2024-09-16, 04:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draculark
Det är nog mest troligt. Dagens samhälle o ungdomar är helt störda o lever sitt liv i sina mobiler.
När jag är ute o går eller cyklar så brukar jag gå/cykla in i personen som kommer mötande om den kollar ner i sin mobil o inte är uppmärksam. Detta gäller främst tjejer.
Därför man behöver vara extra uppmärksam som bilist i trafiken, annars kan man råka ut för vållande till annans död, finns så många muppar som inte ser sig för.
Jag har åtminstone ingen lust att straffas för andras oförsiktighet, så det gäller att vara på sin vakt då man kör bil, om man vill slippa straff.
Citera
2024-09-16, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Med stor sannolikhet va det mobilen och ett headset som dödade henne.

Farlig förenkling att resonera så.

Varken telefon eller headset har dödat någon.
De val individen gör kring användandet däremot, dom kan vara dödliga.
Både för användaren och omgivningen.
Citera
2024-09-16, 06:22
Avslutad
Citat:
Det är nog mest troligt. Dagens samhälle o ungdomar är helt störda o lever sitt liv i sina mobiler.
När jag är ute o går eller cyklar så brukar jag gå/cykla in i personen som kommer mötande om den kollar ner i sin mobil o inte är uppmärksam. Detta gäller främst tjejer.

Håller med om att det finns många mobilzombies (99,9% är tjejer), men att medvetet cykla på andra människor? Kan ju sluta väldigt illa.
Citera
2024-09-16, 06:31
Medlem
Citat:

Tror du har missförstått det här med att "Be the bigger person."
Citera
2024-09-16, 06:33
Medlem
Moondooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hur ska du hinna stanna om du kör så fort som 70 innan ett övergångsställe?
Kommer man ens upp i de hastigheterna där det finns trafikljus?
Nu får du fan ta och sluta kladda sönder tråden snorunge.

På en 70-väg kör man 70 och man håller inte koll på att någon plötslig slänger sig ut i vägen, oavsett om det är vid ett bevakat övergångsställe eller någon annanstans.

Det är alltså inget obevakat övergångsställe där man har väjningsplikt och ska vara beredd att stanna utan att bevakat. Det hade lika gärna kunnat vara vart som helst på vägen i det läget när det är grönt för bilisten, just då är det irrelevant att det passerar gångtrafikanter där.

Jeez, håll käften nu.
Citera
2024-09-16, 06:38
Medlem
Tror bilen kom från kvarnbergsplan....hade precis fått grönt på den vägen och kör på då kommer Emelie gående över..på huddingevägen
Citera
2024-09-16, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tror du har missförstått det här med att "Be the bigger person."
Som är en floskel som möjligen ett barn skulle yppa.
Citera
2024-09-16, 06:53
Medlem
640523s avatar
Citat:
Därför att det bildas köer då det blir rött ljus!
Pust!

Det var knappast köer i lördags natt när olyckan hände, inga köer sent igår kväll heller.

Så det resonemanget håller inte.
Citera
2024-09-16, 06:55
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Hur ska du hinna stanna om du kör så fort som 70 innan ett övergångsställe?
Kommer man ens upp i de hastigheterna där det finns trafikljus?

Det var väldigt vilken låsning du fick vad gäller det här. Ja, folk kommer upp i 70 där. Finns en anledning till att det finns fartkameror på sträckan.

Inte heller de 100-tals polisbilar som kör förbi där varje dag kan anpassa hastigheten helt för att undvika en olycka.

Om personen kört i 70 och i övrigt gjort vad man kunnat för att undvika en olycka kommer den inte att dömas för brott. Punkt.
Citera
2024-09-16, 07:24
Medlem
Citat:
Jag har haft körkort i snart 40 år du då?
Är du en finnig yngling?
Sä du menar att man kan komma upp i 70 på denna väg där trafikljus finns?

Som jag skrivit kan man dömas för vårdslös körning även om gångtrafikanten gått mot rött ljus.
https://lawline.se/answers/kan-man-straffas-for-att-kor2a-pa-en-fotgangare-som-bryter-mot-lagen
Varför skulle det vara ett problem att komma upp i 70 där? Enda gången det inte går är i rusningstrafik.
Kör du bil?
Citera
2024-09-16, 07:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moondoom
Nu får du fan ta och sluta kladda sönder tråden snorunge.

På en 70-väg kör man 70 och man håller inte koll på att någon plötslig slänger sig ut i vägen, oavsett om det är vid ett bevakat övergångsställe eller någon annanstans.

Det är alltså inget obevakat övergångsställe där man har väjningsplikt och ska vara beredd att stanna utan att bevakat. Det hade lika gärna kunnat vara vart som helst på vägen i det läget när det är grönt för bilisten, just då är det irrelevant att det passerar gångtrafikanter där.

Jeez, håll käften nu.
Nej du ska köra den hastighet som omständigheterna kräver din dumma mupp.
Så knip igen din dumma trut!
Citera
2024-09-16, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Man ska vara beredd på att panikbromsa i vissa situationer, även om du själv egentligen har företräde.
Fick du inte lära dig det på trafikskolan 🤔

Precis detta fick jag lära mig på trafikskolan, tog körkort förra sommaren. Glömmer aldrig när jag skulle få göra en hård inbromsing, trafikläraren skrek för full kraft ”ÄLG!” så jag hoppade till och la mig på bromsen 😅 (jag visste att han skulle skrika älg men oförberedd på att han skulle låtsas att det var på riktigt &#128514
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in