2024-09-20, 13:04
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Japp. Det har de.
Nix. Bananrepubliksbudget är lika felsom en kommunistisk budget.
Men blåbären är ofta stendumma. Nu kommer det att bli ännu lättare att bedra staten på pengar för fuskande blatteföretag.
Citera
2024-09-20, 13:07
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det är jag medveten om, men det finns gott om forskning som visar att kroppen mår bra av hälsosamt leverne både på kort- och på lång sikt, men visst kan man chansa och leva osunt och hoppas på att tillhöra minoriteten i statistiken som i längden trots allt mår bra av det och det är väl så folk som lever osunt gör.
Bland det värsta jag vet är storrökare som när de blir 50-60 storkonsumerar vård och mediciner eftersom de frivilligt valt att bryta ner sin kropp med gifter. Min mamma är ett sorgligt exempel. Den enda trösten för skattebetalaren är att de också dör 6 år tidigare.

Värsta exemplet är alla överfeta i USA, numera 40% av de vuxna, som antagligen kommer att få dietmedicin istället för att tvingas äta mindre. Kostnaderna kommer att bli enorma för USAs skattebetalare.
Senast redigerad av ManicToo 2024-09-20 kl. 13:09.
Citera
2024-09-20, 13:18
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
800k i skatt klarar andra smartare att tolka som att jag jobbar riktigt mycket.

Jag har inte en sjukdag med bidrag och inte en arbetslös dag i hela mitt liv. Den här regeringen tänker på exakt mig och premierar mig. Det var snällt. Och smart.
Ok, du kanske menade mig då, att jag inte jobbar och äter massor med mediciner.

Det stämmer inte på mig. Jag äter inga mediciner och har aldrig varit arbetslös.

Men när jag röstar så gör jag inte det enbart på hur min livssituation är just nu, jag röstar för hur den kan bli i framtiden och hur den är för andra människor som har det knapert.
Citera
2024-09-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aafan
https://www.tv4.se/artikel/tt-240918-hogkostnadsskydd-95f62fd4/hogkostnadsskyddet-for-lakemedel-forsamras

Vad tycker ni?
Har tidöregeringen prioriterat rätt i budget nu?

jävla svin är dom, sänker skatten för de som tjänar mest och så kommer dessa saker, fan hatar dom
Citera
2024-09-20, 14:34
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det drabbar ju enbart de som har det svårt redan.

Jävligt grisigt kan jag tycka.

Trams.
Jag har pengar och jag "drabbas" också.
När jag åker hem från Spanien så plockar jag ut mediciner i Sverige.
Hela flygresan betalas via ett enda uttag av mediciner!
Citera
2024-09-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Trams.
Jag har pengar och jag "drabbas" också.
När jag åker hem från Spanien så plockar jag ut mediciner i Sverige.
Hela flygresan betalas via ett enda uttag av mediciner!

Okej, på vilket sätt ”drabbad” du då?

Får du byta ut guldskeden mot en vanlig från Ikea?
Citera
2024-09-20, 14:49
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Okej, på vilket sätt ”drabbad” du då?

Får du byta ut guldskeden mot en vanlig från Ikea?

Nej, jag drabbas inte alls, men användaren citerade menade att det bara drabbar de som redan har det svårt.
Det stämmer inte - det drabbar alla!
Citera
2024-09-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Om Socialen gett avslag så har dom nog baserat det på fakta, inte tyckande. Det finns ju något som heter "Socialtjänstlagen", och det är socialen tvunga att följa. Däremot finns det ingen "SåHanteraJagMinEkonom" lag som den sökande är tvungen att följa.
Att inte ha pengar på kontot är inte samma sak som att vara fattig. Allt beror på vad man väljer att lägga sina pengar på, och när.

Men visst, det finns säkert något ömmande särfall.

Oavsett om de följer eller inte så är ditt uttalande att det inte finns fattiga i Sverige rentav falskt. Och vittnar om en stark ignorans gentemot svaga i samhället.
Det var det enda jag reagerade på.

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men i det stora hela är man ansvarig för sin egen försörjning.

Ja i u-länderna ligger ansvaret allena på befolkningen, men här i Sverige har vi haft ett samhällskontrakt där svaga har fått hjälp när det behövts. Något som inte längre stämmer så länge du inte är svart. Moderat-politik är ju dock moderat-politik.
Citera
2024-09-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Bland det värsta jag vet är storrökare som när de blir 50-60 storkonsumerar vård och mediciner eftersom de frivilligt valt att bryta ner sin kropp med gifter. Min mamma är ett sorgligt exempel. Den enda trösten för skattebetalaren är att de också dör 6 år tidigare.

Värsta exemplet är alla överfeta i USA, numera 40% av de vuxna, som antagligen kommer att få dietmedicin istället för att tvingas äta mindre. Kostnaderna kommer att bli enorma för USAs skattebetalare.

Är det Ozempic du tänker på som dietmedicin? Jag själv tycker att dietmediciner vore jättebra om de haft permanent effekt, men som jag förstår det äter folk sig snabbt feta igen. Är nog bara att konstatera att många feta lider av mental svaghet som gör att de utan medicin inte kan banta ner sig och då till slut blir sjukare och skröpligare, men tyvärr tycks ingen permanent lösning finnas på det. Många kommer tyvärr vad det verkar att äta sig feta igen efter medicinkuren 😞

Otroligt många sjukdomar är välfärdssjukdomar, som beror på att precis alla har råd att äta onyttigt och att röka. Väldigt frustrerande. Vissa dör tidigt som du skriver, men jag har en person i min närhet som rökt i 60 år, supit i 40 och varit rund hela livet. Karln är nu 85 år och hålls vid liv av ett smärre apotek i docetten. Medicinerna som utvecklas bidrar väl till att många som förr hade varit döda vid 70 pga osund livsstil, nu ibland kan bli riktigt gamla
Citera
2024-09-20, 16:00
Medlem
Det är ju maxbeloppet som är intressant. Det är det alla kroniskt sjuka får betala extra varje år för sin medicin. Vad någon behöver pynta ut för en tillfällig sjukdom eller skada sänker ju ingen ekonomi. Utöver det har de ofta även en stor vårdräkning att betala.
Citera
2024-09-20, 16:17
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ok, du kanske menade mig då, att jag inte jobbar och äter massor med mediciner.

Det stämmer inte på mig. Jag äter inga mediciner och har aldrig varit arbetslös.

Men när jag röstar så gör jag inte det enbart på hur min livssituation är just nu, jag röstar för hur den kan bli i framtiden och hur den är för andra människor som har det knapert.
Så du röstar inte så det blir bra för dig? Varför då? Vad vet du ens om fattiga om du alltid haft jobb?

Verkar korkat. Rösta åt andra. Det är knappt ens demokrati. Röstar du vänster ökar risken att du blir arbetslös, men du får mer i bidrag, vem är det bra för.
Citera
2024-09-20, 16:20
Medlem
Gränsen höjs 50kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här