2024-09-18, 19:26
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ungefär hur långt var det mellan Widegrens och Bomans? Så pass nära att det skulle kunna finnas så mycket som bråkdelen av en promilles chans att hon skulle kunna försöka gå dit till fots?

Ca tio mil.
Citera
2024-09-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ca tio mil.

Ok så pass, då kan man helt avskriva det, tänkte ett par mil.

Och gör det också mindre sannolikt att Hugo Boman skulle vara i närheten av Widegrens den kvällen.

Mycket osannolikt att Bomans har någon roll i försvinnandet. Antingen är älven eller Karl Widegren boven i detta drama. Och totalt orimligt att hon överlevde kvällen.
Citera
2024-09-18, 19:38
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ok så pass, då kan man helt avskriva det, tänkte ett par mil.

Och gör det också mindre sannolikt att Hugo Boman skulle vara i närheten av Widegrens den kvällen.

Mycket osannolikt att Bomans har någon roll i försvinnandet. Antingen är älven eller Karl Widegren boven i detta drama. Och totalt orimligt att hon överlevde kvällen.

Även om hon kom levande ur huset så lämnade hon aldrig Helgum levande.
Citera
2024-09-18, 20:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ungefär hur långt var det mellan Widegrens och Bomans? Så pass nära att det skulle kunna finnas så mycket som bråkdelen av en promilles chans att hon skulle kunna försöka gå dit till fots?
Ca 3,5 mil från Södra Homstrand 138 till Sollefteå när jag mäter på hitta.se och eniro.
Nu vet jag inte var i Sollefteå Bomans bodde så någon km mer eller mindre.
Den sträckan går man inte på vintern i "stadsskor".

Mätningen på hitta.se https://www.hitta.se/kartan?search=s%C3%B6dra+holmstrand+138&st=combine d&sst=plc&sids=1011260967&srb=0&s=58fbfd1c
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ca tio mil.
Du brukar väl vara bättre än så eller?
Det är ca 3,5 mil och inte ca 10 mil enligt kartor.
Tror inte vägarna har ändrats så mycket så att det har blivit så mycket kortare väg numera.
Citera
2024-09-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ca 3,5 mil från Södra Homstrand 138 till Sollefteå när jag mäter på hitta.se och eniro.
Nu vet jag inte var i Sollefteå Bomans bodde så någon km mer eller mindre.
Den sträckan går man inte på vintern i "stadsskor".

Mätningen på hitta.se https://www.hitta.se/kartan?search=s%C3%B6dra+holmstrand+138&st=combine d&sst=plc&sids=1011260967&srb=0&s=58fbfd1c

Du brukar väl vara bättre än så eller?
Det är ca 3,5 mil och inte ca 10 mil enligt kartor.
Tror inte vägarna har ändrats så mycket så att det har blivit så mycket kortare väg numera.

Med 3,5 mil istället för 10 mil ökar väl sannolikheten från absolut 0, till någon på miljonen, det var ändå hyfsat milt för årstiden vad jag förstår, och folk var mer vana att gå längre sträckor då jämför med idag. Men håller ändå med, det är inte möjligt, lågt räknat 1,5 timme per mil, och hon hade dessutom kommit fram mitt i natten, och ingen människa har sett henne, nej, det har helt enkelt inte hänt.

Hade det varit säg 2 mil hade man kanske åtminstone i teorin kunnat tänka tanken, men 3,5 mil är för mycket.
Citera
2024-09-18, 20:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Med 3,5 mil istället för 10 mil ökar väl sannolikheten från absolut 0, till någon på miljonen, det var ändå hyfsat milt för årstiden vad jag förstår, och folk var mer vana att gå längre sträckor då jämför med idag. Men håller ändå med, det är inte möjligt, lågt räknat 1,5 timme per mil, och hon hade dessutom kommit fram mitt i natten, och ingen människa har sett henne, nej, det har helt enkelt inte hänt.

Hade det varit säg 2 mil hade man kanske åtminstone i teorin kunnat tänka tanken, men 3,5 mil är för mycket.
Lägg till att Viola hade stadsskor med en klack enligt info i tråden så är det helt omöjligt.
Hon var dessutom utan mössa/hatt och troligen vantar och det var runt nollan.
Men hon kunde ha gått en bit och sen liftat.
Ingen var väl speciellt rädd för att lifta på den tiden där uppe.
Det ändrades i början av 1970 talet när Ådalsmannen var i farten.
Citera
2024-09-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Lägg till att Viola hade stadsskor med en klack enligt info i tråden så är det helt omöjligt.
Hon var dessutom utan mössa/hatt och troligen vantar och det var runt nollan.
Men hon kunde ha gått en bit och sen liftat.
Ingen var väl speciellt rädd för att lifta på den tiden där uppe.
Det ändrades i början av 1970 talet när Ådalsmannen var i farten.

