2024-09-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
så enligt ditt resonemang så är nato i krig med iran, kina , nordkorea, ? ( de har stöttat ruz med vapen) & ruz är enligt samma resonemang i krig med bricsmedlemen indien som sålt ammunution till ukraina,,? ! Smart där!

Nej, det är inte så enkelt. Varje land har företag som handlar med vapen. En del länder har en lag på att ingen får sälja vapen till ett land i krig eller väpnad konflikt. Det är Sveriges lag. Varför det fungerar att både sälja, skänka eller låna ut vapen till Ukraina vet jag inte.
Men jag antar att det är EU-s lagar som gäller så om EU är i krig med Ryssland - så - eller är de det? USA påstår att de inte är i krig med Ryssland. Trots att väldigt lite kan hända med missilerna utan att USA har gett sin tillåtelse och sina satelliters nycklar.

Så det är lite maffioso stil med att hävda att det som VI (i Väst) får göra får NI (i Ryssland) inte göra.

Ingen vet vilka överenskommelser eller vilka vapen som bytt ägare. Vi vet att mycket av Ukrainas drönare är Kinatillverkade. Jag betvivlar starkt att Ryssland behöver importera vapen och ammunition.
Men - jag tror att de har överenskommelser om att prova nya vapen från olika länder i det här riktiga kriget och sedan ge ett utlåtande till landet om hur det fungerar och vad som är negativt med det.

På samma sätt har många vapen prövats från Väst i detta krig.
Citera
2024-09-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Ja, jag har postat länkar till bilder tidigare där man ser resultatet av explosionerna, det är inte någon superkatastrof egentligen. Mycket ammunition klarade sig, och Ryssland har en massiv produktion av krigsmateriel, så det är nog lugnt i slutändan.
Där har du helt fel.
Verkligheten visar en rysk katastrof av historiska mått.

"Upp till 90% av ammunitionslagret i Toropets totalförstört – mycket svåra ryska förluster, hangarfartygsbesättning gjordes om till skytte – ålderdomshem bombat i Sumy, en död"

"Upp till 90% av ammunitionslagret i Toropets har förstörts enligt satellitbilder och resten av ammunitionen är förmodligen skadad och obrukbar, samt att hela området kryllar av oexploderad ammunition. "

Satellitbilder:
https://x.com/Tendar/status/1836822868992156032

https://cornucopia.se/2024/09/uppdateras-upp-till-90-av-ammunitionslagret-i-toropets-totalforstort-mycket-svara-ryska-forluster-ha ngarfartygsbesattning-gjordes-om-till-skytte-alderdomshem-bombat-i-sumy-en-dod/

Det finns flera länkar i texten på satellitbilder och en rysk videosnutt från närliggande stad och förödelsen där.
Så ser en katastrof ut.
Citera
2024-09-20, 11:52
Medlem
JohannesSnajdares avatar
På temat: "Jodå, ryssland kan _visst_ producera kvalitet utan hjälp från väst"

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1837038753031823808

(en splitterny "premium" Lada som uppgraderats med multimediacenter och nu inte går att växla )
Citera
2024-09-20, 11:53
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Efter en period av nästan inga förluster bland tanks så har de rusat upp senaste dagarna till dryga tiotalet igen varje dag. Som jag förstår det är attackerna i Kurskområdet där situationen är att de anfaller med ganska många pansarfordon men förlorar cirka 10% i varje attack. De tar någon liten by och så attackerar de igen. Om ryssarna blir trötta så attackerar ukrainarna tillbaka och tar tillbaka samma by. Så håller de på just nu i Kurskområdet. Ukraina har valt slagfältet och har fördelarna medan ryssarna maler på och anfaller till hög kostnad.

Ja verkar vara någon form av hide and seek!

Ukrainas klart bättre mobilitet och mer utbildade soldater kommer att blöda ut ryssen både på kort och lång sikt!
Citera
2024-09-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Där har du helt fel.
Verkligheten visar en rysk katastrof av historiska mått.

