2024-09-12, 08:53
Medlem
Konstigt att detta spel inte redan har någon egen tråd. Jag kan iallafall inte hitta någon när jag sökte.

Släpptes igår. Har varit early access ganska länge, och fått mycket bra betyg på Steam: https://store.steampowered.com/app/526870/Satisfactory/

Satisfactory är ett förstapersons, öppenvärldsspel där spelaren bygger och hanterar fabriker. Spelet är utvecklat av svenska Coffee Stain Studios, kända för Goat Simulator. Som spelare antar du rollen som en pionjär som arbetar för företaget FICSIT Inc. Du utforskar en främmande planet, samlar resurser och bygger allt mer komplexa fabriker för att automatisera produktionen av olika material. Slutmålet är att konstruera en gigantisk fabrik som kan leverera nödvändiga varor till en rymdhiss, som låser upp nya teknologier och byggnader.

Spelet fokuserar på resurshantering, effektivisering och automation, men inkluderar även utforskning av den främmande planeten och strider mot fientliga varelser.

Någon mer som spelar eller ska prova det?
Citera
2024-09-12, 09:01
Medlem
Både låter och ser ut som ett skittråkigt spel. Så mitt svar på din fråga blir nej.
Citera
2024-09-12, 11:17
Medlem
Permafloxs avatar
Jag ska inte prova det.
Citera
2024-09-12, 11:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Konstigt att detta spel inte redan har någon egen tråd. Jag kan iallafall inte hitta någon när jag sökte.

Släpptes igår. Har varit early access ganska länge, och fått mycket bra betyg på Steam: https://store.steampowered.com/app/526870/Satisfactory/

Satisfactory är ett förstapersons, öppenvärldsspel där spelaren bygger och hanterar fabriker. Spelet är utvecklat av svenska Coffee Stain Studios, kända för Goat Simulator. Som spelare antar du rollen som en pionjär som arbetar för företaget FICSIT Inc. Du utforskar en främmande planet, samlar resurser och bygger allt mer komplexa fabriker för att automatisera produktionen av olika material. Slutmålet är att konstruera en gigantisk fabrik som kan leverera nödvändiga varor till en rymdhiss, som låser upp nya teknologier och byggnader.

Spelet fokuserar på resurshantering, effektivisering och automation, men inkluderar även utforskning av den främmande planeten och strider mot fientliga varelser.

Någon mer som spelar eller ska prova det?

Tror jag nöjer mig med Subnautica men om man gillar såna där Minecraft-varianter och har väldigt mycket fritid är det säkert trevligt.
Citera
2024-09-12, 11:52
Medlem
zBr9s avatar
Skaffade det 2020 när det var i beta och spelade lite med en kompis, så installerade igår för att det verkar som att mycket tillförts sen dess. Har spelat mycket Factorio dock och tyvärr känns det oftast som att alla dessa kloner sällan har mycket att komma med i jämförelse. Är inget större fan av first person heller, tycker man får bättre överblick när man ser allting uppifrån som i Factorio. Men ska ge det några timmar och se hur det känns då jag ändå redan äger det. Är ju redan en ganska stor succé och har varit det länge under betan också, så kul svensk framgång oavsett
Citera
2024-09-16, 15:44
Medlem
Sainsburyss avatar
Jag tycker det ser intressant ut, väldigt mysigt. Såg jag rätt att man kan spela Co-Op?
Citera
2024-09-16, 16:01
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag tycker det ser intressant ut, väldigt mysigt. Såg jag rätt att man kan spela Co-Op?

Japp det kan man, testade det under betan.
Citera
2024-09-28, 11:34
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Har haft beta länge och brukar spela ungefär tills det är dags för aluminium/uran men där tar det stopp. Inte provat 1.0 ännu men av intresset att döma verkar det riktigt bra.
Saknat topview och bra blueprintfunktion, men det går tydligen att slå på flight mode och dessutom bygger man ju jetpack senare.
Många bygger otroligt fina fabriker så även om man inte har lust att spela själv kan det vara intressant att kolla klipp på youtube.
Citera
2024-09-30, 08:29
Medlem
MittNyaSalivs avatar
En lite annorlunda approach: https://www.youtube.com/watch?v=O-qqgRjfo3s
Citera
2024-10-11, 18:38
Medlem
HandaSeishuus avatar
Jag spelade många timmar för nåt år sen, innan tåg introducerades. Var ett toppen spel redan då och vad jag förstår har det hänt mycket sen dess.
Citera
2024-10-25, 16:41
Medlem
Spela inte Satisfactory.
Har spelat massa... Öhh... Logistik spel (?) genom åren och jag älskar dem. OpenTTD är mitt absoluta favoritspel genom tiderna. Har även spelat många hundra timmar Factorio.
Och de är väldigt roliga spel, men det blir lätt väldigt trångt när man bygger.

Med det sagt så är Satisfactory så jävla fantastiskt. För nu bygger man ju i 3d och kan då bygga på höjden och då har man hur mycket plats som helst. Och man kan bygga snyggt och man kan balansera produktionen.
Så efter att ha spelat Satisfactory det senaste halvåret så klarar jag inte av att spela Factorio längre.

Detta spelet äter tid. Så spela bara om du har väldigt mycket tid över.
Citera
2024-10-26, 18:53
Medlem
bithaxs avatar
Detta spelet är ju bara en 3d variant av spelet factorio. Skulle säga att factorio är ett bättre spel över lag, men inte lika estetiskt tilltalande.

Jag har lagt ned rätt många timmar på detta spel, men man ledsnar på den dåliga variationen (nästan alla fiender är lika dana förutom typ atomzombiealiens som finns på vissa ställen).

Den andra dåliga aspekten är att det börjar lagga när man byggt några större fabriker. Och det tar väldigt mycket tid att t.ex bygga vägar och få till riktiga bra transportnätverk.

Det är galet mycket pill med allt möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in