med ägare och dess P&I club ( försäkringsbolag). Förutom eventuella nödåtgärder gissar jag att varken bogserbolag eller reparationsvarv vill ta i det fartyget med tång, såvida det inte finns bankgarantier på plats.

Spännande fortsättning.

Intressant input!
Stoppet av fartyget just nu, beror sannolikt på förhandlingar med försäkringsbolag, men ffa olika hamnar och länder.
Citera
2024-09-21, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Är detta rätt tolkning: fartyget har lämnat ryskhamn fullt med explosivt material i lasten, trots att skrovet blivit skadat i ryskhamn och ändå valt att segla iväg?

Ja, det verkar inte bättre. Nu bogserar man runt båten i jakt på någon hamn som vill ta emot dem.

Edit: Skrov, propeller och roder uppgav norrmännen efter att de inspekterat fartyget i Tromsö.
Citera
2024-09-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Hur funkar sånt här? Kan Sverige också neka dom att slå hamn i Sverige lika Norge gjorde, och så länge den håller sig på internationellt vatten så har väl vi inte så mycket att säga till om.

Vi ska betrygga männoskoliv/besättningen, den är grundläggande regel. När det kommer till att låta farlig last angöra är det mer snårigt och inget jag vet.
Citera
2024-09-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Ja, det verkar inte bättre. Nu bogserar man runt båten i jakt på någon hamn som vill ta emot dem.

Edit: Skrov, propeller och roder uppgav norrmännen efter att de inspekterat fartyget i Tromsö.

Stämmer det verkligen? Svårt att tro att Norge som sjöfartsnation skulle släppa iväg ett icke sjövärdigt fartyg. Bryter mot alla sjösäkerhetsregler.
Citera
2024-09-21, 00:13
Medlem
Undrar om KBV har någon plan att utförligt genomsöka fartyget. Känns som något givet, ifall det beslutar sig för att styra mot svenska territorialvatten.
Citera
2024-09-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Stämmer det verkligen? Svårt att tro att Norge som sjöfartsnation skulle släppa iväg ett icke sjövärdigt fartyg. Bryter mot alla sjösäkerhetsregler.

jag tänker att rimliga tolkningen av dagsläget är att Tromsö släppte iväg/avvisade fartyget pga identifierade brisiter och risker, vilket är förståeligt. Alltså:
oavsett, så kan ni inte vara i land här. Är för farligt för oss, så ge er iväg dit ni ska (och sök nödvändig reparation av fartyget)
Senast redigerad av Bullan-Bluebird 2024-09-21 kl. 00:20.
Citera
2024-09-21, 00:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Inte alls.

Hade ryssen velat spränga en bomb här så hade vi inte fått någon förvarning.

Nja, tanken var ju att vi inte skulle få någon förvarning. Fartyget skulle komma hit i all tystnad och så PANG!

Men så var det någon full kapten som lastade för mycket och körde på grund och skadade skrov, propeller och roder. Han har nog bestämt sig för att begå harakiri. Så ännu farligare nu.

Kruxet för ryssarna är ju att de måste ha "deniability". Ett fartyg med lite oskyldigt syntetiskt koskit i lasten är den perfekta deniabilityn.

Jag tror inte riktigt själv på den teorin, det ska jag säga.

Men att ryssarna genomför påverkansoperationer råder det ingen som helst tvekan om. Och att de innefattar att fysiskt skada sverige och andra västländer råder det heller ingen tvekan om.

De skulle helt säkert kunna genomföra en sådan här grej. Att det är omöjligt skulle jag absolut inte säga.

Skulle de bli avslöjad är det dock en krigshandling, så det är ju rätt allvarligt. Tvivlar på att Putin skulle ta ett sådant stort kliv. Men han är oberäknelig och ju sämre det går för honom på olika plan, desto mer desperat riskerar han att bli.

Ser att hon fortfarande ligger stilla på samma position som innan. Med bogseringsfartyget i närheten. Undrar vem som pröjsar för att bogseraren ligger där.

