2024-09-20, 17:37
Medlem
Verkar alltså som ett litauiskt företag har lämnat ett anbud och fick kontraktet och hamnmyndigheten sagt att det får gå i hamn om ammoniumnitratet avlastas. Men nu har litauiska regeringen gått in och stoppat det hela, om jag tolkar det rätt?
Citera
2024-09-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Eftersom Litauen svarade på en offertförfrågan om att reparera fartyget och fick jobbet.
Helt obestyrkt uppgift som Du återupprepar igen och igen och..
Danska sjöfartsmyndigheten frågade Litauen om detta och de svarade att det inte stämde och att Litauen inte ville ha några affärer med Ryssland eller ryssar överhuvudtaget. Ej heller ville ha ryska fartyg i sina vatten. Inte ens om de seglade under bekvämlighetsflagg som detta.
Citera
2024-09-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ACoEF
Verkar alltså som ett litauiskt företag har lämnat ett anbud och fick kontraktet och hamnmyndigheten sagt att det får gå i hamn om ammoniumnitratet avlastas. Men nu har litauiska regeringen gått in och stoppat det hela, om jag tolkar det rätt?

Helt obestyrkt uppgift.
Citera
2024-09-20, 17:46
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Vart skulle man lossa lasten tänkte du, i Norge mot norrmännens vilja?

Man ankrar på säkert avstånd från kusten och flyttar lasten med kran till andra fartyg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ship-to-ship_cargo_transfer
Citera
2024-09-20, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ACoEF
Nja, myndigheterna kan inte stoppa det med annat än att det tex är allmänfarligt vilket det är, så det är stopp från att gå dit med last dom måste lossa den först.
Citera
2024-09-20, 17:51
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
Skicka båten till kalligrad eller st petersburg är ju ryss last då kan ju ryssarna ta hand om sin flytande bomb

Jovisst, det får inte passera Öresund så det går ju inte.

En blast till havs vid bron innebära en tryckvåg som skulle kunna skada både Köpenhamn och Malmö.

Luktar rysk hybridkrigföring igen…
Citera
2024-09-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Ryssland var ju (är?) en storleverantör av konstgödsel på världsmarknaden Det är väl så dom "har fått tag på" ammoniumnitratet.

Vad som kan hända är det som drabbade fartyget "Poona" i Göteborgs hamn 1971.
Den var lastad med tunnor med 36 ton aluminiumklorat och 600 ton rapsolja. Alltså betydligt mindre mängder än vad som nu är aktuellt. En järnbalk i lasten stötte dock hål på några tunnor och hela lasten exploderade. Det blev en explosion som sågs vida kring, i formen som en atomexplosion men givetvis mindre.
Jag såg denna olycka "Live" då jag befann mig tillsammans med en pluton på en militär fordonsfärja i farvattnen kring Göta Älvs utlopp. Man förstod att något hade gått åt helvete men inte riktigt vad.
Det finns ganska mycket om denna olycka på nätet. Fyra människor avled i samband med olyckan.

Tack för informationen, hade faktiskt aldrig hört om denna händelsen så det var intressant att läsa lite Sverige historia med explosiva inslag.
Citera
2024-09-20, 17:55
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jovisst, det får inte passera Öresund så det går ju inte.

En blast till havs vid bron innebära en tryckvåg som skulle kunna skada både Köpenhamn och Malmö.

Luktar rysk hybridkrigföring igen…

Gör de det ska jag personligen bränna ner varenda rysk-orthodox kyrka i detta land. Förbannade Vatniks.
Citera
2024-09-20, 17:56
Medlem
Citat:
Nja, myndigheterna kan inte stoppa det med annat än att det tex är allmänfarligt vilket det är, så det är stopp från att gå dit med last dom måste lossa den först.
Det finns minst en hake till.
Litauen vill inte ha med ryssar eller ryska fartyg att göra överhuvudtaget enligt svar till Dansk Sjöfartsmyndighet som frågat.
Källan till uppgifterna om att ett Litauenskt varv svarat ja till en offert kommer från.....dig. som du vägrar att redovisa källan till.
Citera
2024-09-20, 17:59
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Jösses vilken helvetesmaskin, nu är jag glad att jag inte bor vid kusten.

Dags för skåningarna och danskarna att krypa in i skyddsrummen ikväll då. Ryssland har planerat det här länge.
Citera
2024-09-20, 18:03
Medlem
flashmaners avatar
Läste nyss på SVT att det för närvarande är "not under command" och bogseras, men när jag kollade på Marinetraffic precis nu så stod det att fartyget gick för egen maskin i 9 knop, och den uppdateringen var 2 minuter gammal.

Fartyget är strax söder om Norges sydligaste punkt och närmar sig Skagerrak. Jag läste att det inte skulle få gå igenom Öresund, vilket rimligen är deras plan. Det skall bli intressant att se vad som händer härnäst.

Explosionen i Beirut utgjordes av 2700 ton ammoniumnitrat.

Detta fartyg är alltså lastat med ungefär 10 GÅNGER så mycket. VICKEN JÄVLA SMÄLL, som dynamit-harry sa
Citera
2024-09-20, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Man ankrar på säkert avstånd från kusten och flyttar lasten med kran till andra fartyg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ship-to-ship_cargo_transfer
Jo jag förstår men vem vill lossa och vart ska man ta den?

Kaptenen valde att ta sig själv till en hamn och reparera, han får inte hitta på egna saker utan redaren berättar vad han har för alternativ.

Självklart får kaptenen ta egna beslut om det är fara för fartyget och besättningen men inte i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in