Citat:
Ursprungligen postat av
Stizze1
så enligt ditt resonemang så är nato i krig med iran, kina , nordkorea, ? ( de har stöttat ruz med vapen) & ruz är enligt samma resonemang i krig med bricsmedlemen indien som sålt ammunution till ukraina,,? ! Smart där!
Nej, det är inte så enkelt. Varje land har företag som handlar med vapen. En del länder har en lag på att ingen får sälja vapen till ett land i krig eller väpnad konflikt. Det är Sveriges lag. Varför det fungerar att både sälja, skänka eller låna ut vapen till Ukraina vet jag inte.
Men jag antar att det är EU-s lagar som gäller så om EU är i krig med Ryssland - så - eller är de det? USA påstår att de inte är i krig med Ryssland. Trots att väldigt lite kan hända med missilerna utan att USA har gett sin tillåtelse och sina satelliters nycklar.
Så det är lite maffioso stil med att hävda att det som VI (i Väst) får göra får NI (i Ryssland) inte göra.
Ingen vet vilka överenskommelser eller vilka vapen som bytt ägare. Vi vet att mycket av Ukrainas drönare är Kinatillverkade. Jag betvivlar starkt att Ryssland behöver importera vapen och ammunition.
Men - jag tror att de har överenskommelser om att prova nya vapen från olika länder i det här riktiga kriget och sedan ge ett utlåtande till landet om hur det fungerar och vad som är negativt med det.
På samma sätt har många vapen prövats från Väst i detta krig.