2024-09-20, 09:50
Medlem
diseuses avatar
Första avsnittet ute nu.

Andra avsnittet kommer först på måndagen den 30 september.
Citera
2024-09-20, 19:38
Medlem
sebastian_s avatar
Ganska bra men långt ifrån ett nytt Sopranos som vissa har svamlat om.

+serien känns rapp och kraftfull
+ ovanligt med maffia/gangster serier nu för tiden
+ våld och horor. Manlig
+ Stämningsfull miljö

-Forcerad och förutsägbar dialog
- serien andas aldrig. Till skillnad från Sopranos som mer liknar verkligheten där man får läsa ansiktutryck och stämningen så är det bara full fart hela tiden. Mer som en film än de bästa serierna
- man visste exakt vad som skulle hända med den färgade killen. Jag sa högt " You work for me now kid" . Och så blev det. Pingvinens egna Miles Morales. Oerhört typiskt 2020 talet och förutsägbart
- En dominant girlboss. Så klart. Ännu mer typiskt 2020 talet. Ingen serie kan få finnas utan en dominant girlboss. I en maffia miljö så framstår det som extra dumt

Serien får 7/10 hittills.
Senast redigerad av sebastian_ 2024-09-20 kl. 19:42.
Citera
2024-09-20, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ganska bra men långt ifrån ett nytt Sopranos som vissa har svamlat om.

+serien känns rapp och kraftfull
+ ovanligt med maffia/gangster serier nu för tiden
+ våld och horor. Manlig
+ Stämningsfull miljö

-Forcerad och förutsägbar dialog
- serien andas aldrig. Till skillnad från Sopranos som mer liknar verkligheten där man får läsa ansiktutryck och stämningen så är det bara full fart hela tiden. Mer som en film än de bästa serierna
- man visste exakt vad som skulle hända med den färgade killen. Jag sa högt " You work for me now kid" . Och så blev det. Pingvinens egna Miles Morales. Oerhört typiskt 2020 talet och förutsägbart
- En dominant girlboss. Så klart. Ännu mer typiskt 2020 talet. Ingen serie kan få finnas utan en dominant girlboss. I en maffia miljö så framstår det som extra dumt

Serien får 7/10 hittills.

Serien ska inte ses som enbart en maffia-serie utan även som en comics-serie. Den utspelar sig trots allt i The Batman-universe. Tyckte hon var tämligen cool den där maffiabruden som suttit på Arkham. Intelligent och galen, sådana karaktärer är intressanta.

Den där fälgtjuven hade jag gärna varit utan oavsett hudfärg, bättre kunde de ha hittat på. Håller dock tills vidare med om betyget: 7/10.
Citera
2024-09-21, 09:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är välgjort, som det brukar vara när HBO storsatsar. Man har lagt mycket krut på att skapa mörka, dystopiska miljöer, för det är ju ändå baserat på en serietidning.

Nu blir det här en sorts maffiadrama, och det är kanske inte fel. Man får släppa Batman när man ser den, han lär väl inte dyka upp. Och gör man det är det en bra serie (än så länge) och jag kommer att följa den.

Men jag säger som SithMaster: varför tog man med den där lilla fälgtjuven?
Citera
2024-09-21, 13:30
Medlem
Gvasalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är välgjort, som det brukar vara när HBO storsatsar. Man har lagt mycket krut på att skapa mörka, dystopiska miljöer, för det är ju ändå baserat på en serietidning.

Nu blir det här en sorts maffiadrama, och det är kanske inte fel. Man får släppa Batman när man ser den, han lär väl inte dyka upp. Och gör man det är det en bra serie (än så länge) och jag kommer att följa den.

Är fälgtjuven blott ett alibi och fyller syftet att vi ska få lära känna OZ?

Gillade piloten, ska bli spännande att följa.
Precis som resten av världen tycker jag Farrell och Milioti är riktigt bra.
Citera
2024-09-21, 15:18
Medlem
Citat:

- serien andas aldrig.

Ja, för stannar man upp och tänker efter ens en sekund kollapsar hela historien fullständigt.

I och med att Pingvinens samtliga motståndare verkar vara totala idioter blir det svårt att arbeta upp något större intresse för en handling som haltar värre än protagonisten.
Citera
2024-09-21, 17:41
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

För han är svart. HBO/Max skulle aldrig 2024 producera något som inte är woke. Att kolla på serier där det är flera svarta med har jag inget problem med (min favoritserie är ju The Wire liksom) men när man enbart gjort det pga. woke-propaganda som så oerhört tydligt är fallet här så är det bara störande, särskilt när två karaktärer kommer varandra så orimligt nära bara för man inte kan skriva bättre manus. Man har väl suttit på flera möten och försökt fundera ut hur man ska få med en svart skådis och så har manuset fått lida pga. detta.

I filmen "The Batman" var det ju sjukt nog ännu värre i woke-scenen med Catwoman som förstörde hela filmen.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-09-21 kl. 17:45.
Citera
2024-09-21, 18:11
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
För han är svart. HBO/Max skulle aldrig 2024 producera något som inte är woke. Att kolla på serier där det är flera svarta med har jag inget problem med (min favoritserie är ju The Wire liksom) men när man enbart gjort det pga. woke-propaganda som så oerhört tydligt är fallet här så är det bara störande, särskilt när två karaktärer kommer varandra så orimligt nära bara för man inte kan skriva bättre manus. Man har väl suttit på flera möten och försökt fundera ut hur man ska få med en svart skådis och så har manuset fått lida pga. detta.

I filmen "The Batman" var det ju sjukt nog ännu värre i woke-scenen med Catwoman som förstörde hela filmen.
Precis så framstod det. Det sista läskscenen påminde starkt om sista scenen i Fucking Åmål när en lycklig och något nervös Elin berättar för Agnes om hur hon blandar Oboy.

Det passade den sköra tonårsfilmen. Inte pingvinen .
Citera
2024-09-21, 22:43
Medlem
Ju mer jag tänker tillbaka det, ju mer kritisk blir jag... var väl ok för stunden men vetefan.
Var det ens bättre än valfritt avsnitt av Gotham? Och den var väl inget vidare eller Arrow eller nån av dom andra serierna

Segt att vänta på nästa avsnitt
Citera
2024-09-24, 07:17
Medlem
anomaligns avatar
Jag är skeptisk både till hela den gritty tonen och till castingen av Oswald Cobblepot. Jag tycker att The Penguin ska vara en hysterisk, trettioårig twink med animefrisyr, och inte en trött, grubblande sextioårig maffiaboss.

https://youtu.be/nvtHW-1mTQ4
Citera
2024-09-25, 00:26
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
- En dominant girlboss. Så klart. Ännu mer typiskt 2020 talet. Ingen serie kan få finnas utan en dominant girlboss. I en maffia miljö så framstår det som extra dumt.
Alltså, karaktären Sofia Falcone existerar i serietidningarna och The Long Halloween, som detta Batman-universum är (vagt) baserat på. Exakt samma premiss där - hon kommer ut ur fängelset och försöker ta reda på vem som dödat familjemedlemmar.

Det är inget woke-nonsens från 2020-talet, där man skapat en "dominant girlboss". Serien kom -97 och karaktären är canon.
Citera
2024-09-25, 18:32
Medlem
Gvasalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored

Du skriver ofta om woke, både stort som smått, och försvarar det alltid med att du gillar The Wire. Det osar väldigt mycket ”jag är inte rasist men”. Det är väl inte så farligt att bli triggad av representation? Om du bara kan erkänna det för dig själv tror jag mycket är vunnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in