2024-09-20, 17:14
Medlem
Finns alla skäl att vara uppmärksamma på den här båten. 20.000 ton ammoniumnitrat är underlag för en redig bomb. I jämförelse var explosionen i Beirut, Libanon väl runt 3000 ton.

Så åker den in i vid någon hamn eller hamnar på annan plats kan väldigt stora skador bli följden av en explosion.

Som av en händelse har då skrovet blivit skadat och de liksom behöver komma in i hamn för reparationer. Reparationer som förmodligen utgör en perfekt grund för att en "olycka" sker.
Citera
2024-09-20, 17:17
Medlem
midvintermorkers avatar
Stoppa skeppet och lossa lasten. Helt klart något skit I görningen här. Man låter inte ett skeppet med skadat skrov och 20000ton konstgödsel segla vidare om man inte har en plan att spränga skiten.

Förmodligen är Putte redo att trycka på knappen när skeppet seglar förbi Stora Belt eller nära svenska kusten.
Citera
2024-09-20, 17:18
Avslutad
Jag förstår inte riktigt det här med lots.

Flintrännan (Öresund) är ju utesluten på grund av djupgåendet, hon går inte igenom så varför skulle de beställa lots?

Stora Bält är djupt nog, men där krävs väl lots först vid 11 meters djupgående, Ruby anger så vitt jag kan se 10 meter.

Det är väl förvisso åt helvete att bogsera henne genom Stora Bält utan lots men kan danskarna stoppa det?

Det självklara hade ju annars varit att stanna i Ryssland där skadorna uppstod. Att söka nödhamn i Tromsö, där fartyget givetvis inte får uppehålla sig (hela jävla stan skulle blåsas ur om det händer något) och sen bege sig på något sorts turné längs norska kusten, nu riktning svenska västkusten (vilken hon säkert kommer gå inte alls onödigt nära), krångla sig genom danmark, följa svenska kusten upp (kan man anta)... Med ett ej sjödugligt fartyg och en jävla tsar bomba i lasten...

Uselt sjömanskap från början till slut (hej ryssjävlar!) och "någon" tar tillfället i akt att provocera lite.

Förslag till lösning:

Tio minuters förvarning, överge fartyget omdelbart. Sjömålsrobot. Klart. Hon ser ut att ligga hyfsat till nu, södra Norge, Göteborg och norra Danmark får sig en liten show. Greta städar.

OSA
Citera
2024-09-20, 17:20
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaclav-Korunka
Att Ammoniumnitrat fraktas till sjöss är vanligt och det sker under strikta säkerhetsregler.
Men vad det är fråga om här kan man ju undra.

Vad krävs för att allt ska flyga i luften?
Ett par missiler från en JAS borde absolut räcka.

Sänk den medans den är långt från land.
Citera
2024-09-20, 17:22
Medlem
Om båthelvetet prompt måste in i Östersjön kan den väl lägga till vid Kaliningrad istället så får ryssen ta hand om sina riskabla ruckel till skutor.
Citera
2024-09-20, 17:24
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ur ryskt perspektiv är det väl perfekt att köra den på grund i Öregrund.

Och sedan börja förhandling under hot enligt ryskt modus.
Det börjar bli dags att sänka den nu. Det bor mycket folk i området och mycket kritisk infrastruktur.
Det var mer folk i Öregrund för sex veckor sedan. Nu är det ganska folktomt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja exakt. Det är baltiska/EU-fingrar i den här syltburken. Det är väl ändå ganska uppenbart?

EDIT: Klaipeda eller Las Palmas? Fortfarande EU-destination för den ryska gödningen.
Den håller 9.0 knop nu. Ostlig kurs i Skagerackrännan utanför Kristiansand.

Har nån i Litauen verkligen accepterat denna Rubysh tikka baltic?
Citera
2024-09-20, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Tycker det här låter jävligt konstigt. Varför ska Litauen ta emot en farlig last som kommer från Kolahalvön förmodligen Murmansk i Ryssland? Att Syrien och Libanon är inblandade gör inte saken mindre konstig.
Men det finns kanske en rimlig förklaring som jag inte fattar?
Eftersom Litauen svarade på en offertförfrågan om att reparera fartyget och fick jobbet.
Citera
2024-09-20, 17:27
Medlem
Jösses vilken helvetesmaskin, nu är jag glad att jag inte bor vid kusten.
Citera
2024-09-20, 17:27
Medlem
Ryssland var ju (är?) en storleverantör av konstgödsel på världsmarknaden Det är väl så dom "har fått tag på" ammoniumnitratet.

Vad som kan hända är det som drabbade fartyget "Poona" i Göteborgs hamn 1971.
Den var lastad med tunnor med 36 ton aluminiumklorat och 600 ton rapsolja. Alltså betydligt mindre mängder än vad som nu är aktuellt. En järnbalk i lasten stötte dock hål på några tunnor och hela lasten exploderade. Det blev en explosion som sågs vida kring, i formen som en atomexplosion men givetvis mindre.
Jag såg denna olycka "Live" då jag befann mig tillsammans med en pluton på en militär fordonsfärja i farvattnen kring Göta Älvs utlopp. Man förstod att något hade gått åt helvete men inte riktigt vad.
Det finns ganska mycket om denna olycka på nätet. Fyra människor avled i samband med olyckan.
Citera
2024-09-20, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Det krävs alltså lots genom Stora Bält? Det har inte tagits upp i tråden så du får gärna länka källa.
Nej det krävs inte lots för detta fartyg
Citera
2024-09-20, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Stoppa skeppet och lossa lasten. Helt klart något skit I görningen här. Man låter inte ett skeppet med skadat skrov och 20000ton konstgödsel segla vidare om man inte har en plan att spränga skiten.

Förmodligen är Putte redo att trycka på knappen när skeppet seglar förbi Stora Belt eller nära svenska kusten.
Vart skulle man lossa lasten tänkte du, i Norge mot norrmännens vilja?
Citera
2024-09-20, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Nej det krävs inte lots för detta fartyg

Återstår att se om danskarna släpper igenom henne då. De lär om inte annat få rangera om lite i planerna och se till att ha bra beredskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in