2024-09-16, 00:37
Medlem
karlgunnars avatar
Kidsen idag verkar inte bry sig för fem öre om annat än sin mobiltelefon. Körde här om dagen på visserligen en 40 väg men en högtrafikerad sådan och en tjej i gymnasieålder kliver rätt ut i vägen utan att se sig för, hon hade kanske hunnit över innan jag nådde fram till henne men hennes tre kompisar hakade på över vägen trots att jag var på väg och även mötande fordon och vi fick stanna för dessa små underbarn. Varför gick dom över här och inte på övergångsstället 50 meter bort? Jo det var närmaste vägen till deras gymnasieskola.
Citera
2024-09-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillejubb
Hur kan flickan ha blivit så allvarligt skadad att hon dör, och bilen påstås vara helt opåverkad? Borde det inte ha blivit åtminstone plåtskador på bilen?
Det kan nog räcka med att falla baklänges och slå huvudet hårt i asfalten.
Citera
2024-09-16, 00:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Hur vet du att föraren körde för fort?

Hur vet du att föraren inte anpassade hastigheten, saktade in före övergångsstället men såg flickan för sent för att hinna bromsa och få stopp på bilen för att inte köra på henne?

Av någon anledning gick hon över vägen men inte hennes vänner.
Tydligen så körde ju personen för fort om denna inte hann stanna, punkt slut.
Citera
2024-09-16, 00:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
När jag tog körlektioner fick jag lära mig att när man passerar ställen där man själv egentligen inte har väjningsplikt, tex enligt högerregeln, bevakade övergångsställen, så ska man ändå vara uppmärksam och beredd på att panikbromsa utifall
Det lärde ja mig med, men tydligen några som missat detta här inne.
Citera
2024-09-16, 00:43
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Om man ska kunna stanna för varje given hypotetisk situation så skulle inga transporter kunna ske i vårt samhälle.
Citera
2024-09-16, 00:43
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Kidsen idag verkar inte bry sig för fem öre om annat än sin mobiltelefon. Körde här om dagen på visserligen en 40 väg men en högtrafikerad sådan och en tjej i gymnasieålder kliver rätt ut i vägen utan att se sig för, hon hade kanske hunnit över innan jag nådde fram till henne men hennes tre kompisar hakade på över vägen trots att jag var på väg och även mötande fordon och vi fick stanna för dessa små underbarn. Varför gick dom över här och inte på övergångsstället 50 meter bort? Jo det var närmaste vägen till deras gymnasieskola.
Tyvärr är det ju bilisten som gjort det grövsta felet.
Men för flickan fick det stora konsekvenser.
Citera
2024-09-16, 00:44
Medlem
Citat:
Det lärde ja mig med, men tydligen några som missat detta här inne.
Ja och tyvärr inte bara här
Citera
2024-09-16, 00:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Om man ska kunna stanna för varje given hypotetisk situation så skulle inga transporter kunna ske i vårt samhälle.
Nej så är det ju, du har inga rättigheter vad gäller att använda fordon ute på vägarna bara skyldigheter.
Citera
2024-09-16, 00:45
Medlem
karlgunnars avatar
Bara så jag hänger med här, menar ni att om jag väljer att ta mitt liv genom att kliva ut två meter framför en lastbil som kör 70 på 70 väg vid ett signalreglerat övergångsställe där lastbilen har grönt och jag har rött, så är det lastbilsförarens fel?
Citera
2024-09-16, 00:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Det kan nog räcka med att falla baklänges och slå huvudet hårt i asfalten.
Nu står det ju att hon blivit överkörd, så detta verkar korrekt?
Citera
2024-09-16, 00:46
Medlem
Citat:
Man ska vara beredd på att panikbromsa i vissa situationer, även om du själv egentligen har företräde.
Fick du inte lära dig det på trafikskolan 🤔
Citera
2024-09-16, 00:47
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Om en person plötsligt dyker upp på vägen och framför din bil i mörker och på 70-väg - hur ska du hinna bromsa och stanna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in