2024-09-18, 08:03
Medlem
Vi har fått erbjudande via jobbet att skaffa cykel från företaget Ecochange så jag var och testade en elcykel (mtb) igår och denna var riktigt go att cykla med och det blir väl bättre när man har vant sig vid den. Sadeln kunde iofs ha varit skönare att sitta på men den borde väl gå att byta ut.

Cykeln är en Bianchi e-Omnia X 12-växlad, har aldrig hört talas om märket innan men ser att priset på denna cykel ligger på 40-44k hos de som säljer den och man skall tydligen komma 12 mil på en laddning men man kan ha dubbla batterier på denna.

Cykeln kostar +700kr/månad efter avdraget och sen så får man köpa ut den efter 3 år och vad kostnaden för detta blir vet de på företaget inte men man köper den som begagnad.

Är det någon här som har skaffat cykel via jobbet innan och blir det verkligen billigare än att köpa cykeln hos en vanlig återförsäljare?

De säger att det är en förmånscykel men om jag nu inte vet vad slutpriset blir så är frågan om det verkligen blir en förmån eller inte att skaffa denna?

Länk till cykeln jag kanske kommer att skaffa, bra eller dålig?
https://www.ecochange.se/produkter/produktInfo.asp?nr=125
Citera
2024-09-18, 08:11
Medlem
"efter avdraget", menar du förmånsbeskattningen?

Du kan räkna med att du får köpa ut den för någonstans mellan 25-50 % av nyprisvärdet efter tre år. Om du ska betala 700:-/månad under tre år, så har du betalat 25200 den dag du får köpa ut den.
Citera
2024-09-18, 08:48
Medlem
Har familj som gjort detta och varit nöjd men du måste ju veta ungefär vad du får köpa ut den för så att du kan räkna på det med åldersavdrag osv. Och givetvis vad det riktiga nypriset är på cykeln som utgångspunkt.
Citera
2024-09-18, 08:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Första steget är väl att fundera på om du har behov av en cykel av detta slag. Bianchi är ett av världens absolut mest kända cykelmärken när det kommer till mer prestandacyklar. Att du inte hört talas om Bianchi säger mig att du kanske inte har behov av en så pass bra cykel?

Steg två, om du vill ha aktuell cykel, är att se till så att arbetsgivaren får ett bra pris. D.v.s är priset till AG ex 44 tkr bör du sannolikt inte ta det även om förmånscykel i och för sig är bra, eftersom du vid en snabbgoogling kan hitta cykeln för 38 tkr på rea här och kanske ännu billigare om man lägger ett tag på att söka: https://jibo.se/catalog/products/bianchi-e-omnia-x

Steg tre är då att räkna på vad det kostar dig. Jag antar att din arbetsgivare erbjuder dig cykeln som ett bruttolöneavdrag. Då får man räkna på avdragets storlek och din marginalskatt. Generellt kan man säga att det är billigare med förmånscykel med bruttolöneavdrag än att köpa den privat.

Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Har familj som gjort detta och varit nöjd men du måste ju veta vad du får köpa ut den för så att du kan räkna på det med åldersavdrag osv. Och givetvis vad det riktiga nypriset är på cykeln som utgångspunkt.

Kan man veta innan vad det kostar att köpa ut den? Du måste väl köpa ut den för aktuellt marknadspris för att inte utlösa ytterligare förmånsbeskattning, och det kan du ju inte veta tre år innan utköpstillfället?
Citera
2024-09-18, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Har familj som gjort detta och varit nöjd men du måste ju veta ungefär vad du får köpa ut den för så att du kan räkna på det med åldersavdrag osv. Och givetvis vad det riktiga nypriset är på cykeln som utgångspunkt.
Företaget har inte en aning, det enda de sa att man räknar på vad denna cykel kostar om 3 år men man köper den då som begagnad och vad jag får fram på Google så står det

Vad kostar det att köpa loss cykeln efter avtalstiden?

Efter 36 månader kan du köpa loss cykeln för marknadsvärde, där 20% av nyvärdet är ett riktpris för en 3 år gammal cykel. Det är alltså marknadens efterfråga som styr efter att avtalet gått ut så det är omöjligt att säga ett fast pris när avtalet sluts.

Så säg 0,20x45 000 =9*000SEK +månadsavgiften x36.

Kan kolla på jobbet inatt vad cykeln kostar per månad.
Citera
2024-09-18, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Kan man veta innan vad det kostar att köpa ut den? Du måste väl köpa ut den för aktuellt marknadspris för att inte utlösa ytterligare förmånsbeskattning, och det kan du ju inte veta tre år innan utköpstillfället?
Var lite slarvigt skrivet av mig, ändrade mitt svar lite i samma veva som du skrev och la till "ungefär".
TS har nu svarat och angett att det gäller ca 20% av marknadsvärdet vid utköp.
Dock via en Googling så jag är fortfarande lite förvirrad här
Citera
2024-09-18, 09:11
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Vi har fått erbjudande via jobbet att skaffa cykel från företaget Ecochange så jag var och testade en elcykel (mtb) igår och denna var riktigt go att cykla med och det blir väl bättre när man har vant sig vid den. Sadeln kunde iofs ha varit skönare att sitta på men den borde väl gå att byta ut.

