2024-09-13, 23:25
Medlem
Hej, Jag undrar vad ni tycker om att man skulle ha ihop ett företag med kollega/vän som jobbar deltid / helt sjukskriven pga skada.

Detta har inte hänt än, men min kollega är i kontakt med försäkringskassan för att få pengar för sin skada eller jobba deltid och få ersättning, han har andledning för att få det men kom lite som ett brev på posten när han sa att han inte visste om hur länge han kunde fortsätta jobba, vilket jag tyckte va väldigt konstigt svar.

Frågade då hur länge han trodde att han skulle kunna fortsätta jobba och fick svaret jag vet inte, kanske 6 månder eller två år och företaget börjar precis gå bättre.

I min värld så går det inte ihop att ha företag med en människa som antingen ska vara helt sjukskriven eller deltid sjukskriven.

Vi är bara två personer och vi båda måste jobba för att det ska gå ihop.

Blir satt i en väldigt omedvetande sits samt att jag har barn och familj jag måste försörja och företaget kommer gå i konkurs när detta händer.

Va skulle ni göra i min situation ?
Citera
2024-09-13, 23:27
Medlem
Minimuchers avatar
För helvete, vill du försörja han kör på.
Men en lösning för er är att ni öppnar var sitt AB. Så det du kan fakturera för landar hos dig det han kan fakturera för landar hos han. Sen kan ni i princip dela namn, logga etc etc
Citera
2024-09-13, 23:27
Medlem
Gaspodins avatar
Frågan är inte om kollegan är jobbar deltid / helt sjukskriven, utan hur mycket tid och energi han kan lägga på ert gemensamma företag.
Citera
2024-09-13, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
För helvete, vill du försörja han kör på.
Men en lösning för er är att ni öppnar var sitt AB. Så det du kan fakturera för landar hos dig det han kan fakturera för landar hos han. Sen kan ni i princip dela namn, logga etc etc

Jo det är lite ett av spåren jag är inne på, men företaget vi har skapat har börjat gå bättre och fått ett namn och återkommande kunder.

All tid på bygga förtroende, hemsida, instagram, byggandet av företaget och "systemet" vi har på plats måste göras helt om.

2 år åt skogen.
Citera
2024-09-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Frågan är inte om kollegan är jobbar deltid / helt sjukskriven, utan hur mycket tid och energi han kan lägga på ert gemensamma företag.

Kan du utveckla?
Citera
2024-09-13, 23:59
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrzinaloa
Jo det är lite ett av spåren jag är inne på, men företaget vi har skapat har börjat gå bättre och fått ett namn och återkommande kunder.

All tid på bygga förtroende, hemsida, instagram, byggandet av företaget och "systemet" vi har på plats måste göras helt om.

2 år åt skogen.

Ja men spinn vidare på det,
Men bara att ni har var sitt AB.
Så finns ni endå där för varandra, men rätt blir rätt.
Kommer håg när jag var ung så började jag på ett företag med 2 ägare.
En av dem värderade sin fritid mer, hade 2 barn och hade en tendens att skrämma bort alla kunder. Blev väldigt infekterat till slut och kostade den andra mycket pengar att göra sig av med han till slut. Pengar som han egentligen hade tjänat in.
Jag har lärt mig av denna läxa - gör inte det. Varför ha 50 / 50 av ett bolag när man kan ha 100 / 100 av 2 systerbolag?
Citera
2024-09-14, 00:10
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Kan du utveckla?
Frågan är hur mycket kompisen har att tillföra. Är han sjuk och trött så blir det att du får göra allt jobbet.
Citera
2024-09-14, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Frågan är hur mycket kompisen har att tillföra. Är han sjuk och trött så blir det att du får göra allt jobbet.

På senaste har han varit bättre genom att skaffa jobb och har varit glad över det, jag står ändå för 75-80 % av vår totala omsättning via mark jobb på dessa två år, hans del är bygg.

Jo hans ena arm är svagare än den andra, han har problem, jobbiga är dock när vi jobbar att man får bära x2 gånger så mycket och skada sig själv.

