Citat:
I slutänden så vet jag inte om matchen skulle bojkottas om den förlas till Grimsta men jämförelsen med en flytt Bravida till Ullevi känns lite märklig. Grimsta ligger inte särskilt centralt, det är inte en arena med anor och den rymmer bara 4700 åskådare. Skulle man jämföra så blir det väl Friends eller Stockholm Stadion.
Om matchen hamnar på Tele2 lär det komma minst 10.000 åskådare och möjligen betydligt fler.
Anledningen till de dåliga publiksiffrorna på Kanalplan under året beror på det hopplösa bokningssystemet och bristen på sittplatser som jag skrivit om tidigare.Sen så är derbyn inte lika heta på damsidan eftersom vare sig AIK eller Djurgården är i närheten av Bajen spelmässigt. Hade man valt att lägga matcherna mot Häcken och Rosengård där hade det säkert blivit en femsiffrig publik.
Om Bajen ska nå sitt mål att vara "loket" inom svensk damfotboll så måste arenafrågan få en lösning både vad gäller att planera in matcher på Tele2 och en utbyggnad av kapaciteten på Kanalplan.
Om matchen hamnar på Tele2 lär det komma minst 10.000 åskådare och möjligen betydligt fler.
Anledningen till de dåliga publiksiffrorna på Kanalplan under året beror på det hopplösa bokningssystemet och bristen på sittplatser som jag skrivit om tidigare.Sen så är derbyn inte lika heta på damsidan eftersom vare sig AIK eller Djurgården är i närheten av Bajen spelmässigt. Hade man valt att lägga matcherna mot Häcken och Rosengård där hade det säkert blivit en femsiffrig publik.
Om Bajen ska nå sitt mål att vara "loket" inom svensk damfotboll så måste arenafrågan få en lösning både vad gäller att planera in matcher på Tele2 och en utbyggnad av kapaciteten på Kanalplan.
Håller med man borde prioritera att möta Häcken och Rosengård på Tele2, det är de bästa lagen. So what om det inte är de största rivaliteterna på herrsidan. Djurgården också för att få med ett derby. Men AIK och BP tycker jag inte är så viktigt, de är för långt bakom.
Damallsvenskans publikrekord kommer ju faktiskt från en Hammarby - AIK match på Tele2, men senaste matcherna har det knappt varit någon publik från AIK:s sida. Kanske skulle bli bättre om de ligger lite närmare Hammarby i tabellen i framtiden.
.