Henrik Tjärnström som suttit som VD sen 2010 lämnar sin post efter oenighet med styrelsen om hur den "strategiska översynen" ska genomföras. Oklart vad oenigheten består i. Blir intressant att se hur aktien reagerar på det imorgon.
Jag minskade lite på mitt innehav på den uppgången. Mynnar det ut i något konkret så lär det ändå knappast hända i nästa vecka. Tippar att jag får chans att köpa tillbaka dem lite billigare.
Det franska spelbolaget Française des Jeux, FDJ, för samtal om att förvärva svenska branschkollegan Kindred. Det rapporterar Wall Street Journal och hänvisar till källor.
Blir affären verklighet kommer en ny europeisk speljätte att skapas. Den eventuella affären skall enligt källorna vara värd runt 2,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 26,2 miljarder kronor. Kindreds börsvärde är strax över 24 miljarder kronor.
Har fortfarande kvar en del Kindred-aktier men har inte köpt tillbaka det jag sålde på ~125 kr när de meddelade den "strategiska översynen" förra året och stämmer budsumman borde man nog sålt allt då istället om det går igenom...
Budet landade på 130 kr. Känns snålt. Handlas än så länge långt under budkursen (runt 122 kr). Vet inte om man ska tolka det som att det finns många som inte tror att det går igenom/godkänns eller många som bara inte orkar sitta och vänta tills november för att få 6-7 % till ("Acceptfrist : 20 februari 2024 – 19 november 2024, Utbetalning av vederlag : 28 november 2024"). Lär behålla mina aktier tills vidare iaf.
Budet landade på 130 kr. Känns snålt. Handlas än så länge långt under budkursen (runt 122 kr). Vet inte om man ska tolka det som att det finns många som inte tror att det går igenom/godkänns eller många som bara inte orkar sitta och vänta tills november för att få 6-7 % till ("Acceptfrist : 20 februari 2024 – 19 november 2024, Utbetalning av vederlag : 28 november 2024"). Lär behålla mina aktier tills vidare iaf.
Jag har ett GAV på ca 80 kr så jag är ändå nöjd med budet på 130. Får jag chansen att sälja tar jag den även om pengarna är låsta till november. Jag tar det säkra före det osäkra.
Skön rusning innan budet blev offentligt. Insideraffärer runt Kindred/Veralda/Kambi som vanligt, vem ska få klä skott den här gången? Sist var det ju han Stefan Lundborg som fick flytta ut från kontoret, innan ekobrott började granska hela nätverket. Inte bara ICA som gör bort sig, men spelbranschen bör ju vara ännu lurigare att granska.
Vad skall man göra med ”erbjudandet” nu då?
Inte ofta man är med i sånt här.
Finns vad jag vet inget som tyder på att budet inte kommer gå genom. Därmed bör du antingen tacka ja till budet och få 130 kr per aktie runt den 11 oktober (givet att det fullföljs). Alternativt säljer du över börsen nu och får ut ~129,50 kr direkt, men då får du betala courtage också. Sitter du kvar med aktierna utan att tacka ja till erbjudandet riskerar du en utdragen process innan du blir tvångsinlöst (givet att FDJ når >90 % av aktierna) så det är ganska dumt att göra.