2024-09-16, 17:01
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Ja, turister valfärdar onekligen dagligen till Norrköping för att bo i en whitetrashig villa på 500 kvadratmeter över en helg.
Det här kommerar att bli stort. Eget Spa också (bubbelpool)! En kassako för det innovativa entreprenörs paret
Utlänningar som turistar i Sverige vet nog inte så mycket om Norrköping - som för övrigt är en trevlig stad om man ser till bebyggelse i stadskärnan och utbud. Det går dessutom direkttåg till Stockholm .. så varför inte.

Jag tror chansen att locka utländska turister är större än att fylla det med inhemsk turism - även det säkert finns en viss marknad här också.

Det visar sig väl om det blir flopp eller höjdare.
Citera
2024-09-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han gick ut med det igår eller i förrgår på sin Yt.
Om det haft sådana planer så blir ju också Spaet mer förklarligt. Jag tänker på att han inte ville ha främmande som hängde runt tomten - men skall de inte bo där själva så är det ju inte samma sak - samtidigt som närheten till Spa blir en plusgrej vid uthyrning.

Han pratade också om att de skulle köpa ännu ett hus och bygga upp för framtida uthyrning, det blir kul att se vad det blir för projekt.

Det är ju en sak att påstå att de ska hyra ut det, eller att påstå att de bor i en lägenhet i närheten. Sen är det ju en helt annan sak om det faktiskt gör det.
Sveriges lagar tillåter en allt större möjlighet till integritetsintrång nu än vad som gällt tidigare. Egentligen kan familjens alla mobiltelefoner avslöja om de övernattar eller inte. I ett liknande fall om bidragsbedrägeri så användes mobilt bank-id för att identifiera att en man fortfarande bodde ihop med sin fd. hustru.
Däremot skulle de kunna lägga ut huset på en budgivning på hemnet och köpa det till spottstyver om ingen annan faktiskt är intresserade och börja bo där utan att behöva betala hög hyra.
Citera
2024-09-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Ja, turister valfärdar onekligen dagligen till Norrköping för att bo i en whitetrashig villa på 500 kvadratmeter över en helg.
Det här kommerar att bli stort. Eget Spa också (bubbelpool)! En kassako för det innovativa entreprenörs paret
Whitetrash? Inte många ur den kategorin som äger hus i den klassen.
Banken tror på affärsidén och det är en god indikator för vinst. Som någon annan skrev: den fastigheten går att använda till mkt!
Citera
2024-09-16, 23:55
Medlem
Airbnb i Norrköping? Otroligt dumt. Norrköping!!!
Citera
2024-09-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biblo163
Airbnb i Norrköping? Otroligt dumt. Norrköping!!!
Har du googlat Airbnb i Norrköping? Finns stugor, lägenheter och villor där, varför skulle inte ett påkostat hus med pool gå att hyra ut menar du? Airbnb finns väl i var och varannan håla i detta land. Det är den ständiga Jante som du lider av.
Citera
2024-09-17, 13:44
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Har du googlat Airbnb i Norrköping? Finns stugor, lägenheter och villor där, varför skulle inte ett påkostat hus med pool gå att hyra ut menar du? Airbnb finns väl i var och varannan håla i detta land. Det är den ständiga Jante som du lider av.

Så bara för att det finns betyder att det fungerar?

Det kommer kosta skjortan att hyra Lundellhuset eller delar av det. Ser vad andra ställen kostar per natt. Miniboenden 800 kr per natt och större villor uppemot 3-4000 per natt. Och då är vi inte ens i närheten av storlek och lyx jäntemot Lundellhuset. Är bara rika som kommer ha råd att hyra. Och vilka rika vill hyra boende i Norrköping? Knappast nån.
Citera
2024-09-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Så bara för att det finns betyder att det fungerar?

Det kommer kosta skjortan att hyra Lundellhuset eller delar av det. Ser vad andra ställen kostar per natt. Miniboenden 800 kr per natt och större villor uppemot 3-4000 per natt. Och då är vi inte ens i närheten av storlek och lyx jäntemot Lundellhuset. Är bara rika som kommer ha råd att hyra. Och vilka rika vill hyra boende i Norrköping? Knappast nån.
Konstiga slutsatser du drar, motfrågan är ju uppenbar, tror du det endast startas företag där man VET att det kommer göra en till miljonär.

