2024-09-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Man kan alltid hitta undantag, men generellt kan alla spara 500 spänn i månaden.

Vilken myndighet har bestämt att man måste spara till sin egen begravning?
Ja, generellt kan man spara 500 i månaden. <men nu tänkte jag på dem som INTE har kunnat göra det, eller har förlorat sina besparingar pga. något (sjukdom, arbetslöshet, dyra tandläkarräkningar eller något annat) och ändå har lyckats spara en liten summa. De är faktiskt ganska många. Då tycker jag att det är fel att dem drabbas.
(Jag skulle skrivit "politikerna" istället för "myndigheterna") Nej, det är ingen myndighet eller politiker som har bestämt att man måste spara till sin egen begravning, men systemet är konstruerat på det sättet. 100 000:- är ungefär vad begravningen + andra utgifter som kommer efter dödsfallet blir. Och just den summan får man ha på kontot, utan att drabbas av minskad bostadsbidrag. Och nu tänker jag igen på dem, som har låga pensioner och har haft låga inkomster hela livet (och de ÄR många. Alla kan inte ha höglönearbeten). Höginkomsttagare har ju inte alls samma problem.
Citera
2024-09-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Ja, generellt kan man spara 500 i månaden. <men nu tänkte jag på dem som INTE har kunnat göra det, eller har förlorat sina besparingar pga. något (sjukdom, arbetslöshet, dyra tandläkarräkningar eller något annat) och ändå har lyckats spara en liten summa. De är faktiskt ganska många. Då tycker jag att det är fel att dem drabbas.
(Jag skulle skrivit "politikerna" istället för "myndigheterna") Nej, det är ingen myndighet eller politiker som har bestämt att man måste spara till sin egen begravning, men systemet är konstruerat på det sättet. 100 000:- är ungefär vad begravningen + andra utgifter som kommer efter dödsfallet blir. Och just den summan får man ha på kontot, utan att drabbas av minskad bostadsbidrag. Och nu tänker jag igen på dem, som har låga pensioner och har haft låga inkomster hela livet (och de ÄR många. Alla kan inte ha höglönearbeten). Höginkomsttagare har ju inte alls samma problem.

Har du en källa på vad "andra utgifter" innebär?

https://www.begravo.se/priser/kostnad-for-begravning-exempel-pa-priser/

Citera
2024-09-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Har du en källa på vad "andra utgifter" innebär?

https://www.begravo.se/priser/kostnad-for-begravning-exempel-pa-priser/

Hyreskontrakten avbryts inte direkt när hyresgästen dör. Det finns uppsägningstid och bostaden måste tömmas och städas. Det blir några månaders hyra. Samma med elabonnemang, försäkringar, telefon osv. Sjukhusvistelse är inte heller gratis. Personen har kanske betalat sina inköp/läkarbesök/tandläkare/hemtjänst/färdtjänst/osv. med kreditkort, som också ska betalas. Flyttstädning, bortforsling av möbler. Jag vet inte vilka kostnader det blir när man ska dela arvet, kanske juristarvoden och/eller något annat. Det kan bli många räkningar, som man inte har tänkt på. Men pension, bostadsbidrag och andra möjliga inkomster dras in på en gång.
Citera
2024-09-20, 08:49
Medlem
Citat:

25-30 kostar en basic begravning, men såg nu din lista på andra utgifter som ev kan tillkomma. men jag förstår din poäng. Bättre att ge bort de där 100 innan man dör och låta räkningarna gå till fogden istället.

Dock behöver man inte vara höginkomsttagare för att inte hamna i den sitsen, det är låginkomsttagare som även drabbas av långtidssjukdom osv som får det kärvt. Har man medelinkomst klarar man sig bra också
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-09-20 kl. 08:51.
Citera
2024-09-20, 09:15
Medlem
Citat:
25-30 kostar en basic begravning, men såg nu din lista på andra utgifter som ev kan tillkomma. men jag förstår din poäng. Bättre att ge bort de där 100 innan man dör och låta räkningarna gå till fogden istället.

