2024-09-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Om flera debattörer har Gypsys personnummer, öppnar sig den självklara möjligheten att söka direkt på honom.

Dialogen med polisen bör bli enkel = NN lämnade in skriftligt vittnesmål 2009 och jag begär ut all dokumentation rörande NN osv.

Det är verkligen synd att polisen är omöjlig att deala med nuförtiden. De sätter sekretesstämpel på allt.

Annars hade vi kunnat lusläsa Gypsys utredningar från åttiotalet.....

Ja verkligen och samtidigt kan vi fortfarande efterlysa information här i tråden och hoppas på att någon kan dela lite mer information om honom, hans familj, styvpappan, uppväxtförhållande etc. Eller annat/andra som rör fallet direkt eller indirekt.

Jag utesluter inte att det finns människor som läser i tråden som sitter med bitar av mer intressant information.

Det är komplicerat fall såtillvida att det är så många olika områden och vitt skild kunskap som involveras att knappast någon kan veta allt och ingenting är heller oviktigt.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-20 kl. 13:25.
Citera
2024-09-20, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja verkligen och samtidigt kan vi fortfarande efterlysa information här i tråden och hoppas på att någon kan dela lite mer information om honom, hans familj, styvpappan, uppväxtförhållande etc. Eller annat/andra som rör fallet direkt eller indirekt.

Jag utesluter inte att det finns människor som läser i tråden som sitter med bitar av mer intressant information.

Det är komplicerat fall såtillvida att det är så många olika områden och kunskap som är involverade att ingen kan veta allt och inget är heller oviktigt.

Det var en bra sammanfattning.
Det är tvärvetenskapligt som tusan det här.

En intressant aspekt av Gypsys personlighet, är hans mjukhet - han är uppenbarligen ingen psykopat eller våldsverkare.

Om han är en "mjukis" (normalt empatisk) och hans historia är sann, har han garanterat berättat för sina närmaste vad han bär på för information.

Därför kan det vara intressant att kontakta hans efterlevande.

Detsamma gäller Monika. Visste hon hur C dog, har hon "glappat" till sina närmaste. Monika var också en "mjukis".

Människor som Vinof och Stig funkar annorlunda.
De kan förtiga i stort sett vad som helst. Detta är råa personer, med ett väldigt speciellt sätt att tänka.
Citera
2024-09-20, 13:40
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Jag tror mer på ”Styvpappa” än ”Storpappa”.
Det är synd att det är så långa glapp mellan uppgifterna i Sv bef. Det är givetvis inte självklart att styvpappan någonsin varit skriven på samma adress som Gypsy och hans mor/syskon, men det vore intressant med folkbokföringsuppgifter åren mellan -80 och -85.

Du (ni andra) har rätt. Styvpappa är det. Kan någon PM:a Gypsys pers.nr?
Citera
2024-09-20, 13:50
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:

En intressant aspekt av Gypsys personlighet, är hans mjukhet - han är uppenbarligen ingen psykopat eller våldsverkare.

Om han är en "mjukis" (normalt empatisk) och hans historia är sann, har han garanterat berättat för sina närmaste vad han bär på för information.

Detsamma gäller Monika. Visste hon hur C dog, har hon "glappat" till sina närmaste. Monika var också en "mjukis".

De kan förtiga i stort sett vad som helst. Detta är råa personer, med ett väldigt speciellt sätt att tänka.

Håller med. Gypsy skall alltså ha varit tonåring 1984? Han kan ju ha råkat bevittnat för- och efterspelet som sextonåring pga det ostrukturerade anti-sociala liv man kan anta att han och hans släktingar levt. Något val hade han knappast som ung. När fallet uppmärksammas på nytt så vill han berätta. Oavsett sanningshalt så låter det ändå självupplevt. Svårt att veta säkert.
Citera
2024-09-20, 13:51
Medlem
Citat:

Jo människor med empati bär ofta samvetet som ett ok när det är tungt. Sen har man också ett behov att få ut jobbiga saker ur ”systemet” för att må bra och läka själsliga sår. Gissar att folk i deras absoluta närhet vet eller anar en del då olika missbruk och alkohol gör att hämningar helt försvinner. Det är lite verklighetsflykter.

Likaså kommer säkert gipsys lillasyster ihåg en del som är viktigt. Ja det finns en del levande som skulle kunna svara på en del lösa frågor här.

Nej psykopatiska personligheter och psykiskt sjuka personer fungerar inte alls på samma sätt.
Citera
2024-09-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Du (ni andra) har rätt. Styvpappa är det. Kan någon PM:a Gypsys pers.nr?

Jag ser du har nyreggat konto så det går tyvärr ej pm:a förrän du postat 50 inlägg och varit medlem i 30 dagar.

Det som Joe tidigare posta var 19680130 (ej de sista siffrorna).
Citera
2024-09-20, 13:55
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Nej, det blir ju lite svårt att föra en diskussion om ett så pass känsligt fall och de flesta är fortfarande inte insatta utan har enbart uppfattningen att läkarna nog var skyldiga ändå.

