2024-09-20, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det ddliga vldet har nu allts spridit sig till Hallstahammar...?

Har frvisso inte varit dr sen min farmor och farfar gick bort, 2011. Men trkigare hla finns vl knappt? Har knappt sttt p en levande sjl dr nr jag var ute o promenerade p kvllarna och helgerna.

Kan nn lnka till Google Maps dr skjutningen intrffade?

Frr i tiden var Hallstahammar ett tillhll fr finska pensionrer, men den tiden r frbi. Gr du ut p kvllen nu runt "centrum" r det extremt mrkt s att sga...
Citera
2024-09-20, 08:03
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Taylor.Hackford97
Citat: Sami hrde skotten sen sg han den skjutne mannen ligga utanfr pizzerian.
Han tvrstannade bilen, kastade sig ut och brjade gra HLR.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-radda-mannen

Tnkte p r det verkligen s bra att brja direkt med HLR? Det verkade ju som han hade bde puls och andning till en brjan.
r inte prioriteten att stoppa blodfldet?

Att gra HLR p en gosse som lcker, borde vl endast pskynda det hela.

Citat: Sami fortsatte med livrddningsfrsk i 34 minuter.
Han brjade tappa medvetandet mer och mer, s jag frlorade kontakten helt med honom. Sen knde jag hur pulsen ocks frsvann.

Om han har puls och andning r det sinnessjukt att brja med HLR. HLR r avsett att stta igng puls och andning. Om puls och andning finns, fokusera p att stoppa bldningar.
Citera
2024-09-20, 08:10
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper-90
Frr i tiden var Hallstahammar ett tillhll fr finska pensionrer, men den tiden r frbi. Gr du ut p kvllen nu runt "centrum" r det extremt mrkt s att sga...
Ja, jag sg att det var ganska "mrkt" den sista tiden.

Men ja, finnar finns det gott om, mina farfrldrar kom sjlv frn Tyskland efter kriget, o jag kan tnka mig att det var en trevlig by nr Bulten-Kanthal hade sin produktion dr.
Citera
2024-09-20, 08:25
Medlem
Var med om ngot hemskt nyss. Skottlossning dr en ung man blev skjuten. Var p plats nstan direkt efter. Han levde fortfarande och jag gjorde hjrt och lungrddning men tyvrr dog han i armarna p mig efter tre-fyra minuter. Sen kom ambulansen men de fick Inge liv i honom.

Jag mr inget vidare nu. Lt mig vara ifred. Och mina barn.
Citerat ifrn Samis fb.
Citera
2024-09-20, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Om han har puls och andning r det sinnessjukt att brja med HLR. HLR r avsett att stta igng puls och andning. Om puls och andning finns, fokusera p att stoppa bldningar.
HLR r avsett fr att pumpa blodet (syre) till framfrallt hjrnan.
Citera
2024-09-20, 08:28
Medlem
Str i Aftonbladet att man utfrde HLR trotts att personen hade puls. Det ska man inte gra. Undrar om det var p 112-operatrens initiativ. Kan vara att man menar ngot annat ocks. Men det spelar nog ingen roll i just det hr fallet om man ser till hur frloppet gick till.
Citera
2024-09-20, 08:29
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Tavros
HLR r avsett fr att pumpa blodet (syre) till framfrallt hjrnan.

Och syre pumpas till hjrnan om man har andning och puls. Det r det andningen och pulsen gr.
Citera
2024-09-20, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
ABC = Andning Bldning Chock.
S ja, andning frst.

Nu vet jag att man inte lngre lr ut ABC utan ngot annat skit som r helt omjligt att komma ihg.

Din skerhet frst, sen katastrofbldning.
Citera
2024-09-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leuko
r de ngra kndisar?

Detta r endast spekulationer. Finns inget som indikerar p att dessa personer r BO och GM. Hrt ett flertal namn nmnas fram och tillbaka, ska ven vara en handfull personer hktade i skrivande stund. Mycket snack som gr runt s tro inte p det frsta du lser.
Citera
2024-09-20, 08:52
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper-90
Har du varit i Sala? En hlla det ocks. Insnade bnder.
Citera
2024-09-20, 08:54
Medlem
Offret r i 25 rs-ldern och ska vara hemmahrande i sdra Stockholm
Citera
2024-09-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar

Kritisera inte en man som frskte rdda liv!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in