Ingen kustbevakning i närheten. En norsk kustbevakare en bit bort, men på väg bort och verkar vara intresserad av en dansk fiskare.

Hon väntar kanske på besked om vart hon ska ta vägen. Finns ju ingen anledning att åka in i Östersjön om hon inte får gå i hamn någonstans där inne.
Citera
2024-09-21, 00:20
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Du tror att Öreseundsbron är enda sättet att transportera trupp och utrustning in till Sverige?

Vid ett WW3-scenario så är ju stora broar som denna sånt som ryker först. Så man har planerat för såna händelser...

Nej. Det tror jag inte men jag tror att du missade att läsa hela min text.
Citera
2024-09-21, 00:23
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52

Tycker uppgifterna vart båten skadats är motstridiga: kustbevakningen uppger ” Lastfartyget MV Ruby gick i början av september på grund och sökte nödhamn i Tromsö i Nordnorge.”

Svt uppger ” Fartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador.”

Vart hittar du uppgifter om norrmännens inspektion av fartyget?

https://www.kustbevakningen.se/nyheter/fartyg-med-ammoniumnitrat-bogseras-utanfor-norges-kust/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skadat-fartyg-med-farlig-last-pa-vag-mot-sverige
Citera
2024-09-21, 00:25
Medlem
Snacka om att media gör en höna av en fjäder.....

Media har bara gjort det här till en nyhet bara för att öka på rysskräck och hatet......

Är inte förstagången ett fartyg har så mycket av denna last samt en del fartyg som rör sig i östersjön är gränsen att vara icke sjödugliga.

Vet inte hur många gånger man har fått rycka ut och lappa skroven på fartyg som har anlagt i svenska hamnar för då har de märkt att det har gått hål i barlasttanken eller helt i skrovet och när man ska försöka lappa det så blir området minst 2ggr så stort för skrovet är i så uselt skick.....

Ni kan tänka på att det rör sig dagligen bra många lastbilar som är ute på svenska vägarna som transporterar bra många ton ammoniumnitrat och ska man börja leka med siffror och odds så är det betydligt större risk att lastbilar smäller än detta lastfartyg, är det bara motorn som har havererat så är det ju bara att hålla sig till bogsering så är allt lugnt. Är det skrovskador så är det ännu lugnare eftersom det är vattenlösligt så blir det bara säkrare om det blir blött....
Senast redigerad av hecules 2024-09-21 kl. 00:27.
Citera
2024-09-21, 00:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Tycker uppgifterna vart båten skadats är motstridiga: kustbevakningen uppger ” Lastfartyget MV Ruby gick i början av september på grund och sökte nödhamn i Tromsö i Nordnorge.”

Svt uppger ” Fartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador.”

Vart hittar du uppgifter om norrmännens inspektion av fartyget?

https://www.kustbevakningen.se/nyheter/fartyg-med-ammoniumnitrat-bogseras-utanfor-norges-kust/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skadat-fartyg-med-farlig-last-pa-vag-mot-sverige

SVT är otydliga i sin artikel, hon fick sannolikt skadorna i samband med att hon lämnade hamnen där hon lastat.

Båtens djupgående är 10m och max djup i hamnen är 9.8 meter. Båten fick egentligen inte ens gå in i den hamnen. Jag antog tidigare ikväll i tråden att hon gått på grund, så roligt att se att det nu bekräftas av kustbevakningen. De lär ändå har bra mycket bättre underrättelser än SVT på den punkten.
Citera
2024-09-21, 00:35
Medlem
Det skumma med Ruby *med farlig last *med skeppshaveri i skrov, roder, mm

är ju oklarheten i destination.
Det senaste från Aftonbladet är ' oklart vart fartyget verkligen är på väg.

– De uppgifter vi har om destination är Klajpeda, men det är inte klart att fartyget kommer att gå dit. Vi får se vad befälhavare ombord och rederiet kommer fram till för lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in