Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Ja det skulle ju ha kunnat vara en förklaring till deras frånvaro, men när jag tittade upp dessa skolor närmare verkar de ha upphört i slutet av 50-talet. Möjligen kan de ju ha bedrivits inofficiellt även efter denna tid?
Skolgången för romska barn var dock fortsatt bristande även längre fram, vilket den här skrivelsen från 1965 visar:
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/34797
Kanske delvis utanför ämnet, men jag fann den när jag läste om tältskolorna. Om inte annat illustrerar dokumentet att Gypsy troligen kom från en relativt illitterat bakgrund.
Här vet man inte allt som har betydelse så utsvävningar skadar aldrig!
Ja det har nog varit en lång väg in samhället för dessa grupper. För även om det hette att de enligt lag hade rätten till ex boende, vård, äldreboende, skola, förskola etc var verkligheten en helt annan. Flaskhalsar fanns både i samhällsstrukturen och från deras egen sida.
Nu har jag inte all fakta men det kan också tänkas att gipsys mamma tidigt träffar fadern på en sk ”Romani” eller vad de kallas. Det är årliga Nordiska gipsyträffar lite som släktträffar och ställen där klaner och fästefolk träffas på.
Att hon som ung 14-15 år träffar och gifter sig med fadern och flyttar med honom tex till Danmark och där får sina tre barn, första 18 år om uppgiften stämmer, är inte helt omöjligt. Vissa kjoltyper signalerar tydligen ”giftasmogna” kvinnor.
Sen ksk hon själv flyttar tillbaka till Stockholm av en eller annan anledning, vilket ev gör att iaf äldsta barnet Gipsy hamnar lite mellan stolarna?
Jag vet inte hur väl hon kan spåras med boendet i Sverige. Hennes mamma fanns iaf också i Solna, Margit f -30 d-82.