Dock behöver man inte vara höginkomsttagare för att inte hamna i den sitsen, det är låginkomsttagare som även drabbas av långtidssjukdom osv som får det kärvt. Har man medelinkomst klarar man sig bra också
Ja. Skulle man veta i förväg vilken dag man kommer att dö eller hamna på långvården, så kunde man ge bort pengarna innan den. Eller kanske göra en lång utlandsresa eller något.
Just för att man skulle känna att det är meningsfullt spara, så skulle det vara bra om gränsen för bostadsbidrag höjdes till tex. 200 000:- Då kunde man tänka att det är möjligt att få lite "guldkant" i sitt blivande pensionärsliv. Och många fler skulle spara och inte behöva oroas för sina låga pensioner.
Citera
2024-09-20, 09:18
Medlem
Citat:
Ja. Skulle man veta i förväg vilken dag man kommer att dö eller hamna på långvården, så kunde man ge bort pengarna innan den. Eller kanske göra en lång utlandsresa eller något.
Just för att man skulle känna att det är meningsfullt spara, så skulle det vara bra om gränsen för bostadsbidrag höjdes till tex. 200 000:- Då kunde man tänka att det är möjligt att få lite "guldkant" i sitt blivande pensionärsliv. Och många fler skulle spara och inte behöva oroas för sina låga pensioner.

Den gränsen är säkert 10+ år gammal också, när 100k var lite mer än idag
Citera
2024-09-20, 11:56
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ja, 500k skulle vara bra att ha.
Har man inte åtminstone 5 miljoner i sparat kapital (utöver bostad/bostäder) när man är 60 år är det dåligt och helt ens eget val att man inte har mer. Att vara ekonomisk oberoende är ett val. De som inte är det eller rent av är fattiga har valt att vara det och ansvarsfulla och duktiga medborgare borde inte tvingas ge dessa drägg en krona via staten. Varför ska slapphet och brist på disciplin och ekonomisk kunskap uppmuntras?
Citera
2024-09-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Har man inte åtminstone 5 miljoner i sparat kapital (utöver bostad/bostäder) när man är 60 år är det dåligt och helt ens eget val att man inte har mer. Att vara ekonomisk oberoende är ett val. De som inte är det eller rent av är fattiga har valt att vara det och ansvarsfulla och duktiga medborgare borde inte tvingas ge dessa drägg en krona via staten. Varför ska slapphet och brist på disciplin och ekonomisk kunskap uppmuntras?
Så 100 000:- om året (per person, inte per hushåll) tycker du är helt normalt att kunna spara, under ca 40 år? Och allt annat är bara slapphet och eget val? Lönerna får nog höjas till minst 40 000/mån till alla, undersköterskor, städare, brevbärare osv. Eller du kanske tänkte att ingen ska behöva ha dessa låglönejobb, och att det bara är eget val? Jag förmodar att du har redan börjat med att städa ditt trapphus och gatan framför huset, skottat snö på trottoarerna och fixat blomrabatterna, rensat stopp i avloppen, tagit hand om släktens gamlingar och småbarn, osv. allt detta som tillhör låglöneyrken. Hoppas att du också har fixat ett postbox, ifall inte brevbäraren inte längre kommer.
Citera
2024-09-20, 13:07
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Så 100 000:- om året (per person, inte per hushåll) tycker du är helt normalt att kunna spara, under ca 40 år?
Sparar man 100000 om året i 40 år får man ihop ca 30 miljoner. Jag vet inte vilken särskola du gick på men matematik lärde de inte ut ordentligt iaf.
Citera
2024-09-20, 13:11
Medlem
Citat:

Ditt resonemang är rimligt om vi haft 10% skatt, då kan man kräva att man sparar till sin egen pension

Utöver det så om alla faktiskt sparade så mycket skulle det vara synnerligen dåligt för samhällsekonomin, nån måste spendera också om det ska runt
.
Citera
2024-09-20, 13:12
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ditt resonemang är rimligt om vi haft 10% skatt, då kan man kräva att man sparar till sin egen pension

Utöver det så om alla faktiskt sparade så mycket skulle det vara synnerligen dåligt för samhällsekonomin, nån måste spendera också om det ska runt
.
Man behöver inte spara överdrivet mycket för att få ihop det. Räkna på det själv istället.
Citera
2024-09-20, 13:17
Medlem
Citat:
Sparar man 100000 om året i 40 år får man ihop ca 30 miljoner. Jag vet inte vilken särskola du gick på men matematik lärde de inte ut ordentligt iaf.
Ta nu fram din kalkylator och räkna igen.
(Jag fick det till 4 miljoner och räknade med att man har sett till att få ränta eller någon annan avkastning. Då räcker det med 100 000 om året, för att ha 5 miljoner sparade kronor vid pensionsålder.)

P.s. Vilken särskola gick du på? Jag gick i en vanlig klass och var den näst bästa i klassen i matematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in