Han sa nått att han skulle fixa massa jobb istället men det är lättare sagt än gjort, vem ska göra dom jobben ? hitta en bra anställd osv..
Senast redigerad av Mrzinaloa 2024-09-14 kl. 00:47.
Citera
2024-09-14, 02:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Va skulle ni göra i min situation ?
När du vet att det du befarar skall hända händer:
1. se till att ni är överens om hur mycket arbetstimmar som krävs för att bolaget skall existera
2. överens om vad som händer om detta inte sker
3. överens om hur hans framtida arbetsinsats kommer att påverka pkt 2
4. ställ frågan om vilka alternativ som finns
5. Förbered de alternativ du har
vilka alternativ skulle fungera så att företaget kommer att överleva?
--------------
Passa dig för att det blir ihåligt resonemang och att du egentligen vill ta över företaget billigt nu när du har chansen.
Citera
2024-09-14, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
När du vet att det du befarar skall hända händer:
1. se till att ni är överens om hur mycket arbetstimmar som krävs för att bolaget skall existera
2. överens om vad som händer om detta inte sker
3. överens om hur hans framtida arbetsinsats kommer att påverka pkt 2
4. ställ frågan om vilka alternativ som finns
5. Förbered de alternativ du har
vilka alternativ skulle fungera så att företaget kommer att överleva?
--------------
Passa dig för att det blir ihåligt resonemang och att du egentligen vill ta över företaget billigt nu när du har chansen.

1.Vi måste jobba 70 % för att överleva utan panik och då har vi extra pengar över och sedan extra tid för kunder, offerter, fakturor och allt runt omkring.
2. NOTERAT
3. NOTERAT
4. NOTERAT
5. Att jag själv tar över företaget, vilket han aldrig kommer gå med på.

Förtaget pengarmässigt är noll eller tillomed minus, vi har skulder som min farsa har finansierat.
Det som börjar ge lite värde i företaget är vår trovärdighet, tidigare jobb med bilder, bra resultat, återkommande kunder mm.
Citera
2024-09-14, 02:53
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
1.Vi måste jobba 70 % för att överleva utan panik och då har vi extra pengar över och sedan extra tid för kunder, offerter, fakturor och allt runt omkring.
2. NOTERAT
3. NOTERAT
4. NOTERAT
5. Att jag själv tar över företaget, vilket han aldrig kommer gå med på.

Förtaget pengarmässigt är noll eller tillomed minus, vi har skulder som min farsa har finansierat.
Det som börjar ge lite värde i företaget är vår trovärdighet, tidigare jobb med bilder, bra resultat, återkommande kunder mm.
Då ställer du frågan:
- Hur löser vi punkt 2 menar du?
vad svarar han på det?
Citera
2024-09-14, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Då ställer du frågan:
- Hur löser vi punkt 2 menar du?
vad svarar han på det?

Han hade nog börjat prata om att dra in jobb istället fast det inte finns nån som kan göra dom jobben utom vi två, mycket snack och liten verksta.
Hitta bra anställd för att täcka han så måste det va 100 % arbete, men det är så mycket lättare sagt än gjort.

Det som kommer hända är att företaget skulle börja torka ut och konkurs.

Det är väldigt svårt att agrumentera mot han, allt är alltid lungt eller jag har fel och fattar inte, kan ge ett exempel.

Jag hade räknat ut vad vi skulle betala ut i kvartal moms och la undan dom pengarna och sa att vi kommer behöva betala dom men svaret va "äsccch vi tar ut det som lön och låt revisorn fixa det, har alltid funkat förut, du behöver inte oroa dig"
Attityden var att jag inte kunde räkna och hade räknat fel och allt va lungt.

Sen får vi världens moms + skatte smäll och hade inte min farsa lagt ut lön till oss så hade vi gått i konkurs.

(vill tillägga att exakt samma sak hände vintern innan och att vi inte skulle låta det hända ingen)
+ det är han som har mest hand om ekonomin i företaget och har kontakt med revisorn.
Senast redigerad av Mrzinaloa 2024-09-14 kl. 03:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in