2024-09-16, 12:04
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Haha ja det funkar sällan att sitta på en rätteång och gnälla "men han gjorde ju si och så!"

Exakt. Vilket jag också skrev i mitt svar som du just citerade.
Jag uppmärksammade dig även i samma inlägg att det förekommer mer hets mot folkgrupp på X och Facebook än vad det gör på Flashback. Vilket det inte borde göra ifall din teori skulle stämma.

Citat:
Sen är det helt sinnessjukt att jämföra flashback med facebook i absoluta siffror, givetvis postas det mer skit om användarna är tusen ggr fler men om deras bottar ser till att 99% (ett exempel) av all skit försvinner så är det fortfarande ett effektivt verktyg.

Märkligt resonemang. Du är kritisk för att Flashback enbart raderat drygt 750 000 inlägg av sammanlagt 8,5 miljoner inlägg. Du är kritisk för att de under dessa två år missat 12 inlägg. Ungefär ett inlägg varannan månad. Samtidigt hyllar du andra aktörer där antalet inlägg med detta innehåll är mycket mer vanligt förekommande.

Du skriver första att vi inte kan jämföras med Facebook, då det är att flytta fokus. Men nu är du tillbaka där. Bra exempel för min ståndpunkt, då mängden inlägg med hets mot folkgrupp är mer vanligt förekommande på den plattformen. Du verkar tro att dessa inlägg försvinner från Facebook. Att det inte går att hitta inlägg som är postade för flera år sedan, och som är uppenbar hets mot folkgrupp. Jag tror vi ska lämna Facebook utanför, för den debatten lär du aldrig vinna.

Citat:
Framförallt är det mer effektivt än en handfull anonyma som jobbar ideellt när de känner för det.

Så det är effektivare att någon i Indien eller Marocko som får 45 kr/tim och ska hantera en viss mängd inlägg per minut, är att föredra framför en grupp moderator som diskuterat varje ärende, startar omröstningar, och tittar på hur lagen är skriven. Jag vill minnas att de som är anställda på Facebook (via andra bolag, då ingen av dem anställs av Facebook) ska hantera minst 15 inlägg/filmklipp per minut. Minns inte den exakta siffran, men du har säkert bättre koll. Man undrar ju lite varför Facebook blivit anklagade för att uppmuntrat till folkmord, ifall allt fungerar så himla bra där. Maria Ressa, som fick Nobels fredspris, är inte lika imponerad.
"Nobel Peace Prize winner Maria Ressa used her new prominence to criticise Facebook as a threat to democracy, saying the social media giant fails to protect against the spread of hate and disinformation and is "biased against facts"."

https://www.reuters.com/world/philippine-nobel-winner-ressa-calls-facebook-biased-against-facts-2021-10-09/
Fredspristagaren ser Facebook som ett hot mot demokratin. Du anser att det är en förebild. Jag anser att Ressa har rätt, men tror också på yttrandefrihet, så det är viktigt att också din röst blir hörd.

admin
Citera
2024-09-16, 12:18
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Medges att jag varit en idiot som fortsätter logga in här i all oändlighet. Men vad rår jag för att modereringen och samtalsnivån här inne har blivit helt klappkass?

Citat:
Ursprungligen postat av sugmag-se
Att modereringen är kass är knappast en anledning att bli dömd för brott.

torstenferdinand och åklagaren håller delvis med varandra. De är båda kritiska till modereringen på Flashback. Men hur den ska förbättras skiljer sig åt. torstenferdinand tycker att vi raderar för mycket, och åklagaren tycker tvärtom att vi raderar för lite.

admin
Citera
2024-09-16, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Svensk lag gäller svenskar, men kan bara lagföras i Sverige om det även är brottsligt där gärningen begås, grovt hugget (se BrB 2 kap. särskilt 5 §).

Det som blir lite lurigt med det här är ju att Sverige blir knepigt att besöka för de som ansvarar för sociala medier och meddelandeplattormar. Precis som Telegram-grundaren väntar åtal i Frankrike för att inte i tillräcklig mån ha rensat bort olagligt material i enlighet med fransk rätt, så har heller inte Facebook, Reddit, X, Whatsapp, Instagram osv. osv. rensat bort allt som är uppenbart HMF enligt svensk rätt, och således kan dessa personer gripas och åtalas om de sätter en fot på svenskt territorium.

Tror nog någon svensk åklagare blev inspirerad av det franska förfarandet kring Telegram-grundaren, annars hade man gjort detta långt tidigare. Vi får väl se vad som händer. Rent krasst kan jag tycka att man borde placera Flashback i någon utländsk stiftelse och i möjligaste mån dölja vem/vilka som är ansvariga, så att man slutar trakassera Jan Axelsson för hans yttrandefrihetsaktivism.

Det betyder alltså att en utlänning kan posta exakt samma text eller bild på samma plattform som en svensk utan att begå ett brott medans svensken samtidigt är en brottsling. Är det rimligt?

Lite som att åka fast för svensk rattfylla (0,2ppm) i Danmark (0,5ppm)
Citera
2024-09-16, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Orsaken till att jag lyfter denna intervju (mer än att ge podden gratis reklam, då jag ogillar sättet vissa försökt stoppa spridningen) beror på att Öberg uppmärksammar ett ärende där Nordfront blev fällda för hets mot folkgrupp. Skälet - enligt Öberg - var ett fotografi på ett bokbord där en av böckerna som syntes var en bok av Adolf Hitler. Vad är detta för mål? Jag är intresserad av lagen hets mot folkgrupp, och om någon i tråden vet vad det är för ärende så får ni gärna posta målnummer i tråden.

