2024-09-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Mest troligt har hon klivit rakt ut framför en nattkörande ”taxi” när hon försökt hinna över trots ej grön gubbe. De håller inte 70 på den vägen utan snarare 90-110 nattetid.

Massa kameror dock, går inte köra 90.
Citera
2024-09-15, 18:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judendom
Spelar väl ingen roll om det är kameror. Du kan ju köra hur fort du vill ändå.
Citera
2024-09-15, 18:49
Bannlyst
Hon hade klivit rätt ut i gatan och vännerna stod kvar var det en anhörig till någon av vännerna som skrev. Och föraren blir nog alltid räknad som misstänkt tror jag när det går såhär illa, tror föraren inte mår jättebra🙏🏼
Citera
2024-09-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judendom

Du kommer upp i en bra bit över 100 innan övergångsställe om du accelerar efter kameran.
Citera
2024-09-15, 19:05
Avslutad
Resultatet av att allt måste handikappanpassas för annars hade det kanske funnits en gångbro...

Men eftersom man inte får bygga en bro som inte är handikappanpassade så låter man bli för det är ju inte bra att 99% ska få gå säkert..
Citera
2024-09-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Finns många idioter överallt men det blir självklart mycket värre när idioten har våldskapital (exempelvis kör bil).

Att utsätta andra för livsfara är väl också något normala människor vill undvika. Jag vill inte döda någon oavsett vems fel eller vilken anledning.

Därför kör jag med uppmärksamhet och jag kan förutse att folk kommer att GÅ ÖVER på ett ÖVERGÅNGSSTÄLLE.

Det verkar inte gälla de flesta bilister är min upplevelse, både när jag själv kör och när jag inte gör det. Blev häromdagen omkörd när jag stannade för att släppa fram en bil som kom från höger, till exempel.
Absolut, men även fast jag har grönt vid ett övergångsställe så tittar jag ALLTID åt både höger och vänster. Ifall någon skulle köra mot rött eller missa att stanna vid ett obevakat övergångsställe spelar det knappast roll för mig att jag har lagen på min sida. Eftersom jag eventuellt kommer vara död.
Det är väldigt bra att du kör på det sättet. Jag gör det också dom få gånger jag kör bil. Men dom flesta gör inte det och det har jag i bakhuvudet varje gång jag rör mig i trafiken.
MEN det är exakt likadant med fotgängare när jag tar cykeln till jobbet. Jag tar det lugnt och är redo på bromsen varje gång jag cyklar förbi en. Har varit när att krocka otaliga antal gånger när gångtrafikanter helt plötsligt går ut i cykelbanan.
Citera
2024-09-15, 19:14
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80regerG
Resultatet av att allt måste handikappanpassas för annars hade det kanske funnits en gångbro...

Men eftersom man inte får bygga en bro som inte är handikappanpassade så låter man bli för det är ju inte bra att 99% ska få gå säkert..

finns ju bro typ 100m längre bort
Citera
2024-09-15, 19:18
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Finns många idioter överallt men det blir självklart mycket värre när idioten har våldskapital (exempelvis kör bil).

Att utsätta andra för livsfara är väl också något normala människor vill undvika. Jag vill inte döda någon oavsett vems fel eller vilken anledning.

Därför kör jag med uppmärksamhet och jag kan förutse att folk kommer att GÅ ÖVER på ett ÖVERGÅNGSSTÄLLE.

Det verkar inte gälla de flesta bilister är min upplevelse, både när jag själv kör och när jag inte gör det. Blev häromdagen omkörd när jag stannade för att släppa fram en bil som kom från höger, till exempel.

Jag tror ingen vill vålla en olycka eller köra ihjäl något. Men ibland kan man ha solen i ögonen, vara mörkt och regnigt. Det är inte alltid en självklarhet att man ser allt som händer runt om en. Därav ska även oskyddade trafikanter visa hänsyn. Ganska självklart. Samspel i trafiken kallas det.
Citera
2024-09-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Googla anekdotisk bevisföring.
Mina erfarenheter är såklart anekdoter.

Men som sagt, det finns gott om forskning. Exempelvis

A study published in the Journal of Traffic Psychology and Behaviour highlighted that many drivers believe they are less prone to errors and biases than others. This “illusion of superiority” can provoke aggressive driving behaviors when challenged by actions like cutting off, speeding, or tailgating.

Stämmer exakt med min erfarenhet under de 40 år sedan jag tog körkort.

Folk som påstår att de inte upplever detta i trafiken måste ha näsan i mobiltelefonen.
Citera
2024-09-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Jag tror ingen vill vålla en olycka eller köra ihjäl något. Men ibland kan man ha solen i ögonen, vara mörkt och regnigt. Det är inte alltid en självklarhet att man ser allt som händer runt om en. Därav ska även oskyddade trafikanter visa hänsyn. Ganska självklart. Samspel i trafiken kallas det.
Då anpassar man givetvis hastigheten efter det.
Citera
2024-09-15, 19:40
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
Om hon gick mot rött är det hennes fel. Helt och hållet.
Säg det i rätten och återkom med vad du fick för svar!

”Det faktum att fotgängaren gått mot röd gubbe och brutit mot trafikförordningens bestämmelser befriar inte i sig föraren. Det är två olika potentiella brott som har begåtts och de utreds separat.

För föraren är det brotten vårdslöshet i trafiken, enligt 1 § lag om straff för vissa trafikbrott, och vållande till kroppskada, enligt 3 kap. 8 § brottsbalken, som blir aktuella.

Vad gäller vårdslöshet i trafiken så är det straffbara att föraren gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande. Det är svårt att ge något generellt svar om vad det innebär utan man måste se till omständigheterna i varje enskild fall. Det finns bestämmelser om hur en trafikant bör bete sig när denne passerar ett övergångsställe, vilket gör att t.ex. förarens hastighet skulle kunna utgöra en sådan omständighet som man måste ta hänsyn till.

Samma sak gäller för oaktsamhetsbedömningen för vållande till kroppskada, bedömningen får utgå ifrån omständigheterna i just det fallet.

Svaret är alltså att ja man kan bli dömd även fast fotgängaren själv har begått ett lagbrott. Fotgängarens beteende spelar dock in i bedömningen av det medvetna risktagandet och oaktsamheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper Forsgren
Rådgivare”
Saxat iofs från Lawline men ändå.
Senast redigerad av Conam 2024-09-15 kl. 19:43.
Citera
2024-09-15, 19:58
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Eller missförstått Zebralagen och litat på att bilar skall stanna bara för att det är ett övergångsställe...?

https://www.arbetarbladet.se/artikel/fler-olyckor-efter-zebralagen
Zebralagen gäller bara övergångsställen utan trafikljus. Alltså inte här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in