Finns det någon alternativ bov än fadern och älven, så är det i så fall någon hon luftat med. I teorin kan hon förstås blivit skjutsad någonstans av någon som sedan hållit tyst. Men det är osannolikt, så uppmärksammat detta blev så hade de allra flesta hon ev liftat med givit sig till känna om de varit oskyldiga.

EDIT: Någon granne eller liknande i Helgum kan väl i teorin också vara alternativ GM.
Citera
2024-09-18, 22:36
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust
Ja, och man kan tillägga Hugos råd till Carl att vänta med polisanmälan till nästa dag.

Det anonyma brevet Hugo lämnade till polisen, hade han skrivit det själv? eller var han involverad med skribenten? är frågor man kan undra över.

Ang. BK-boken (Brottets Krönika) av Carl Olof Bernhardsson.
Sid 4 i Violakapitlet, sid 534 i BK, högra kolumnen längst upp.
Det handlar om tiden före Violas första långa sjukhusvistelse, med "blindtarmen".
Bernhardsson påstår felaktigt att Carl låtit Viola ligga hemma med magsmärtor "alldeles för länge, ända tills blindtarmen brast...".

Det falska ryktet uppstod på bygden kort tid efter att Viola efter 2 månader blev utskriven från sjukhuset (BK-boken uppger 3 månader).
Carl var mycket upprörd över att det påstods att han tvingat Viola ligga hemma med smärtor. Det framgår i DVW (Dödsgåtan Viola Widegren) med citat och bilder på anteckningar som Carl gjorde om detta.

I DVW bevisas med polisförhör och ur Violas sjukjournal att ryktet var genomfalskt. Viola hade under veckan innan dom åkte till sjukhus enbart haft feber, inga magsmärtor, och hon hade själv vägrat åka till läkare för hon "ville klara sig själv så länge som möjligt". Det var Carl som hade tvingat Viola till sjukhus. (De sa Viola till en väninna, enligt polisförhör).

Och när de kom till sjukhus var Viola "fullständigt besvärsfri", enligt sjukjournalen.
Först tredje dan på sjukhuset fick Viola smärtor, till vänster i buken. Ett par dar senare opererades hon för blindtarmen.

Felet avslöjar också att Bernhardsson inte granskat alla polisförhör ordentligt.

Jag upptäckte felet i BK-boken efter att ha läst DVW-boken ett par gånger, i DVW-boken nämns inte BB-boken i det sammanhanget.

Annat:
I BK-boken nämns inte misstaget polisen gjorde med Violas tillhörigheter, som inte undersöktes förrän efter 11 månader. (Pga av ett misstag av spaningsledaren Janne Sundin).

Kontakten mellan Bomans och Widegrens lär upphört helt efter att Carl polisanmält försvinnandet och sedan ringt till Violas moster Paulina Boman. Enligt henne hade Carl sagt saker som hon av okänd anledning inte gillade.
Det där anonyma brevet skaver. Varför skulle Boman som bodde i Sollefteå få det?
Det borde ha skickats direkt till polisen och inte omvägen runt Bomans och dessutom hur många kände till i Sollefteå att dom var släkt med Viola?
Meningen "vi är alla här av den misstanken att hon bragts om livet och gömts i en vak i älven."
Vilka vi i Sollefteå? Brukade Bomans vara mycket i Holmsta och hade vänner där?

Skitsnacket och misstankarna mot fadern gick väl mest runt där dom bodde och inte så mycket i Sollefteå så kort tid efter att Viola försvunnit.
Att Boman redan innan 14 dec skulle ha fått det brevet känns väldigt skumt. Viola hade försvunnit 5 december, bara 9 dagar tidigare.
Dessutom drogs arvet upp i brevet? Varför var det så viktigt att fadern inte skulle få ärva?
Lånad din info från ett tidigare inlägg om brevet.

- När polisen skulle förhöra Hugo (den 14 dec) överräckte han ett anonymt brev som han påstod sig ha fått, där brevskrivaren ansåg att Carl dumpat Viola i älven och att polisen borde söka där.
Brevskrivaren angav pengaarvet som skäl att Viola mördats. Detsamma lär Hugo gjort i polisförhöret, enligt DVW-boken.

Utdrag ur det anonyma brevet som Hugo överlämnade till polisen den 14 dec:

"... vi är alla här av den misstanken att hon bragts om livet och gömts i en vak i älven."

