Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Glöm inte att det även är ett ”internt problem” hos Hammarby. Deras herrar möter Häcken på Tele2 26/9 och de vet (troligen) att det inte kommit femsiffrigt på Hammarby-Benfica 25/9. Supportrarna har inte hur mycket tid och pengar som helst, vilket visat sig tidigare denna säsongen. De tre matcherna på Tele2, premiären och två derbyn, har lockat ca 16000 totalt. Dessa publika fiaskon har nog gjort att Hammarby dam ”straffat ut sig själva” från Tele2. Eller i alla fall hamnat i ett dåligt förhandlingsläge.
Har alltså inget med vad jag tycker, utan handlar om fakta om det kraftigt vikande intresset. Sedan kan man såklart hoppas på storpublik just mot Benfica, men jag tror som sagt man överskattar intresset. Igen.
Jag förstår inte varför du kallar det för publika fiaskon när de drar mest publik i hela damallsvenskan.
Det här handlar inte om exakt antal supportrar. Självklart vill inte Hammarby att damer och herrar ska spela samma dag, det är dåligt.
Men det är inte så att damerna ”straffar ut sig själva” från att spela på Tele2 för att det inte blir fulltsatt. De spelar inte där för att de tror att det ska bli fullt, de spelar där för att de vill visa vägen och att man värdesätter damlaget. Dvs man satsar för att få resultat, istället för att kräva resultat för att satsa. Så som det annars alltid sett ut på damsidan.
Herrarna får inte heller fullt varje gång. Du kan jämföra med landslagen. Herrarna hade 14,858 personer på Friends igår. Ser du någon debatt om att de inte ska få spela där pga det? Det skulle bli ramaskri om damerna fick en så låg siffra på friends. Publiken hade rymts på gamla Ullevi. Damerna hade 22,000 mot Irland. Mot England och Spanien hade de kunnat få över 30, kanske över 40k men då fick de inte ens försöka.
Så det handlar inte bara om publik det handlar om mossiga etablissemang som bestämt sig för att här spelar herrarna och här spelar damerna. Det är den verkliga konflikten för visst, man stöttar damfotboll så länge den håller sig på amatörnivå, det ser bra ut osv. Men att den ska börja bli lönsam och riktigt populär, använda samma arenor som herrarna, det verkar man inte riktigt gilla.
Fast jag måste säga att det är fint att se så många manliga Hammarbysupportrar uttrycka sitt missnöje över schemaläggningen för Hammarbys damer. Jag är inte van att se män stå upp för och bry sig om damfotboll på det sättet i en situation när det t o m krockar med deras eget herrlag, men det uppskattas.