Nyhetens behag kommer locka många intressenter till att börja med, och ett så pass stort hus kommer nog hyras av flertal personer som delar på kostnader om det nu inte är någon rik jävla knös som vill bo i Norrköping i en påkostad villa helt själv. Sen om det blir minus i bokföringen för detta Airbnb så är det inte så att han står utan ideér hur att använda huset.

För några år sedan pratades det om att använda huset till någon produktion liknande Big Brother-hus.
Vem vet om det vore ett lyckat projekt. Eller du vet nog att det är dömt att misslyckas även det.

Han pratar även om att skaffa fler boenden att hyra ut i andra prisklasser och det låter som en god affärsidé. Lundellhuset är för påkostat för att få tillbaka allt han lagt ut på det, men drar han in hyra på det så det står plus i bokföringen så är det huvudsaken.
Citera
2024-09-17, 14:50
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Konstiga slutsatser du drar, motfrågan är ju uppenbar, tror du det endast startas företag där man VET att det kommer göra en till miljonär.

Nyhetens behag kommer locka många intressenter till att börja med, och ett så pass stort hus kommer nog hyras av flertal personer som delar på kostnader om det nu inte är någon rik jävla knös som vill bo i Norrköping i en påkostad villa helt själv. Sen om det blir minus i bokföringen för detta Airbnb så är det inte så att han står utan ideér hur att använda huset.

För några år sedan pratades det om att använda huset till någon produktion liknande Big Brother-hus.
Vem vet om det vore ett lyckat projekt. Eller du vet nog att det är dömt att misslyckas även det.

Han pratar även om att skaffa fler boenden att hyra ut i andra prisklasser och det låter som en god affärsidé. Lundellhuset är för påkostat för att få tillbaka allt han lagt ut på det, men drar han in hyra på det så det står plus i bokföringen så är det huvudsaken.

Jag får kanske äta upp det jag säger, men jag tror att andra mindre boenden skulle fungera bra, men Lundellhuset kommer floppa.
Citera
2024-09-17, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Jag får kanske äta upp det jag säger, men jag tror att andra mindre boenden skulle fungera bra, men Lundellhuset kommer floppa.

Jag tänker som du. Innan Lundellhuset kan gå med vinst får de mindre husen dra runt Lundellhuset.

Dom är inte de enda som gör så. Vanligt förekommande inom fastighetsbranschen.

Jag tänker att det finns tex flera olika företag som kanske kommer att använda sig av Lundellhuset i rena affärsyften. Det är ju inte ovanligt att företag hyr in sig och har affärsträffar. Bara det att det finns ett spa är plus.

Det finns ju hur mycket som helst huset kan användas till.
Citera
2024-09-17, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Jag tänker som du. Innan Lundellhuset kan gå med vinst får de mindre husen dra runt Lundellhuset.

Dom är inte de enda som gör så. Vanligt förekommande inom fastighetsbranschen.

Jag tänker att det finns tex flera olika företag som kanske kommer att använda sig av Lundellhuset i rena affärsyften. Det är ju inte ovanligt att företag hyr in sig och har affärsträffar. Bara det att det finns ett spa är plus.

Det finns ju hur mycket som helst huset kan användas till.

Jag tror det kan bli en succé i början för att många är nyfikna på huset.
Men sen tror jag som dig att det är företag som kommer hyra in sig där.
Citera
2024-09-17, 19:30
Medlem
Spritnotas avatar
Familjen själva hyr liknade boenden, men på semesterorter. Norrköping är inte Åre eller Stockholm, rika turister från utlandet vallfärdar inte till staden. Möblerar de om så det blir fler sovrum och sängplatser, och priset blir konkurrenskraftigt, kan jag absolut tro det blir en vinstaffär. Det är många barnfamiljer runt landet som inte bor nära en djurpark som Kolmården som kan spara in pengar på möjligheten till egen matlagning, förutsatt att familjen har många barn eller att två-tre familjer går ihop och hyr.

Sen har vi fotbollsintresserade. Blir det inte dyrare än hotell så har vi runt fem lag i Allsvenskan med bortafölje som svårligen hinner åka till Norrköping över dagen och behöver någonstans att övernatta.

Men, jag kan inte föreställa mig att en rik familj från Österrike eller Polen pekar på en karta över Europa och vill lägga 30.000 på ett weekendboende i Norrköping. I synnerhet inte vintertid. Finns det trots allt en marknad för det, så grattis till en bra affär.
Citera
2024-09-17, 21:40
Avslutad
De bor väldigt mysigt i den där lägenheten.
Jag hade också föredragit det boendet framför huset.
Där har de gjort ett bra val och det ser harmoniskt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in