"Upp till 90% av ammunitionslagret i Toropets totalförstört – mycket svåra ryska förluster, hangarfartygsbesättning gjordes om till skytte – ålderdomshem bombat i Sumy, en död"

"Upp till 90% av ammunitionslagret i Toropets har förstörts enligt satellitbilder och resten av ammunitionen är förmodligen skadad och obrukbar, samt att hela området kryllar av oexploderad ammunition. "

Satellitbilder:
https://x.com/Tendar/status/1836822868992156032

https://cornucopia.se/2024/09/uppdateras-upp-till-90-av-ammunitionslagret-i-toropets-totalforstort-mycket-svara-ryska-forluster-ha ngarfartygsbesattning-gjordes-om-till-skytte-alderdomshem-bombat-i-sumy-en-dod/

Det finns flera länkar i texten på satellitbilder och en rysk videosnutt från närliggande stad och förödelsen där.
Så ser en katastrof ut.

Det stämmer, hela vapenlagret har sprängts, såg nya bilder idag.
Jag utgick utifrån de tidigare bilderna.

Men det ändrar inte situationen som Ukraina befinner sig i, de är snart låsta i en så kallad "Pincer manouver" i Kursk.

Det är bara att kolla på kartorna som finns tillgängliga.

Min fråga var denna, som absolut ingen i tråden har lyckats svara på, hur påverkar den smällen på ammunitionslagret Ukrainas situation i Kursk, eller i Donetsk, kommer det att ändras?
Citera
2024-09-20, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Säga vad man vill om Ryssland, jag gillar dom inte heller. Men fan går det väll bättre för ryssen än ukraina?

Din posthistorik i tråden ger att du konsekvent övervärderar ryssens förmåga samt undervärderar Ukrainas förmåga. Det är ett mönster man brukar se hos diverse ryssvänner. Kanske är du mer förtjust i Ryssland än du vill medge för dig själv? Det blir annars svårt att förstå hur du kan hamna i tankebanor om att det skulle "gå bra för ryssen". Ryssland är ju under kraftiga sanktioner från omvärlden och ekonomin går mot sammanbrott, ingen i den fria världen vill ha med dem att göra, kriget mot grannen Ukraina som skulle ta 3 dagar är nu inne på sitt 3:e år, Ryssland har förlorat egen mark till Ukraina, Ryssland har noll möjlighet att i längden kunna kontrollera det gigantiska Ukraina, Rysslands rykte är släpat i smutsen, Rysslands bästisar utgörs av jordklotets värsta diktaturer (Iran, Nordkorea, Syrien m fl). Kort sagt: Det är becksvart för ryssen.
Citera
2024-09-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Nej, det är inte så enkelt. Varje land har företag som handlar med vapen. En del länder har en lag på att ingen får sälja vapen till ett land i krig eller väpnad konflikt. Det är Sveriges lag. Varför det fungerar att både sälja, skänka eller låna ut vapen till Ukraina vet jag inte.
Men jag antar att det är EU-s lagar som gäller så om EU är i krig med Ryssland - så - eller är de det? USA påstår att de inte är i krig med Ryssland. Trots att väldigt lite kan hända med missilerna utan att USA har gett sin tillåtelse och sina satelliters nycklar.
Så det är lite maffioso stil med att hävda att det som VI (i Väst) får göra får NI (i Ryssland) inte göra.

Ingen vet vilka överenskommelser eller vilka vapen som bytt ägare. Vi vet att mycket av Ukrainas drönare är Kinatillverkade. Jag betvivlar starkt att Ryssland behöver importera vapen och ammunition.
Men - jag tror att de har överenskommelser om att prova nya vapen från olika länder i det här riktiga kriget och sedan ge ett utlåtande till landet om hur det fungerar och vad som är negativt med det.

På samma sätt har många vapen prövats från Väst i detta krig.

