2024-09-14, 15:59
Administrator
admins avatar
Såg att även Feber uppmärksammar åtalet, och precis som Dagens Media så fokuserar de på att fallet kan få stora konsekvenser för företag som erbjuder kommunikationstjänster, inklusive stora techbolag.

Grundaren av Flashback åtalas
https://feber.se/internet/grundaren-av-flashback-atalas/471800/

admin
Citera
2024-09-14, 16:02
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Hej Flashback!

Fick detta i min inkorg på flashback!

jerkuss avatar
Reg: Dec 2006
Jan Axelsson åtalas för din kommentar
Hej Hundenmuhammed2,

Jag heter Jack Werner och är frilansjournalist. Jag har rätt länge bevakat och skrivit om Flashback, senast i Tidningen Vi i fjol då jag berättade hela Jan Axelssons och forumets historia: https://vi.se/artikel/sNawxvep-a0j2LRwp-1a4b6

Jag skriver nu i Svenska Dagbladet om att Jan Axelsson åtalas i Stockholms tingsrätt för brott mot lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor, mer känd som BBS-lagen. Axelsson åtalas för att en åklagare tycker att han av grov oaktsamhet låtit tolv inlägg som innehåller hets mot folkgrupp ligga kvar på forumet. Fälls han riskerar han böter eller fängelse i upp till två år.

En av kommentarerna han åtalas för har du skrivit. Det rör sig om en sedermera borttagen kommentar skriven 2023-01-10 i tråden "Video: Invandrare skjuter medans en brandman intervjuas i tysk TV".

Jag är nu nyfiken på om du har någon kommentar till detta. Om du vill svara har jag några konkretare frågor:

– Hur ser du på att din kommentar beskrivs som hets mot folkgrupp?
–*Hur ser du på att något du skrivit eventuellt kan komma att innebära ett straff för Jan Axelsson, med eventuella konsekvenser för Flashback som följd?
– Förändrar detta något i hur du kommer skriva på Flashback framöver?

Allt gott,
Jack
jack@kwasbeb.se / 0768784557

Jag vet inte riktigt vad som ska diskuteras, men moderatorerna kanske kan informera om ifall Jan ska åtalas? och sedan diskutera utifrån det?

Ifall denna ligger fel så hoppas jag moderatorerna lägger den rätt.

MVH
Hunden!

Hundenmuhammed2 startade just en tråd med ovanstående frågeställning. Antar att det inte är möjligt att hitta hans raderade meddelande någonstans men man skulle ju vilja veta vad han skrev.

Länk till de korgade tråden: (FB) Jan Axelsson ska åtalas? (ägare av flashback)
Senast redigerad av KlasLund 2024-09-14 kl. 16:06.
Citera
2024-09-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Hundenmuhammed2 startade just en tråd med den ovanstående frågeställning. Antar att det inte är möjligt att hitta hans raderade meddelande någonstans men man skulle ju vilja veta vad han skrev.

Länk till de korgade tråden: (FB) Jan Axelsson ska åtalas? (ägare av flashback)

Jag frågade jack igår ifall han kunde visa texten, inlägget, men han har inte hört av sig än, vet inte ifall han har det?
Citera
2024-09-14, 16:07
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Jag frågade jack igår ifall han kunde visa texten, inlägget, men han har inte hört av sig än, vet inte ifall han har det?

Och du minns såklart inte vad du skrev.. Vore intressant att veta hur pass grov du var om du nu var det.
Citera
2024-09-14, 16:10
Medlem
Citat:
Och du minns såklart inte vad du skrev.. Vore intressant att veta hur pass grov du var om du nu var det.

Nej det var så länge sedan, minns inte ens den huvudrubriken.
Citera
2024-09-14, 16:17
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Vad tänker du om frågorna du fått från Jack? Hur tänker du kring de eventuella konsekvenserna det kan ge Axelsson och Flashback?
Citera
2024-09-14, 16:20
Avslutad
Citat:

Ditt inlägg finns i FUP sida 11, du skriver om att det kommer bli inbördeskrig i Europa och att det ska bli "underbart att få avrätta svartskallar och negrer på löpande band."

Skärmdump
https://imgur.com/a/esf3w4J
Senast redigerad av HolgerDjup 2024-09-14 kl. 16:22.
Citera
2024-09-14, 16:28
Medlem
Citat:
Vad tänker du om frågorna du fått från Jack? Hur tänker du kring de eventuella konsekvenserna det kan ge Axelsson och Flashback?

