2024-09-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
En faktor som sällan tas upp är den demografiska utvecklingen. Enligt SCBs befolkningsprognos ökar befolkningen med under 30k/år de kommande 15 åren. Om inte bostadsbyggandet blir rekordlågt (<10k/år) kommer nyproduktion av bostäder överstiga befolkningsökningen.

Sen har vi dödsbon som förvisso kan sitta och ruva på guldägget (sjuttitalsvillan) men även där borde det finnas nån gräns när man ser att det går segt att sälja och kostnaderna ändå är några tusen i månaden. Det dör närmare 2000/vecka.

Nyproduktionen av bostäder kommer minska om de inte säljs. Men det finns en eftersläpning. Givetvis kan inte nyproduktionen av bostäder överstiga behovet av bostäder under någon längre tid.
Citera
2024-09-19, 11:46
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ändå ser vi massvis med aths på bättre objekt i bättre områden nu. De objekten är det redan krig om.

Nja, vad menar du med bättre objekt i bättre områden? Att folk jagar de bästa objekten är ju inte konstigt?

Citat:
En tvåa i midsommarkransen på tomträtt med hög belåning däremot är nästan osäljbar till högre pris

Även detta hör till de bättre objekten sett till hela landet. I min kommun är det i praktiken stillestånd och vi ligger på nästan 7x det normala utbudet. Objekt försvinner för att komma tillbaka senare, ibland med prissänkningar om ca. 10% och ibland med samma pris. Bilder i annonser är från i våras eller vintras. Det är nästan lite dystopiskt.

Jag har en villa (utan lån dessutom) och har definitivt gått med vinst sedan köp för flera år sedan, men jämfört med marknaden för 2-3 år sedan så har priset på villa gått ned marginellt, och försäljningstakten på liknande objekt totalt imploderat. Det är nästan stillestånd förutom de allra bästa objekten.
Citera
2024-09-19, 13:21
Medlem
Märks att säljare och köpare inte möts i vissa områden. Rekordutbud i ett av områden jag bevakar och nästan inget blir sålt trots säsong.
Citera
2024-09-19, 13:23
Medlem
Citat:
Så är det i hela västvärlden. Precis som de flesta inte kan casha en ny v70. Men värre i Sverige pga hyresregleringen såklart. Den skapar mer segregation än något annat.

Jepp, allt var bättre i USSR.
Citera
2024-09-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nja, vad menar du med bättre objekt i bättre områden? Att folk jagar de bästa objekten är ju inte konstigt?

Även detta hör till de bättre objekten sett till hela landet. I min kommun är det i praktiken stillestånd och vi ligger på nästan 7x det normala utbudet. Objekt försvinner för att komma tillbaka senare, ibland med prissänkningar om ca. 10% och ibland med samma pris. Bilder i annonser är från i våras eller vintras. Det är nästan lite dystopiskt.

Jag har en villa (utan lån dessutom) och har definitivt gått med vinst sedan köp för flera år sedan, men jämfört med marknaden för 2-3 år sedan så har priset på villa gått ned marginellt, och försäljningstakten på liknande objekt totalt imploderat. Det är nästan stillestånd förutom de allra bästa objekten.

De bästa objekten börjar nu visa ath med stora budgivningar.

Nej en tvåa på tomträtt med höga lån i halvdan förort är verkligen inte ett av de bättre objekten. Det är helt irrelevant att jämföra Sthlm med en massa andra hålor utan ett objekt bör ses i kontexten den ligger i.

Det säljs villor i samma utsträckning som det gjort i 15 år minus två år 2020-2022. Du jämför med en extrem period.

Försäljningen av dasspapper har också ”totalt imploderat till stillestånd” om du jämför med några månader under 2020
Citera
2024-09-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jepp, allt var bättre i USSR.

Ja eller Nord Korea kanske är något för dig?
Citera
2024-09-19, 15:05
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
De bästa objekten börjar nu visa ath med stora budgivningar.

Nej en tvåa på tomträtt med höga lån i halvdan förort är verkligen inte ett av de bättre objekten. Det är helt irrelevant att jämföra Sthlm med en massa andra hålor utan ett objekt bör ses i kontexten den ligger i.

Det säljs villor i samma utsträckning som det gjort i 15 år minus två år 2020-2022. Du jämför med en extrem period.

Försäljningen av dasspapper har också ”totalt imploderat till stillestånd” om du jämför med några månader under 2020

Hmm, du menar att det faktum att utbudet är så högt nu beror på att det gick fort att sälja ett tag, men sedan stannade av snabbt?
Citera
2024-09-19, 15:13
Medlem
Citat:
Ja eller Nord Korea kanske är något för dig?

Är man osäker på var man vill slå ner bopålarna, kan man allltid gå efter namnet på stället. Ordföljden ”Demokratiska Republiken” i ett landsnamn, är en i sammanhanget ofelbar kvalitetsmarkör.
Citera
2024-09-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hmm, du menar att det faktum att utbudet är så högt nu beror på att det gick fort att sälja ett tag, men sedan stannade av snabbt?

Utbudet är högt för att många vill sälja. Det beror delvis på att det såldes lite mindre volymer än normalt efter räntehöjningarna. Försäljningsvolymerna är nu tillbaka på normala nivåer men fler än vanligt vill sälja.

Väldigt få är däremot beredda att sälja till förlust och har inga ekonomiska problem att bo kvar. Det kommer ta ett tag för utbudet att byggas ned.

Men att det står helt still stämmer absolut inte.

Som jag har visat med flera exempel på sistone går nu bra objekt (typ nyrenoverat i Bromma INTE tomträtt i Midsommarkransen) till ATH
Citera
2024-09-19, 16:24
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Väldigt få är däremot beredda att sälja till förlust och har inga ekonomiska problem att bo kvar. Det kommer ta ett tag för utbudet att byggas ned.

Jag tror att du har rätt här. Om utbudet ska minska så behövs antingen prissänkningar eller väldigt mycket tid. Jag tror inte att vi ser någon direkt priskrasch, men jag tror inte på någon särskild uppgång (jämfört med den som varit).

I övrigt tror jag man mha penningpolitik kommer göra vad man kan för att undvika en implosion - om det hade hänt hade konsekvenserna för Sverige varit långt mycket värre än USA 2008 på grund av vår höga belåningsgrad (både per capita och sett till befolkningen som helhet). Det blir lite "don't bet against the fed" över det.
Citera
2024-09-19, 16:39
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling
Nyproduktionen av bostäder kommer minska om de inte säljs. Men det finns en eftersläpning. Givetvis kan inte nyproduktionen av bostäder överstiga behovet av bostäder under någon längre tid.

Klart det kan. Alla kanske inte vill bo i en rutten sjuttitalsvilla eller gammal funkislägenhet utan köper nya bostäder för att bo fint. Deras gamla bostäder blir då ett överskott som pressar priserna.

Sen är det även olika behov i olika städer.
Citera
2024-09-19, 16:51
Medlem
Har denna diskussionen någonsin förts med utgångspunkt att vi har en bostadsbubbla i Sverige? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in