Det fetade:
Verkligheten är tvärtom.
Ryssland invaderade fullskaligt Ukraina. Ukraina försvarar sig och har då full rätt, enligt krigets lagar, att attackera det landets militära anläggningar.
Så skedde vid den för Ryssland vid den katastrofala sprängningen av det ryska gigantiska vapenlagret som nu diskuteras i tråden( on topic).
Och är nu liksom tidigare i desperat behov av lite av varje.
Nordkorea och Iran gör sitt bästa.
Senast redigerad av Antistalk 2024-09-20 kl. 12:01.
Citera
2024-09-20, 12:01
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Haha, skön kommentar:

"It's russia. We cannot be sure if the damage we see is from before or after the explosions"

Gillade också bilden i en annan kommentar:

”In Muscovy everything is shit, except piss”
Citera
2024-09-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Du beskriver det väldigt bra. Har också noterat hur Zelenskyj mer och mer börjat uttala sig på engelska utan översättningsverktyg. Han utvecklas och anpassas. Putin är ganska bra på tyska men håller så klart stenhårt på ryskan. Det är inte för att han inte kan engelska. Det är för att det är det språk Europa bör anamma.
Kan du utveckla varför du tycker att ryskan är ett språk Europa bör anamma? Bara lite nyfiken...
Citera
2024-09-20, 12:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Tjetjen-Kadyrov vill använda Tesla-cybetrucks i kriget. Ser inte ut som kulsprutorna sitter fast ordentligt när de skjuter.
https://x.com/bayraktar_1love/status/1837044648491012243
Citera
2024-09-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Det stämmer, hela vapenlagret har sprängts, såg nya bilder idag.
Jag utgick utifrån de tidigare bilderna.

Men det ändrar inte situationen som Ukraina befinner sig i, de är snart låsta i en så kallad "Pincer manouver" i Kursk.

Det är bara att kolla på kartorna som finns tillgängliga.

Min fråga var denna, som absolut ingen i tråden har lyckats svara på, hur påverkar den smällen på ammunitionslagret Ukrainas situation i Kursk, eller i Donetsk, kommer det att ändras?

Tycker du att det är meningsfullt att ställa frågor som ingen kommer kunna svara på? För att kunna besvara din fråga måste man ha ingående kunskap om "smällen", mängd förstört materiel, total mängd material tillgängligt på kort och lång sikt för respektive sida i kriget osv. Givetvis innehar ingen svensson-deltagare i denna tråd den informationen. Det är en omöjlighet.

Gissar att din agenda är att så tvivel om Ukrainas chanser i kriget men detta är liksom ingen framkomlig väg. Dina argument och frågor faller platt. Sen kanske du vet att ca 97 % av svenskarna är på Ukrainas sida mot ryssen? Så möjligheten att genom tangentbordskrigande ändra på detta faktum är obefintlig. Slava Ukraini!
Citera
2024-09-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Tycker du att det är meningsfullt att ställa frågor som ingen kommer kunna svara på? För att kunna besvara din fråga måste man ha ingående kunskap om "smällen", mängd förstört materiel, total mängd material tillgängligt på kort och lång sikt för respektive sida i kriget osv. Givetvis innehar ingen svensson-deltagare i denna tråd den informationen. Det är en omöjlighet.

Gissar att din agenda är att så tvivel om Ukrainas chanser i kriget men detta är liksom ingen framkomlig väg. Dina argument och frågor faller platt. Sen kanske du vet att ca 97 % av svenskarna är på Ukrainas sida mot ryssen? Så möjligheten att genom tangentbordskrigande ändra på detta faktum är obefintlig. Slava Ukraini!

Ehum, nu säger ju även den helige Zelensky att det är kört för Ukraina om inte kriget är över innan vintern, och även västerländska experter påstår det.
Varför tror du det är en sån panik med att försöka få tillstånd att skjuta "djupt in i Ryssland" för?

Lever vi i samma verklighet?

Sen tror jag knappast att 97% av det svenska folket är så hjärntvättade som ett par stycken skribenter i denna tråden är.

De flesta svenskarna har ingen aning om vad som händer runtomkring dem, eller i omvärlden, förutom det de ser på nyheterna på dumburken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in