Här är mitt svar som jag skickade till Jack

Hej Jack!

Skulle du kunna visa vad det var jag skrev, detta var längesen så jag vet inte vad texten innehåller.
Jag tycker det låter helt fel att Jan Axelsson skulle behöva åtalas för vad jag tycker, tänker och känner och skriver.
Är orden/tanken förbjuden som jag skrivit så är det naturligtvis jag som ska åtalas och inte Jan Axelsson och jag hoppas verkligen att detta inte får några konsekvenser för flashback, eftersom jag älskar flashback.

Nej, detta får inga konsekvenser för hur jag skriver i framtiden, jag ser själv flashback som den sista utposten där man får skriva precis vad man tycker, tänker och känner utan att behöva bli åtalad för det, det fria ordet helt enkelt!

MVH
Hunden
Citera
2024-09-14, 16:55
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
”Sverige har ögonen på sig…” skriver han.

Ja, det vi sett den senaste månaden över världen är koordinerat. Kristersson kan väl inte komma tomhänt till kamratträffarna?
Citera
2024-09-14, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
En liten newsflash för alla som trodde att man får skriva vad man vill på Flashback.
Jan Axelsson uttalar sig för SvD:
”Av de 8,5 miljoner inlägg som postades på forumet 2022-2023 raderades cirka 750 000 inlägg. Det ger ett genomsnitt på cirka nio procent, och betyder att det raderades över 1000 inlägg per dygn”

"Vår ambition är att skyndsamt radera inlägg som är olämpliga, oavsett graden av olämplighet”

"...kräver att vi raderar de som bryter mot vissa lagar"

Yttrandefrihetens förkämpe?
Den gamla punkaren har blivit fromt som en lammunge.

Tyvärr. En riktig hårding skulle ha haft forumet på Tornätverket och gjort sig oåtkomlig för myndigheterna. Jag reggade det här kontot 2022 men har funnits här sedan forumet var nytt. Det är en parodi på vad det var när det var nytt.
Citera
2024-09-14, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ja, det vi sett den senaste månaden över världen är koordinerat. Kristersson kan väl inte komma tomhänt till kamratträffarna?

Märk att det är under en SD backad regering som detta åtal nu sker.
Citera
2024-09-14, 17:59
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om jag förstått rätt: Eftersom de aktuella inläggen tydligen har raderats inom några timmar så måste åklagaren bevisa att ”några timmar” är för lång tid.

Hur ska åklagaren kunna bevisa det, när det inte finns någon tidsangivelse i lagen, och lagen dessutom uttrycker sig på ett sätt som antyder att en rimlig tid är i storleksordningen något eller några dygn:

Är syftet med åtalet att ta målet hela vägen till HD som får skapa ett prejudikat om vad som är rimlig tid?
JA säger att inläggen raderades inom några timmar från det att han blev medveten om dem. Men det var inte inom några timmar från det att inläggen gjordes. Inläggen raderades efter att ha legat upp många månader, och i vissa fall flera år. Det är nog snarare det som åklagaren anser tog för lång tid. Inte tiden från att polisen hörde av sig tills det att inläggen raderades, utan tiden från det att inläggen gjordes tills det att de raderades.

Om det håller i domstolen återstår att se, men åklagarens huvudargument är inte ”från det att ett inlägg görs så får det inte dröja fler än ett par timmar innan det ska vara raderat”.
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Åklagaren har väl dessutom ett problem till: de aktuella inläggen har väl inte prövats juridiskt för HMF?

Så länge de inte har prövats, och något slags laga utfall registrerats, är väl hela ptalet att betrakts som en nullitet?

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur rättsväsendet resonerar i detta mål.
Enligt BBS-lagen är det inte ett krav att inläggen i fråga har lett till en fällande dom för HMF. En fällande dom är varken ett nödvändigt eller ett tillräckligt villkor. Det som krävs är istället (§ 5) att ”meddelandets innehåll uppenbart är sådant som avses i bestämmelserna om” bl.a. hets mot folkgrupp. Kravet på att de ”uppenbart” ska vara sådant som avses med lagen betyder att kniviga gränsfall inte ska leda till ansvar enligt BBS-lagen, även om inläggen i sig kan leda till en fällande dom för HMF. Vice versa omfattar BBS-lagen sådana inlägg där det är tokuppenbart att inlägget utgör HMF, men där det underliggande inlägget aldrig kommer leda till en fällande dom för HMF på grund av att avsändaren är anonym.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in