Cykeln är en Bianchi e-Omnia X 12-växlad, har aldrig hört talas om märket innan men ser att priset på denna cykel ligger på 40-44k hos de som säljer den och man skall tydligen komma 12 mil på en laddning men man kan ha dubbla batterier på denna.

Cykeln kostar +700kr/månad efter avdraget och sen så får man köpa ut den efter 3 år och vad kostnaden för detta blir vet de på företaget inte men man köper den som begagnad.

Är det någon här som har skaffat cykel via jobbet innan och blir det verkligen billigare än att köpa cykeln hos en vanlig återförsäljare?

De säger att det är en förmånscykel men om jag nu inte vet vad slutpriset blir så är frågan om det verkligen blir en förmån eller inte att skaffa denna?

Länk till cykeln jag kanske kommer att skaffa, bra eller dålig?
https://www.ecochange.se/produkter/produktInfo.asp?nr=125

En av dom anrikaste märkena på Tellus. En bra hoj verkar det vara!
Citera
2024-09-18, 10:09
Medlem
Computerzs avatar
Tänk dock på att tjänstepension, sjukpenning, föräldrapenning osv är beräknad på lönen efter bruttolöneavdrag. Alltså om du tjänar under ~50 000kr så påverkas du mer än vad du tror. Du bör höra av dig till HR/Löneavdelningen för att få en mer exakt uppskattning av vad den faktiskt kostnaden blir för denna "förmån".
Citera
2024-09-18, 10:41
Medlem
george.sthlms avatar
Förmånscykel är bara lönsamt för dom som ändå skulle köpa en ny cykel.
Då kan du få en finare/bättre för samma pengar som en enklare.
Större skillnad är det inte. Den som inte har behov av att köpa ny cykel kan
skita i detta. Bara en stor onödig kostnad.
Citera
2024-09-18, 10:45
Medlem
Grannens fru köpte el-cykel under pandenin 2020. Skulle börja cykla till jobbet.
Kostade 15.000 kr och enligt grannen har hon cyklat 5 gånger på 4 år.
Det blir 3.000 kr per cykeltur
Citera
2024-09-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Första steget är väl att fundera på om du har behov av en cykel av detta slag. Bianchi är ett av världens absolut mest kända cykelmärken när det kommer till mer prestandacyklar. Att du inte hört talas om Bianchi säger mig att du kanske inte har behov av en så pass bra cykel?

Steg två, om du vill ha aktuell cykel, är att se till så att arbetsgivaren får ett bra pris. D.v.s är priset till AG ex 44 tkr bör du sannolikt inte ta det även om förmånscykel i och för sig är bra, eftersom du vid en snabbgoogling kan hitta cykeln för 38 tkr på rea här och kanske ännu billigare om man lägger ett tag på att söka: https://jibo.se/catalog/products/bianchi-e-omnia-x

Steg tre är då att räkna på vad det kostar dig. Jag antar att din arbetsgivare erbjuder dig cykeln som ett bruttolöneavdrag. Då får man räkna på avdragets storlek och din marginalskatt. Generellt kan man säga att det är billigare med förmånscykel med bruttolöneavdrag än att köpa den privat.

Nej jag har säkert ingen större behov av en sådan cykel men den kommer öppna upp en hel del möjligheter för mig. Och står det mellan denna cykel som verkar vara wow och en cykel för 25k som är ok och inte mer så väljer jag hellre den dyrare.

Sen köper man cykeln som begagnad när man köper ut den och då är det 20% av värdet som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Tänk dock på att tjänstepension, sjukpenning, föräldrapenning osv är beräknad på lönen efter bruttolöneavdrag. Alltså om du tjänar under ~50 000kr så påverkas du mer än vad du tror. Du bör höra av dig till HR/Löneavdelningen för att få en mer exakt uppskattning av vad den faktiskt kostnaden blir för denna "förmån".
Inkomsten varierar beroende på hur mycket jag väljer att extrajobba. Förra året så snittade jag 48k/månad, i år blir det väl runt 45k och nästa år så räknar jag med 70-80k/månad om jag får extrajobb på sjukhuset (nattarbete på timme) vilket betalar riktigt bra.

Men jag får prata med HR och se vad de säger. Sen 700kr/månad är ingen större utgift för min del. Mina syskon kostar mig bra mycket mer varje månad om man slår ut det på ett helt år
Citera
2024-09-18, 11:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Sen köper man cykeln som begagnad när man köper ut den och då är det 20% av värdet som gäller.

Nej. Du köper ut den för marknadsvärdet. Du kan inte idag veta vad marknadsvärdet är om tre år. Däremot kan 20 % av nypriset vara ett riktmärke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in