2024-09-14, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det verkar faktiskt som att fallet närmar sig sin lösning!

Om dina teorier stämmer, förstår man också varför R var vansinnig på Monika. Hon hade väl hört om da Costas öde, och R mådde skit osv.

M ville nog skvallra osv.

Hon hade tydligen information om hans tidigare brottslighet, men vägrade säga vad det gällde, enligt polisen.

Enkel gissning: R mådde skit pga av minnen av C:s död. Han bröt ihop och sökte tröst hos M, som ville skvallra för polisen. Och det är sannolikt att M kände CdC, vilket gör dramat ännu mer laddat...

Och R blev totalt vansinnig på M, som blev utsatt för rå misshandel mellan 1986 och 1988.

Hon blev även trakasserad av flera personer. Jag vet inte vilka de var.

Efter 1988 fick hon vara ifred för Alm.

Tankeväckande.

Vad hände 1988?
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-14 kl. 15:30.
Citera
2024-09-14, 15:41
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker.

Det låter rimligt.

Eller att R möjligen dumpade de i deras knarkkvart i Västra skogen.

Vem vet men de kom upp till ytan iaf och det innan Cdc hittas.
Citera
2024-09-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Vad hände 1988?

Härm och Allgén åtalades.

Ungefär samtidigt slutade R misshandla M.
Jag tror det finns ett klockrent samband.

Kan ha fel.....
Citera
2024-09-14, 16:03
Medlem
Citat:
Eller att R möjligen dumpade de i deras knarkkvart i Västra skogen.

Vem vet men de kom upp till ytan iaf och det innan Cdc hittas.

Om hennes grejer cirkulerade bland missbrukarna, var det inte förvånande. Dessa människor är extremt fattiga och desperata. De plockar på sig allt av värde.

Hade C en ny väska eller nya skor, var de värda en förmögenhet för en pundare.

Fattigdomen bland missbrukarna är en faktor som får mig att tro att C:s tillhörigheter cirkulerade i centrala Stockholm efter hennes död.

Skor, smycken, kläder och allehanda krimskrams, fanns nog mitt framför polisens ögon, utan att nån fattade nånting.

Hon köpte tex ett armband, som var tillräckligt värdefullt för att säljas efter hennes död.

Köpet skedde i juni, om jag minns rätt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-14 kl. 16:40.
Citera
2024-09-14, 16:40
Medlem
Citat:
Härm och Allgén åtalades.

Ungefär samtidigt slutade R misshandla M.
Jag tror det finns ett klockrent samband.

Kan ha fel.....

Tror du har helt rätt för när media blåste liv i lögnen togs all förnuft och fokus från sanningen.

För när så här många saker sammanfaller som det gjort den senaste veckan och bara lägger sig som ett gigantiskt stort puzzel vet man bara att det stämmer och ser hur väl allting passar in.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-14 kl. 16:48.
Citera
2024-09-14, 16:46
Medlem
Citat:
Om hennes grejer cirkulerade bland missbrukarna, var det inte förvånande. Dessa människor är extremt fattiga och desperata. De plockar på sig allt av värde.

Hade C en ny väska eller nya skor, var de värda en förmögenhet för en pundare.

Och allt länsades, inte en ring eller armband eller något som helst klädesplagg fanns med i sopsäckarna som återfanns.

Det var som pirayorna festat och lämnat kvar det oätliga.
Citera
2024-09-14, 16:48
Medlem
Citat:
Tror du har rätt.
För när så här många saker sammanfaller som det gjort den senaste veckan och bara lägger sig som ett gigantiskt stort puzzel vet man bara att det stämmer och ser hur väl allting passar in.

Jag håller med. Och nån gång måste det ju ske, med tanke på det gigantiska arbete som har lagts ner.

Både proffs och fanatiska amatörer har slitit med da Costa-fallet i decennier och nån gång måste ju sanningen komma fram.

Jag tycker att vi tillsammans (vi som samarbetar i denna tråd alltså) har väldigt god överblick över alltihop. Tillsammans har vi social, polisiär, geografisk och tidsmässig överblick.

"Zigenarbrevet" är en av de slutliga pusselbitarna, som passar läskigt bra ihop med resten av pusslet.
Citera
2024-09-14, 16:52
Medlem
Citat:
Och allt länsades, inte en ring eller armband eller något som helst klädesplagg fanns med i sopsäckarna som återfanns.

Det var som pirayorna festat och lämnat kvar det oätliga.

Eller hur...

Jag har svårt att tro att GM plockade bort alla smycken för att försvåra identifieringen. Händerna var ju oskadda och även den trögaste person fattar ju att fingeravtryck kunde tas.

