Citat:
Ursprungligen postat av
LandetsMinstaKuk
Många gånger tänker jag extremt mycket på en person och då står dom framför mig nästa dag
Orsaken är hur minnet fungerar. Världen är simulerad i våra hjärnor. Saker som inte finns fysiskt finns ändå. Personer som tänker lika tänker verkligen lika. Hjärnan är byggd för att förutsäga framtiden. Det känns surrealistiskt när sammanträffanden händer. Verkligheten blir en förutsägbar film. Folk runt om verkar vara programmerade, det är de också. Vi är all programmerade. Fråga någon vad du tänker på och vissa kan gissa rätt inom 5 försök. Det kan kännas som man har oändligt med alternativ, men hjärnorna reducerar valen oftast till mellan 1 och 5 val.
Egot är inte en själv, det är en modul. Man kan så väl ta kontrollen egot som att tappa kontrollen över egot. Vad eller vem kontrollerar världen? Lite av varje. Jag vill inte gå djupare in på detta.
Världen är till ca 90% simulerad. Få kan styra simuleringen helt. Vissa kan inte skilja mellan dröm och verklighet. Vem stirrar på dig vid sidan av sängen? Det är inte du själv. En genererad besökare i ditt minne väcker dig i drömmen utan att väcka dig i verkligheten. Du skapade inte drömmen. Du är i drömmen, en omgivning. Du kan gå i drömmen, se dig omkring, kanske till och med flyga.
Platon trodde att den inre världen var mer verklig än den fysiska. Vad rökte Platon egentligen? Föddes han så? Lever Platon fortfarande? Är Platon verklig? Kanske det.
Folk bryr sig om representationer av karaktärer som ser levande ut, som om de fanns i drömmen. Gränsen mellan dröm och verklighet är en känsla bort. Detta måste vara en dröm. Var tog dagen vägen? Var tog mitt liv vägen?
Du är inte kroppen, du är något. Din kropp lever, du upplever.