2024-09-20, 20:58
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det är liksom dessutom MSTR som - via just Bitcoin - gjort honom rik.

Ni låter den där trasiga parasiten ta över hela tråden/trådarna, trots att troll-inläggen inte ens har en linje.

Kebab har dock en giltig poäng. Att sälja aktier för usd rimmar illa med Saylors resonemang i övrigt.
Citera
2024-09-20, 20:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ursäkta, glömde bort att han bara trollar.
Jag trollar absolut inte. Du fick till och med källor och uträkningar som stöd.

Det verkar vara ert vanliga sätt att försöka avfärda obekväma inlägg.

Saylor har sålt av aktier till ett värde på hundratals miljoner de senaste åren. Han hade lätt kunnat fördubbla sitt privata bitcoininnehav (ännu mer via belåning, som han ju förespråkar). Det har han uppenbarligen inte gjort.
Citera
2024-09-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Kebab har dock en giltig poäng. Att sälja aktier för usd rimmar illa med Saylors resonemang i övrigt.

Nja, i och med att han enligt egen utsago har fortsatt att köpa bitcoin privat, så rimmar det ganska väl.

Den enda källan övertolkar ett löst yttrande om "around one billion" och gör en höna av en fjäder.

Att han har sålt aktier kan möjligen indikera att han anser att MSTR är övervärderat. Och det kan nog stämma. Personligen äger jag inga MSTR-aktier utan endast bitcoin direkt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-09-20 kl. 21:06.
Citera
2024-09-20, 21:07
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Nja, i och med att han enligt egen utsago har fortsatt att köpa bitcoin privat, så rimmar det ganska väl.

Den enda källan övertolkar ett löst yttrande om "around one billion" och gör en höna av en fjäder.

Att han har sålt aktier kan möjligen indikera att han anser att MSTR är övervärderat.

Ja, OM han har gjort det, vill säga..
Kebab gör ju gällande att Saylor inte har köpt några bitcoin för egen del under de senaste fyra åren.
Citera
2024-09-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ja, OM han har gjort det, vill säga..
Kebab gör ju gällande att Saylor inte har köpt några bitcoin för egen del under de senaste fyra åren.

Jo, han påstår det, men i källan han anger uppger Saylor tvärtom att han fortsätter att köpa bitcoin privat.

Enligt

https://www.forbes.com/profile/michael-saylor/

är han god för drygt fyra miljarder dollar. Hur stor andel av MSTR äger han i dag? Jag hittade inget tydligt på yahoo finance.
Citera
2024-09-20, 21:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jo, han påstår det, men i källan han anger uppger Saylor tvärtom att han fortsätter att köpa bitcoin privat.
Du fick en källa med en tydlig uträkning. Istället hänvisar du till ett svepande uttalande om att han ”köper mer” (i okänd mängd).

Siffrorna finns svart på vitt. Du är fullständigt faktaresistent när något inte passar din världsbild.
Citera
2024-09-20, 21:29
Medlem
EgoistNs avatar
Det inte bara verkar vara.. Det är fullständigt ologiskt att sälja av aktier i ett bolag som agerar hävstång för den tillgång bolaget satsar på. Kebabs poäng kvarstår.
Citera
2024-09-20, 22:04
Medlem
Citat:
Har aldrig hört Saylor yttra saker som "den som är rikast när den dör vinner" eller liknande, men länka gärna.

EDIT: Man kan ju även bjuda in er egen situation för att göra det pedagogiskt. Rimligen händer det att ni säljer tillgångar mot SEK, och ni kanske rent av har ett konto med massa debit SEK. Detta betyder antingen att ni är fullständigt hjärndöda (inte förstår att SEK i exakt alla lägen är en dålig monetär placering; eftersom det i minsta fall i samtliga lägen domineras av USD) - och är ni så hjärndöda kan jag ändå inte hjälpa till - eller så betyder det att ni ser ett behov av svensk fiat som inte handlar om att maximera avkastning.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2024-09-20 kl. 22:09.
Citera
2024-09-20, 22:06
Medlem
Citat:
Det inte bara verkar vara.. Det är fullständigt ologiskt att sälja av aktier i ett bolag som agerar hävstång för den tillgång bolaget satsar på. Kebabs poäng kvarstår.

Vad är det som inte bara verkar vara?

Jag kan tänka mig minst två legitima förklaringar till att han har sålt aktier i MSTR:

- Han anser att aktien har stigit för högt och vill hellre äga bitcoin direkt, utan hävstång

- Han behöver pengar till något privat, t.ex. en lyxfastighet, lyxyacht, lyxbunker eller något annat

Eller en kombination av ovanstående.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-09-20 kl. 22:10.
Citera
2024-09-20, 22:21
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Vad är det som inte bara verkar vara?

Jag kan tänka mig minst två legitima förklaringar till att han har sålt aktier i MSTR:

- Han anser att aktien har stigit för högt och vill hellre äga bitcoin direkt, utan hävstång

- Han behöver pengar till något privat, t.ex. en lyxfastighet eller en lyxyacht eller något annat

Eller en kombination av ovanstående.

Nej. Jag kan inte se logiken i att Saylor och andra i ledningen säljer aktier i MSTR mot usd.
Något som går stick i stäv med bolagets affärsidé.
Citera
2024-09-20, 22:22
Medlem
Citat:

Enligt

https://www.forbes.com/profile/michael-saylor/

är han god för drygt fyra miljarder dollar. Hur stor andel av MSTR äger han i dag? Jag hittade inget tydligt på yahoo finance.

Enligt wikipedia äger han 10,3 procent av MSTR (och har över femtio procent av rösträtten). MSTR är värderad till 29 miljarder dollar enligt yahoo finance. I runda slängar 3 miljarder av hans förmögenhet på, enligt Forbes, 4,2 miljarder dollar är alltså ägandet i MSTR.

Minst en miljard dollar har han i bitcoin (om han inte har köpt mer). Det ger att han har på sin höjd två-tre hundra miljoner dollar i annat. Det är ju inte mycket i sammanhanget.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-09-20 kl. 22:37.
Citera
2024-09-20, 23:21
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Har aldrig hört Saylor yttra saker som "den som är rikast när den dör vinner" eller liknande, men länka gärna.

EDIT: Man kan ju även bjuda in er egen situation för att göra det pedagogiskt. Rimligen händer det att ni säljer tillgångar mot SEK, och ni kanske rent av har ett konto med massa debit SEK. Detta betyder antingen att ni är fullständigt hjärndöda (inte förstår att SEK i exakt alla lägen är en dålig monetär placering; eftersom det i minsta fall i samtliga lägen domineras av USD) - och är ni så hjärndöda kan jag ändå inte hjälpa till - eller så betyder det att ni ser ett behov av svensk fiat som inte handlar om att maximera avkastning.

Ni är si och ni är så. Ni, ni ni..
Sikta på målet nästa gång, ok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in