Om det dröjer för länge och är annonserat som självmord blir fadern arvsberättigad. Om vi hittar flickan genast och läkaren kan ge utlåtande på att hon kastats i vattnet död som vi alla tror då blir fadern arvlös. Dessutom har vi gott bevis men det ska ske fort."

(Ur Dödsgåtan Viola Widegren, sid 111-112)

Boman var nog inte så kunnig. Trodde han att hans fru, Violas moster skulle få ärva?
Tyvärr för Boman hade Violas syster fått ärva om det hade bevisats att pappan mördade henne.

Pengar gör folk som galna när det är frågan om arv. Känner till flera syskonskaror som blev ovänner när arvet efter föräldrarna skulle fördelas. Trots att det har gått många år pratar dom ännu inte med varandra.

Sen har vi Bomans förnekande av att pappan hade ringt honom redan på måndag. Varför?
Någonting är underligt här.

Tack för rättelsen om BK boken. Har inte läst kapitlet ordentligt ännu. Måste ha lugn och ro när jag gör det och det är lite mycket just nu.
Ska även köpa DVW boken och läsa den ordentligt.
Vilken bok är BB-boken? Antar att du menar BK-boken.

Kan ju tänka mig att Carl blev förbannad om han fick reda på att Hugo hade lämnat ett anonymt brev och sen dessutom påstod att dom inte hade blivit informerade.
Hade det varit jag i Carls ställe hade jag bett dom dra så långt pepparn växer. Så jäkla fult gjort
Carl mådde väl tillräckligt dåligt utan att Bomans skulle komma med osanningar också. Det räckte väl med det helt sjuka skvallret på byn.
Citera
2024-09-18, 22:43
Medlem
RFTs avatar
Citat:

EDIT: Någon granne eller liknande i Helgum kan väl i teorin också vara alternativ GM.

En sådan person, kvinna eller man, skulle alltså genom slumpen ha mött henne och sedan tidigare känt en vrede mot familjen Widegren, stor nog att begå ett mord när tillfälle gavs.
I min lista om vad som hände, hamnar något sådant långt ner.
Citera
2024-09-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
En sådan person, kvinna eller man, skulle alltså genom slumpen ha mött henne och sedan tidigare känt en vrede mot familjen Widegren, stor nog att begå ett mord när tillfälle gavs.
I min lista om vad som hände, hamnar något sådant långt ner.

Behöver inte alls varit planerat, eller något större tidigare vrede. Hon kan ha mött någon hon kände när hon sprang ut, och det kan börjat vänskapligt, att hon sökte tröst hos personen. Sedan gick något snett, oönskat närmande, eller något annat.

Givetvis ganska långt ner, både fadern och älven är mycket mer troliga bovar,men någon procent skulle jag ge det. Mer troligt än att någon i familjen Boman är inblandad på något sätt, som hjälte eller bov.
Citera
2024-09-18, 23:00
Medlem
RFTs avatar
Missar vi inte en sak här. Hon var ansedd som försvunnen. Något arvskifte kunde inte göras så länge man inte var säker på att hon var död.

Om hon blev mördad, så borde mördaren alltså placerat henne på en plats där det fanns möjlighet att hitta kroppen och dessutom röjt undan alla spår av sig själv.
Citera
2024-09-18, 23:21
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Missar vi inte en sak här. Hon var ansedd som försvunnen. Något arvskifte kunde inte göras så länge man inte var säker på att hon var död.

Om hon blev mördad, så borde mördaren alltså placerat henne på en plats där det fanns möjlighet att hitta kroppen och dessutom röjt undan alla spår av sig själv.
Precis så. Viola var försvunnen och blev dödförklarad enligt dödboken 1958-12-31 med en kommentar.
Kommentar Försvann i dec 1948.

Jag är fortfarande inne på en olyckshändelse och älven är min teori.
Men Bomans underliga beteende får mig fundersam...

Jag blev anklagad tidigare i tråden att skapa en trådsanning när jag spekulerade i om Viola försökte ta sig till en vän på andra sidan älven... där skulle hon inte ha några vänner enligt den som anklagade mig.
Blir ju väldigt konstigt om Viola inte hade någon vän på "norrsia" då dom inte hade någon kyrka där och hon konfirmerades i Helgums kyrka på "sörsia" tillsamman med ungdomar från "norrsia".
https://www.kyrkokartan.se/_Holmstrand/

Tydligen hade den postaren också missat färjan jag hittade som gick bara någon km från Violas hem.

Kunde dom gå med en ko på isen så kunde Viola gå på den också.
Senast redigerad av Timeout 2024-09-18 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in