2024-09-15, 20:00
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballsten69
Hon hade klivit rätt ut i gatan och vännerna stod kvar var det en anhörig till någon av vännerna som skrev. Och föraren blir nog alltid räknad som misstänkt tror jag när det går såhär illa, tror föraren inte mår jättebra🙏🏼
Varför försökte inte vännerna försöka stoppa henne när hon klev ut eller började hon springa så ingen hann? Då bör det ju ha varit rött för fotgängare om de stod kvar.
Citera
2024-09-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Mina erfarenheter är såklart anekdoter.

Men som sagt, det finns gott om forskning. Exempelvis

A study published in the Journal of Traffic Psychology and Behaviour highlighted that many drivers believe they are less prone to errors and biases than others. This “illusion of superiority” can provoke aggressive driving behaviors when challenged by actions like cutting off, speeding, or tailgating.

Stämmer exakt med min erfarenhet under de 40 år sedan jag tog körkort.

Folk som påstår att de inte upplever detta i trafiken måste ha näsan i mobiltelefonen.
Börja med det istället för anekdoter och "Så-här-är-det" statements så hade det varit enklare.
Däremot så använder du dina anekdoter till att det därför alltid är bilistens fel ifall en olycka sker. Oavsett omständigheterna är det alltid bilisten som ska ta försiktighetsåtgärder. Oskyddade trafikanter, som vi som går och cyklar, ska fortsatt leka odödliga i trafiken.

Oavsett så skuldbelägger jag själv varken flickan eller bilisten tills dess att informationen vad som exakt har hänt har publicerats.
Citera
2024-09-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Zebralagen gäller bara övergångsställen utan trafikljus. Alltså inte här.

https://svenska.se/tre/?sok=missf%C3%B6rst%C3%A5&pz=8
Citera
2024-09-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Menar du att det finns en autobroms men att man kan stänga av den? Eller svarar du på en helt annan fråga; du tänkte att någon mitt i diskussionen an dödsolyckan var nyfiken på Teslans beteende vid ”tomgång”?

Ja jag menar att man kan stänga av autobroms.
Har man det på så fungerar det bara när man har autopilot. Så jag tror inte föraren hade det igång.
Det är otroligt sorgligt alltihopa. Och jag stoppar mitt snack om tesla efter denna kommentar.
Citera
2024-09-15, 20:20
Medlem
Det är grönt för gående samtidigt som det är grönt för de som ska svänga in på vägen. Bara rött för de som ska köra rakt fram.

På filmen är bilen i en korsning där bilen antingen kan svänga in på (grönt både för den och gående) eller köra rakt fram igenom tidigare korsning (då är det alltid rött för någon).
https://www.facebook.com/reel/414052847985544
Citera
2024-09-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
finns ju bro typ 100m längre bort

Det är en omväg. Ingen går där utom de från gymnasiet som ligger vid bron. Problemet är väl att det är grönt både för bilar som ska svänga in på vägen och de som ska gå framåt samtidigt. Dock vet jag inte om det var så krocken inträffade i detta sammanhang, men på just det övergångsstället gäller dock "dubbel-grönt".
Citera
2024-09-15, 20:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Det är grönt för gående samtidigt som det är grönt för de som ska svänga in på vägen. Bara rött för de som ska köra rakt fram.

På filmen är bilen i en korsning där bilen antingen kan svänga in på (grönt både för den och gående) eller köra rakt fram igenom tidigare korsning (då är det alltid rött för någon).
Då har den som går företräde och den som svänger väjningsplikt
Citera
2024-09-15, 20:33
Medlem
exoticspices avatar
Citat:

Bilen står i vänsterfilen så man vet inte om den redan låg i den filen eller precis hade svängt vänster.
Citera
2024-09-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Då har den som går företräde och den som svänger väjningsplikt

Ja, precis. Men jag gick över där förra året innan jag flyttade och en man framför mig blev nästan påkörd. Det verkar som att en del bilförare tror att bara för att de har grönt ljus så har alla andra rött trafikljus.
Citera
2024-09-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Bilen står i vänsterfilen så man vet inte om den redan låg i den filen eller precis hade svängt vänster.

Ja exakt. Jag har kört där och man kan både komma in på vänster och höger fil när man svänger in vänster där. En gång gick jag över där som gående och då blev mannen före mig nästan påkörd.
Citera
2024-09-15, 20:35
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Då kan man nog dra slutsatsen att hon gick så fort det slog om och en bil körde mot rött.

Så kan det säkert vara. Har liknade upplevelser här i Sthlm. Det slår om till grönt, tar två steg framåt, tittar noga... och där kommer den... Sune Slipsnisse flyger sportbil i åttio blås... wroooom... hoppar snabbt bakåt... puh.. Numera väntar jag alltid fem sekunder innan jag går över gatan.. för jag tänker bli riktigt gammal
Citera
2024-09-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ja, precis. Men jag gick över där förra året innan jag flyttade och en man framför mig blev nästan påkörd. Det verkar som att en del bilförare tror att bara för att de har grönt ljus så har alla andra rött trafikljus.
Det inte bara verkar så, det är så. Ser det väldigt ofta. Kombinationen: "Grönt, det är fritt fram att köra" och "akta er för cyklister/fotgängare som ortsätter rakt fram" är inte lyckad.

Det här var inte sista gången det händer tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in