2024-09-20, 13:36
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Ta nu fram din kalkylator och räkna igen.
(Jag fick det till 4 miljoner och räknade med att man har sett till att få ränta eller någon annan avkastning. Då räcker det med 100 000 om året, för att ha 5 miljoner sparade kronor vid pensionsålder.)

P.s. Vilken särskola gick du på? Jag gick i en vanlig klass och var den näst bästa i klassen i matematik.
Du har räknat fel. Om man bara behöver få ihop 4 miljoner på de 40 åren om man sparar 100 k om året räcker det att spara ca 1100 kr i månaden (räknar med en avkastning på ca 8% årligen vilken är den genomsnittliga utvecklingen). Din klass sög balle.
Citera
2024-09-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Du har räknat fel. Om man bara behöver få ihop 4 miljoner på de 40 åren om man sparar 100 k om året räcker det att spara ca 1100 kr i månaden (räknar med en avkastning på ca 8% årligen vilken är den genomsnittliga utvecklingen). Din klass sög balle.
Jaha. Du sparar alltså 1100 kr i månaden och får ihop 100 000 kr om året. Hur många månader har du i ditt år?
Citera
2024-09-20, 13:45
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Jaha. Du sparar alltså 1100 kr i månaden och får ihop 100 000 kr om året. Hur många månader har du i ditt år?
Jag skrev att du endast behöver spara 1100 i månaden för att få ihop 4 M om du sparar i 40 år. Det är visst inte bara matematikkunskaperma som är undermåliga utan även läsförståelsen märker jag.
Citera
2024-09-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
"Invandringen"? Pensionen finansieras ju av pensionsavgifter på lönen, inte från statskassan i stort. Det behöver göras större pensionsavsättningar om pensionen ska bli högre och de betalas av arbetsgivarna.
Att skylla på "invandtingen" är inte rätt i detta fall.

Däremot beror kommunernas dåliga ekonomi ofta på "invandringen".

Vart kommer garantipensionens pengar ifrån? Jag trodde att de pengarna kom från pensionskassan där alla som har arbetat har samlat pengar för sin ålderdom.
Om få jobbar och många ska ha garantipension så blir det tomt där.
Citera
2024-09-20, 14:02
Medlem
Citat:
Jag skrev att du endast behöver spara 1100 i månaden för att få ihop 4 M om du sparar i 40 år. Det är visst inte bara matematikkunskaperma som är undermåliga utan även läsförståelsen märker jag.
Nej, det stämmer inte.

För det första - du kan inte räkna med att avkastningen blir 8% årligen. Det kanske blir för några som kollar på börsnyheterna dagligen och placerar sina pengar lite här och där. De flesta har dock inte tid och/eller ork till det. Börsen kan också gå ner ibland.

För det andra - har du räknat med att man kanske måste betala vinstskatt också?

För det tredje - det KAN hända att man inte kan spara lika mycket varje år. Speciellt när du skrev förut så här "5 miljoner i sparat kapital (utöver bostad/bostäder)". Att ha en bostad kostar också pengar, tex. renoveringar. Börjar man jobba vid 20 år med en jättebra lön så att man får låna pengar till lägenhetsköp, då måste man ändå betala räntor och amorteringar i flera år. Eller också får man bo hemma hos mamma och pappa tills man har sparat ihop sina första 2 miljoner. (Alla har dock inte heller möjlighet till det) och köpa sin bostad först då.

För det fjärde - pengarna tappar i värde. Dagens 5 miljoner är inte mycket värt om 40 år.
Citera
2024-09-20, 14:05
Medlem
Storfetdases avatar
Är man en boomer och man inte lyckats pensionera sig bra så är man totalt misslyckad. Ni har ärvt den bästa ekonomin i människans historia. Ingen sympati från mig.
Citera
2024-09-20, 14:09
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte.

