Citat:
Ursprungligen postat av
Wieso
Är Testamenten offentlig handling? Om jag skulle vilja ta det av min avlidne f d svärfars testamente kan jag komma åt det? Mitt ex påstår att han har skrivit stugan som enskild arvegods och jag inte får ta del av försäljningen, fast vi då var lagligt gifta.
Hej!
I Sverige är testamenten generellt sett offentlig handling när de har registrerats hos tingsrätten efter den avlidnes död. Detta innebär att det är möjligt för personer med rätt intresse att ta del av testamentet. Om du är en person som kan ha ett arvanspråk eller har rätt att få information, kan du i många fall begära ut en kopia av testamentet från tingsrätten där det registrerades.
När det gäller frågan om stugan och om den är enskild egendom eller inte, så beror det på testamentets specifika innehåll och eventuella överenskommelser som gjorts innan det skrevs.
Enligt svensk lag kan ett testamente specificera att viss egendom är enskild, vilket innebär att det inte ingår i det gemensamma boet vid en eventuell försäljning eller arvskifte.
Om din tidigare svärfar har skrivit att stugan är enskild egendom, kan detta påverka hur egendomen fördelas efter hans död.
För att få klarhet i situationen och om du har rätt att ta del av testamentet och dess innehåll, kan det vara bra att kontakta en jurist som är specialiserad på arv och familjerätt.
De kan ge dig en exakt bedömning baserat på testamentets villkor och din rättsliga ställning.
Lycka till o hade det bra!
MVH Karma