Det jag finner intressant med detta och vissa andra kriminalfall är hur det förgrenar sig ut i mängder av sidospår, vilket innebär dels en tidsbild från ett ganska märkligt 1980-talssverige med incesthysteri och bortträngda minnen, dels att man får en inblick i mycket annorlunda miljöer och psyken... Jag är också så imponerad av allt arbete som har bedrivits i tråden under åren!

På tal om den ursprungliga utredningen och den konstiga tidsandan noterade jag några saker i Dropboxen. I den första boxen finns massor av material från 80-talsutredningen och jag såg där att Christina Allgén vid flera tillfällen benämns som målsägande! Det är ju mycket avvikande eftersom hon aldrig blev utsatt för något brott, ens om man skulle tro på Helins gärningsbeskrivning.

Där fanns även ett dokument om när familjen Allgéns trädgård i skärgården grävdes upp för att polisen skulle leta efter Catrines huvud, och där står något i stil med att "fru Allgén underrättas", vilket bekräftar den underliga symbios som utvecklats.
Man kan undra vad mer fru Allgén underrättades om, som aldrig dokumenterades.

Det vore ju ett ödets ironi om Christina Allgén som med sin påtagligt frikyrkliga bakgrund fick gehör för ett gränspsykotiskt angrepp på ex-maken medan en ”räddad” frikyrklig finsk kaale lämnar ett verkligt tips som ignoreras.
Citera
2024-09-20, 13:58
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ja fallet Allgén är verkligen ett fall sprunget ur sin tid! Det var så chockerande bilder som målades upp i media att det fastna på allas näthinnor inkl. domväsendet och har varit svåra att sudda ut.

Allgén-fallet blev väl i stort barnets fall med Christina som målsman för deras omyndiga barn i spetsen.
Utan tvekan var Christinas ego sårat och hon såg sig säkert som det enda stora offret i saken.

Christinas mor var för övrigt barnskötare, äpplet föll nära trädet. Både hon och pappan, som var kyrkomusiker, kom med flera sjuka påhittade vittnesmål.

Med facit i hand är Christina extremt driven, manipulativ och kontrollerande person med stor sannolikhet även med en narcissistisk personlighet och psykopatiska drag. Läs gärna om hennes förhör och hur hon agerar i saker så ser du nog också de röda trådarna här.

Vad hon har utsatt sitt eget barn för, pappan till sitt eget barn och ytterligare en man, som hon säkert tyckt extremt illa om av någon personlig anledning, är förbi allt normalt.

Sen var det inte heller förrän jag själv, för en kort tid sen, rensade ut allt som tillhörde Allgén-fallet i ny mapp för att lättare enbart kunna fokusera på Da Costa-fallet, som alla efternamn på de förhörda (som låg i separata filer) blev helt synliga.

Synligt tydliga med att de flesta faktiskt kunde härledas till vissa resandesläkters efternamn med finlandssvenska efternamn.

När man separerar dessa två fall blir de mycket lättare att överskåda var för sig. Därför vet jag att vittnena i Allgén-fallet kopplade till Da Costa fallet är falska på ett eller annat sätt.
antingen ”lojalitetsfalska” eller mutade.

Sen ska man inte glömma att poliskåren blivit mer kompetent -som tur är- med tiden.
Instämmer i att Christina förmodligen såg sig själv som det primära offret, men jag har aldrig tidigare sett att hon i polisiära dokument är angiven som målsägande. Det var ju antagligen bara ett slarvfel som hängde med, men det säger ändå mycket om hur polisen betraktade hennes roll.

Ja, det är verkligen en bisarr upplevelse att ta del av förhören. När Christina plötsligt påstår att dottern kan prata japanska borde väl gränsen ha nåtts även för polisen.

Den episoden tror jag för övrigt handlade om att hon försökte peka mot en möjlig inblandning i mordet och styckningen av den japanska studenten Kazuko Toyonaga, Köpenhamn 1986. Om jag inte missminner mig kollade polisen upp åtminstone TH i samband med det, självklart utan resultat.

Christinas yrkesroll som vikarierande journalist har ju tagits upp tidigare, utifrån att hon troligen var bekant med flertalet andra journalister på de större tidningarna.

En ytterligare aspekt är att dottern började på dagis när hon var 1 år och 10 månader, det vill säga i oktober -84.

Det kan vara intressant i två avseenden; dels att tillvaron för såväl Christina som dottern förändrades avsevärt, vilket kan vara svårt att hantera om man är psykiskt instabil, dels att utvecklingen går anmärkningsvärt snabbt.
Incestmisstanken hos personalen tycks ha uppstått ganska omgående och redan i december -84 gör ju Christina den famösa sammankopplingen mellan övergrepp på dottern och TH.