För det första - du kan inte räkna med att avkastningen blir 8% årligen. Det kanske blir för några som kollar på börsnyheterna dagligen och placerar sina pengar lite här och där. De flesta har dock inte tid och/eller ork till det. Börsen kan också gå ner ibland.

För det andra - har du räknat med att man kanske måste betala vinstskatt också?

För det tredje - det KAN hända att man inte kan spara lika mycket varje år. Speciellt när du skrev förut så här "5 miljoner i sparat kapital (utöver bostad/bostäder)". Att ha en bostad kostar också pengar, tex. renoveringar. Börjar man jobba vid 20 år med en jättebra lön så att man får låna pengar till lägenhetsköp, då måste man ändå betala räntor och amorteringar i flera år. Eller också får man bo hemma hos mamma och pappa tills man har sparat ihop sina första 2 miljoner. (Alla har dock inte heller möjlighet till det) och köpa sin bostad först då.

För det fjärde - pengarna tappar i värde. Dagens 5 miljoner är inte mycket värt om 40 år.
Så istället för att erkänna att du räknade fel så försöker du slingra sig undan med en massa undanflykter. Det du skriver är inte oviktigt men det var inte vad vi pratade om. Att erkänna att man har fel ibland är en styrka.
Citera
2024-09-20, 14:10
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Är man en boomer och man inte lyckats pensionera sig bra så är man totalt misslyckad. Ni har ärvt den bästa ekonomin i människans historia. Ingen sympati från mig.
Så är det.
Citera
2024-09-20, 14:13
Medlem
Citat:
Man behöver inte spara överdrivet mycket för att få ihop det. Räkna på det själv istället.

Om man är låg/medelinkomsttagare är det rätt styvt, och lägg då på att man vi skaffa ett hus, bilda familj mm

Sen är det frågan vad som händer om hela befolkningen i samma land skulle ha miljoner placerat vardera,. Det kan inte bara trollas fram pengar hur som helst.

Är alla rika är ingen rik.
Citera
2024-09-20, 14:18
Medlem
Citat:

Dock så var 1100 för 40 år sen en rätt stor del av månadslön. Blir lite fel (inte matematiskt dock) om du utgår ifrån 1100 i månaden i dagens värde och säger att det är lätt att spara ihop 4 miljoner...

Så att påstå att folk bara är lata och korkade som inte har 5 miljoner på banken håller jag inte med om, men att gå i pension utan nått kapital om man är åtminstone medelinkomsttagare kan jag hålla med att man bör ha kunnat skrapa ihop.
Citera
2024-09-20, 14:27
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Om man är låg/medelinkomsttagare är det rätt styvt, och lägg då på att man vi skaffa ett hus, bilda familj mm

Sen är det frågan vad som händer om hela befolkningen i samma land skulle ha miljoner placerat vardera,. Det kan inte bara trollas fram pengar hur som helst.

Är alla rika är ingen rik.
Det handlar om prioriteringar. Att inte alla är miljonärer när de går i pension har att göra med att de som inte är det har valt att inte vara det. Detta pga olika anledningar (t.ex brist på disciplin, motivation, kunskap, tålamod, eller att de inte bryr sig, staten betalar för de ändå och de är nöjda med de pengarna).
Citera
2024-09-20, 15:11
Medlem
Citat:
Så istället för att erkänna att du räknade fel så försöker du slingra sig undan med en massa undanflykter. Det du skriver är inte oviktigt men det var inte vad vi pratade om. Att erkänna att man har fel ibland är en styrka.
Nu var det inga undanflykter. Det var en del av det du inte hade tagit med i dina beräkningar. Tex. att först spara till en bostad tar tid. Man har sparat i många år, men sen måste man faktiskt - hör och häpna! - använda sina besparingar och börja om igen. Men du själv kanske inte behöver tänka på sådant? Är du kanske en rik arvtagerska eller något?
Senast redigerad av tuv 2024-09-20 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in