Tingsrätten: ”Åtalade 18-åringen dödade Maja”
Publicerad kl 11:58 2024-09-18
Efter fyra rättegångsdagar anser Borås tingsrätt att det finns ”övertygande bevis” för att 18-åringen dödat och våldtagit Maja.
Tingsrätten beslutade också att han ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning. Efter det avkunnas dom.
Slutplädering i rättssal 2
Rättegången har hållits bakom stängda dörrar med hänvisning till fallets mycket känsliga karaktär, följaktligen är också mycket hemligt av vad som sagts i rättssalen.
”Tingsrätten har kommit till slutsatsen att det har presenterats övertygande bevisning om att den åtalade har begått gärningarna”, skriver Borås tingsrätt i ett pressmeddelande.
Advokaten: ”Väldigt besviken”
– Det är klart att min klient blev väldigt besviken när han fick det här beskedet. Jag yrkade på att alla åtalspunkter skulle ogillas och att han skulle försättas på fri fot omedelbart när förhandlingen avslutats, säger han.
– Jag menar att åklagaren inte har styrkt någon av de här åtalspunkterna. Jag har angett förklaringar till hur vi ser på det hela men det gjordes bakom stängda dörrar så jag kan inte ta upp detta, säger Magnus Gabrielson.
https://www.markposten.se/nyheter/tingsratten-atalade-18-aringen-dodade-maja.16da4fca-4cba-4ad3-a0b5-4f8a70bf43cc
Citerade lite från en längre låst artikel men jag tog en prenumeration.
Tycker försvarsadvokaten skulle ha hållit tyst. Det är pga sån här uttalanden som advokater i vissa fall blir så illa omtyckta.
Djävulens advokat