2024-09-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är tvärtom, om fotgängare och cyklister faktiskt följde trafikreglerna skulle de leva betydligt mindre farligt.

Ja, det är tyvärr så att många cyklister och fotgängare är sina egna värsta "fiender" i trafiken. Jag åker på den aktuella vägen och passerar det aktuella övergångstället varje dag. Ofta som bilist men ibland som cyklist, på cykelbanan. Rent teoretiskt skall det inte vara något problem eller någon risk just där, om alla följer regler och alla gör som de ska. Men så klart, om någon kör mot rött eller om en gångtrafikant ignorerar röd gubbe och dessutom kikar i mobilen. Ja, då förstår ju alla att då kan det gå illa.
Såg tidigare inlägg om att bilister skall dra ned farten på denna väg om det står folk och väntar på grön gubbe. Det alterntivet finns inte på kartan. Det som begränsar farten är en 70-skylt, trafikljus och trafikkamera. Möjligen lågt stående sol.
Citera
2024-09-17, 09:28
Medlem
Citat:
Det är tvärtom, om fotgängare och cyklister faktiskt följde trafikreglerna skulle de leva betydligt mindre farligt.
Ja, du är en av alla dessa bilister som kör olagligt och hellre pekar på fotgängares och cyklisters beteende. Betänk bara att du är utbildad i trafikregler, det är inte de. Iofs skiter du i det, du är som bilist självrättfärdig.
Citat:
Och hur hjälper dina tankar flickans anhöriga?
Skrev jag att de gör det? Att uttrycka medkänsla är nog helt främmande för dig.
Citera
2024-09-17, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Hela Huddingevägen, även Örbyleden, har bevakade övergångsställen och 70km/h.
Finns förmodligen fler vägar i områden, men kommer på dessa 2 på rak arm.

Vad menas med bevakat övergångsställe?
Citera
2024-09-17, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Hur skiljer sig ljudnivån om man inte gasar?

Lagkrav på att ha det fram till 20 km / h. Den låter lika högt om du kör 7 km/h som om du kör 19km/h. På min bil låter den upp till 30 km /h. Jag vet inte vilken Tesla är inställd på.

När jag gick över exakt samma olycksplats förra året och en man framför mig nästan blev påkörd så var det en fossilbil. Han såg bilen men utgick från att bilen sett honom. Utan att veta mer så kan det därför ev. vara så att hon såg Teslan men utgick ifrån att den skulle stanna för henne.

Han klarade sig dock då föraren hann tvärbromsa precis innan honom.
Citera
2024-09-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Ja, du är en av alla dessa bilister som kör olagligt och hellre pekar på fotgängares och cyklisters beteende. Betänk bara att du är utbildad i trafikregler, det är inte de. Iofs skiter du i det, du är som bilist självrättfärdig.

Har inte haft bil på länge, går och cyklar i Stockholm och förundras över beteendet. Att inte fler fotgängare och cyklister stryker med är enbart övriga trafikanters förtjänst. Och var och varannan av dem har körkort och vet vad som gäller.

Den där standardfrasen ”Mina tankar går till flickans/mannens/hundens/osv anhöriga” betyder absolut ingenting utan är enbart för visa andra hur duktig du tycker att du är. Som en gillaknapp. Ska du inte be en bön för dem också?
Citera
2024-09-17, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass-turd
Vad menas med bevakat övergångsställe?
Att det finns ett trafikljus med en röd och grön gubbe som du förmodligen aldrig brytt dig om.
Citera
2024-09-17, 10:20
Medlem
Citat:
Har inte haft bil på länge, går och cyklar i Stockholm och förundras över beteendet. Att inte fler fotgängare och cyklister stryker med är enbart övriga trafikanters förtjänst. Och var och varannan av dem har körkort och vet vad som gäller.
Så varannan övrig trafikant har körkort i Stockholm? Varför är jag inte förvånad. Det förklarar kanske varför flickan fick sätta livet till. Fifty-fifty i alla fall.
Citera
2024-09-17, 10:43
Medlem
TouchMyShadows avatar
Som det stod längre bak i tråden ropade hennes kompisar att hon skulle springa över vägen, då hon tydligen var lite "bakom". Tydligen gjorde hon allt som de sa åt henne att göra. Om hon nu inte kunde tänka själv. Så hon gjorde som dem sa och bara gick rakt ut. Vilka kompisar alltså. Inga bra vänner alls låter det som. De borde skämmas egentligen då man får uppfattningen av att hon var deras nickedocka som de bestämde över. Bara för att hon då var lite bakom.

Hennes föräldrar kanske borde hämtat henne istället. För de s.k. kompisarna var inte mycket att hänga i granen.
Citera
2024-09-17, 10:45
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har inte läst alla inlägg och orkar nog inte göra det. Vet man om flickan gick, cyklade eller åkte elsparkcykel?
Citera
2024-09-17, 10:56
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har inte läst alla inlägg och orkar nog inte göra det. Vet man om flickan gick, cyklade eller åkte elsparkcykel?

Hon gick.
Citera
2024-09-17, 11:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde

Ja dessa personer skiter i lagar och regler.
De tror de har rätt att köra 70 km/h när skylten visar det.
Samtidigt som bilister har noll rättigheter endast skyldigheter.
Inte undra på att det sker olyckor likt denna, då förare tror de är kungar på vägarna och tar noll hänsyn till omgivningen.
Citera
2024-09-17, 12:01
Medlem
Vet vi om bilen svängde höger från Sågbäcksvägen, vänster från Lännavägen eller om det bara körde rakt fram på Huddingevägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in