Kanske denna
Falu tingsrätt B 772-22

Omskriven av Expo:
https://expo.se/nyhet/utgivare-pa-nmrs-sajter-doms-for-hets/

Edit: Troligtvis inte, nu när jag läst domen.
Senast redigerad av HolgerDjup 2024-09-16 kl. 12:58.
Citera
2024-09-16, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av admin
torstenferdinand och åklagaren håller delvis med varandra. De är båda kritiska till modereringen på Flashback. Men hur den ska förbättras skiljer sig åt. torstenferdinand tycker att vi raderar för mycket, och åklagaren tycker tvärtom att vi raderar för lite.

admin

Sedan är det också en fråga om vad ni raderar. Hjärndött blöjrasse-trams får stå kvar i månader eller för evigt medans mycket som faktiskt försöker vara insiktsfullt blir "trams och off topic" och snabbt försvinner på några få minuter eller timmar.

Jag tycker ni borde plocka ner blöjrasse-tramset snabbare. Åklagaren tycker nog å andra sidan i smyg att det bara är bra att det fått stå kvar. Annars hade de inte kunna drämma till er med det här.
Senast redigerad av torstenferdinand 2024-09-16 kl. 13:18.
Citera
2024-09-16, 13:09
Avslutad
Citat:
Sedan är det också en fråga om vad ni raderar. Hjärndött blöjrasse-trams för stå kvar i månader eller för evigt medans mycket som faktiskt försöker vara insiktsfullt blir "trams och off topic" och snabbt försvinner på några få minuter eller timmar.

Jag tycker ni borde plocka ner blöjrasse-tramset snabbare. Åklagaren tycker nog å andra sidan i smyg att det bara är bra att det fått stå kvar. Annars hade de inte kunna drämma till er med det här.

Kan känna lite samma sak. Inlägget av hundenmohammed2 som jag la upp som exempel tillhör sån skit jag helst sluppit ta del av.

Det är en fråga om att välja att fokusera på autistmoderering av allt som kan tolkas som offtopic vs hjärndöda hmf-inlägg. Tycker verkligen inte Flashback gör ett bra jobb här.
Senast redigerad av HolgerDjup 2024-09-16 kl. 13:19.
Citera
2024-09-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ett ovanligt åtal enligt Mårten Schultz, professor i Juridik.

”Jag kan tänka mig att kanske framförallt Meta och Google är väldigt intresserade av hur det här fungerar och hur det här utvecklas” säger han.

https://sverigesradio.se/artikel/flashbacks-grundare-atalad-for-inlagg-pa-forumet

Schultz tror åklagaren kan få det svårt. En annan viktig poäng är de stora plattformarna är intresserade av utfallet.
Citera
2024-09-16, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://sverigesradio.se/artikel/flashbacks-grundare-atalad-for-inlagg-pa-forumet

Schultz tror åklagaren kan få det svårt. En annan viktig poäng är de stora plattformarna är intresserade av utfallet.

Rättslig vägledning 2022:11

Rättspraxis på området är ganska mager.
Citera
2024-09-16, 15:44
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Vilket verktyg utan AI klarar av det menar du, exempel?
Är det viktigt för dig får du väl googla det. Poängen är att det finns andra sätt att lösa det på, allt från att anställa 2000 redaktörer till att använda AI verktyg, och däremellan finns det säker 1000 andra alternativ för att lösa uppgiften. Det som är viktigt för åtalet är om de åtgärder som tagits är tillräckligt för att bedömas som att grundaren (Jan Axelsson) har den uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas.
Citera
2024-09-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Är det viktigt för dig får du väl googla det. Poängen är att det finns andra sätt att lösa det på, allt från att anställa 2000 redaktörer till att använda AI verktyg, och däremellan finns det säker 1000 andra alternativ för att lösa uppgiften. Det som är viktigt för åtalet är om de åtgärder som tagits är tillräckligt för att bedömas som att grundaren (Jan Axelsson) har den uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas.

Jag har googlat men det finns inget utan AI som du hävdade skulle finnas, har du exempel?
Citera
2024-09-16, 16:38
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Rättslig vägledning 2022:11

Rättspraxis på området är ganska mager.

Det åtalet är dock rätt olikt det åtal som diskuteras i den här tråden.
Men rättspraxis finns.
Lagen prövades 2007 i Högsta domstolen i ett mål där HD valde att fria.

https://lagen.nu/dom/nja/2007s805

admin
Citera
2024-09-16, 16:52
Administrator
admins avatar
Citat:
Sedan är det också en fråga om vad ni raderar. Hjärndött blöjrasse-trams får stå kvar i månader eller för evigt medans mycket som faktiskt försöker vara insiktsfullt blir "trams och off topic" och snabbt försvinner på några få minuter eller timmar.

Jag tycker ni borde plocka ner blöjrasse-tramset snabbare.

Citat:
Ursprungligen postat av HolgerDjup
Kan känna lite samma sak. Inlägget av hundenmohammed2 som jag la upp som exempel tillhör sån skit jag helst sluppit ta del av.

Det är en fråga om att välja att fokusera på autistmoderering av allt som kan tolkas som offtopic vs hjärndöda hmf-inlägg. Tycker verkligen inte Flashback gör ett bra jobb här.

Ni får gärna rapportera dessa inlägg. Ju snabbare de rapporteras, desto snabbare blir de bortplockade. Om regel 1.03. inte är lämplig, så låter det på er beskrivning som att flertalet av dem även bryter mot regel 0.03. För även om också inlägg som inte rapporterats plockas bort, så går det ofta snabbare när de uppmärksammas med RP-funktionen.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in