Nu handlade det här inlägget huvudsakligen om "Allgén-fallet", men vissa saker tyckte jag kunde vara värda att upprepa, inte minst för att inte glömma bort en mycket paranoid tidsepok.

Slutligen: du nämner att du tror att det förekom mutade vittnen. Tänkte du på MS eller någon/några andra?
Citera
2024-09-20, 14:22
Medlem
Citat:
Jo människor med empati bär ofta samvetet som ett ok när det är tungt. Sen har man också ett behov att få ut jobbiga saker ur ”systemet” för att må bra och läka själsliga sår. Gissar att folk i deras absoluta närhet vet eller anar en del då olika missbruk och alkohol gör att hämningar helt försvinner. Det är lite verklighetsflykter.

Likaså kommer säkert gipsys lillasyster ihåg en del som är viktigt. Ja det finns en del levande som skulle kunna svara på en del lösa frågor här.

Nej psykopatiska personligheter och psykiskt sjuka personer fungerar inte alls på samma sätt.

När det gäller empati, är också Robert intressant.
När han missbrukade, var han totalt hänsynslös.
Utan alkohol och droger i kroppen, var han varm, empatisk och normal.
Visste han något om C:s död, har också anförtrott sig till någon. Kan inte tänka mig annat.
Citera
2024-09-20, 14:27
Medlem
Citat:
Jag ser du har nyreggat konto så det går tyvärr ej pm:a förrän du postat 50 inlägg och varit medlem i 30 dagar.

Det som Joe tidigare posta var 19680130 (ej de sista siffrorna).

PM:ar dig
Citera
2024-09-20, 14:32
Medlem
Citat:

Bilden av Gypsy som en flömare av det mjuka slaget tycker jag stärks av de domar han drog på sig i ”modern” tid. Där finns inget våldsamt.
Citera
2024-09-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Instämmer i att Christina förmodligen såg sig själv som det primära offret, men jag har aldrig tidigare sett att hon i polisiära dokument är angiven som målsägande. Det var ju antagligen bara ett slarvfel som hängde med, men det säger ändå mycket om hur polisen betraktade hennes roll.

Ja, det är verkligen en bisarr upplevelse att ta del av förhören. När Christina plötsligt påstår att dottern kan prata japanska borde väl gränsen ha nåtts även för polisen.

Den episoden tror jag för övrigt handlade om att hon försökte peka mot en möjlig inblandning i mordet och styckningen av den japanska studenten Kazuko Toyonaga, Köpenhamn 1986. Om jag inte missminner mig kollade polisen upp åtminstone TH i samband med det, självklart utan resultat.

Christinas yrkesroll som vikarierande journalist har ju tagits upp tidigare, utifrån att hon troligen var bekant med flertalet andra journalister på de större tidningarna.

En ytterligare aspekt är att dottern började på dagis när hon var 1 år och 10 månader, det vill säga i oktober -84.

Det kan vara intressant i två avseenden; dels att tillvaron för såväl Christina som dottern förändrades avsevärt, vilket kan vara svårt att hantera om man är psykiskt instabil, dels att utvecklingen går anmärkningsvärt snabbt.
Incestmisstanken hos personalen tycks ha uppstått ganska omgående och redan i december -84 gör ju Christina den famösa sammankopplingen mellan övergrepp på dottern och TH.

Nu handlade det här inlägget huvudsakligen om "Allgén-fallet", men vissa saker tyckte jag kunde vara värda att upprepa, inte minst för att inte glömma bort en mycket paranoid tidsepok.

Slutligen: du nämner att du tror att det förekom mutade vittnen. Tänkte du på MS eller någon/några andra?

Allgén-fallet som jag döpte det till för ett tag sen har ingen egen tråd så det har varit naturligt att ventilera även det häri.

Det finns klart bakomliggande psykologiska faktorer som triggat igång Christinas beteende.

Separationen från barnet till dagis kan mycket väl vara en faktor som du själv nämner, separationen till maken iom hans distansjobb en annan.

Tror hon fullständigt tappar kontrollen över sitt liv och det fungerar inte om hon ej själv är i fokus. Därav otrohetsanklagelser och dyl. Då hon tycks även ha nära till både svartsjuka och en minst sagt vivid fantasi.

Japanska, tomtar, incest styckmord och dessutom lyckas väva in Häärm i allt detta med fn och hans moster..Ja vad ska man man säga? Det var en riktig bedrift och show hon bjöd Sverige på och väl orkestrerade i dummedia.

Menar att alla vittnen som på ett eller annat sätt kopplade ihop CDC-fallet med Allgén-fallet. Främst klart MS då det är en direkt bekräftad personkoppling mellan fallen men även polisen i T-banan som ”identifierade” CDC. Var det fler?

Sen är även resterande vittnen i Allgén-fallet på hennes flank ”falska” då det fallet snarare bygger på Christinas hämnd och personliga vendetta mot dåvarande maken mer än verklighet och objektivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in