Nej, C blev absolut rånad.
Citera
2024-09-14, 17:10
Medlem
Citat:
Jag håller med. Och nån gång måste det ju ske, med tanke på det gigantiska arbete som har lagts ner.

Både proffs och fanatiska amatörer har slitit med da Costa-fallet i decennier och nån gång måste ju sanningen komma fram.

Jag tycker att vi tillsammans (vi som samarbetar i denna tråd alltså) har väldigt god överblick över alltihop. Tillsammans har vi social, polisiär, geografisk och tidsmässig överblick.

"Zigenarbrevet" är en av de slutliga pusselbitarna, som passar läskigt bra ihop med resten av pusslet.

Ja det hela var en intrikat historia väl dold i en mörk och svårbedömd tid och miljö.

Jag skulle säga att spåren till finnromer/tattare/resandefolk blev en ögonöppnare som gav djupare förståelse åt fallet. För sen när gypsybrevet publiceras i tråden bekräftas det hela och mycket väsentligt med det. Det blir, tillsammans med alla år av gräv i och utanför tråden, den helt avgörande biten till att kunna knyta ihop fallet med.

Hade det inte varit för modet gypsy-killen hade som skrev brevet hade vi aldrig lyckats lösa det.

Otrolig fantastiskt bedrift alla som bidragit, inte minst till dig Eremona!

Och kattmorfar för sista avgörande bitarna i materialet!

Senast redigerad av viperstyle 2024-09-14 kl. 17:41.
Citera
2024-09-14, 17:46
Medlem
Citat:
Ja det hela var en intrikat historia väl dold i en mörk och svårbedömd tid och miljö.

Jag skulle säga att spåren till finnromer/tattare/resandefolk blev en ögonöppnare och gav djupare förståelse åt fallet. För sen när gypsybrevet publiceras i tråden bekräftas det hela och mycket väsentligt med det. Det blir, tillsammans med alla år av gräv i och utanför tråden, den helt avgörande biten till att kunna knyta ihop fallet med.

Hade det inte varit för modet gypsy-killen hade som skrev brevet hade vi aldrig lyckats lösa det.

Otrolig fantastiskt bedrift alla som bidragit!

Ja det är en kollektiv bedrift 💯👍
Som tar några dagar att smälta.

Lägger jag ihop brevet (och allt annat godis i dropboxen) med det jag vet sedan tidigare, känns allt ganska glasklart.

Nu är frågan om vi kan få loss information om Vinofs DNA-testning osv.

Där ligger ju värsta bomben.

Någon eller några lämnade ju tips som ledde till Vinof, 25 år efter C:s död.

Jag tror inte att det räckte med ett brev för att sätta eld i baken på polisen.

Nej, polisen har förhört en eller flera personer kring 2009, och dessa personer har snackat om Eugeniavägen och Vinof.

Bara det faktum att Vinof rubricerades som "skäligen misstänkt", får ju nackhåren att resa sig.
Citera
2024-09-14, 18:13
Medlem
Citat:

Jag skulle säga att spåren till finnromer/tattare/resandefolk blev en ögonöppnare som gav djupare förståelse åt fallet. För sen när gypsybrevet publiceras i tråden bekräftas det hela och mycket väsentligt med det. Det blir, tillsammans med alla år av gräv i och utanför tråden, den helt avgörande biten till att kunna knyta ihop fallet med.

Ja rom-resande-temat är verkligen intressant.
Och när man läser om finnar och finskor i utredningen (tex Åberg Finn-Pekka och Marianne S) ska man vara medveten om att det kan vara finska romer.

De här aspekterna hade jag aldrig tänkt på, om inte andra hade upplyst mig om hur resandes och romers kulturer fungerar.

Att "Stig" är en klockren rom, det hade jag aldrig kommit på själv. Bara ett exempel.

Och så dimper zigenar-brevet ner, och man anar en subkultur som är så tabubelagd att ingen utredare vågar prata om den offentligt.

Detta är ju landet där man inte ens får säga "romskt utseende" utan att bli utfryst.
Citera
2024-09-14, 18:27
Medlem
Citat:

Tack och tack själv 👍

Frågan är vem "gypsy" är?

Får vi nånsin veta det?

Och en lös tanke bara....om en av gärningsmännen kallade vittnet för "gypsy", indikerar nog detta att denna gärningsman var initierad i gypsy-kulturen".

Mao bör han ha varit gypsy själv.

Som icke-rom skulle jag aldrig komma på tanken att kalla någon för "gypsy"....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in