2024-09-13, 19:11
Medlem
Upplyftens avatar
Försöker steka upp levern när den antagit rumstemperatur och har också torkad ytorna med hushållspapper innan jag lägger in den i pannan, som är riktig het i en massa matfett.
Den fäller så mycket vatten att den istället blir kokt tycker jag. Meningen är att den ska få en bryning i pannan så ytorna blir en anings fast för att sedan hamna i en gryta med grönsaker för 10 minuters kokning.

Kommer ihåg för länge sedan att på bamba fick man riktig fina leverstrimlor, knapriga på ytan och lite mjukare insida.
Vad gör jag för fel ?
Citera
2024-09-13, 19:23
Avstängd
pojkpingiss avatar
Plattan/stekhällen på högsta värme. Smält riktigt (och rikligt med) smör i pannan. Låt det tystna och få färg. Lägg i strimlorna. Bryn dem på både sidor tills det fått färg (typ en minut på båda sidor), stek absolut inte för länge, då blir levern torr och grynig, oätligt. Lever mår bäst av att vara milt rosa inuti (inte farligt alls). Detta gäller även ungnötslever, vilket jag föredrar alla dagar i veckan. Dessa är mina tips. Finns säkert fler.
Citera
2024-09-13, 19:25
Medlem
Bamba?
Citera
2024-09-13, 19:31
Medlem
Gå full chad istället. Kycklinglever med ris.

Krydda med Curry, Vitlök, Salt och Peppar.
Men akta för högre kolesterolhalter än kycklingfiléer.
Citera
2024-09-13, 19:44
Medlem
Förr så la man lever, hjärta och vad det nu mer var vid sidan när man stekte (grilla) den i ugnen. Då låg dessa inälvor i en påse i magen på kycklingen när man köpte den. De var så otroligt goda att äta direkt innan middagen. Nu får man betala extra för dessa läckerheter och dessutom köpa 1/2 kg av var sort.
Citera
2024-09-13, 20:06
Medlem
fluff995s avatar
Jag gillar inte riktigt konsistensen på lätt/medelstekt kycklinglever. Blir lite för slemmigt. Så jag brukar steka skiten ur levern istället. Då får den konsistens* lite som det den där halvmjuka, möra substansen som rinner ur en fläskkotlett. Förstår inte alls folk som påstår att den blir torr och oätlig.

Tappar mycket i storlek när man steker så, men kycklinglever kostar ju nästan ingenting jämfört med annat kött. Så det kan man kosta på sig.

Kryddar rätt starkt också, och steker gärna i rejält med rödvinsvinäger. Vilket också är väldigt billigt.

*Och smak. Tror levern får starkare smak när man steker den hårt, eftersom vätskan försvinner ur den. Så smaken "koncentreras" i det kvarvarande köttet s.a.s.
Senast redigerad av fluff995 2024-09-13 kl. 20:12.
Citera
2024-09-13, 20:08
Medlem
Linda bacon runt in i ugn, magiskt!
Citera
2024-09-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Bamba?

= skolmatsal i göteborg.

Och trapphus kallar dom svale.
Citera
2024-09-13, 21:18
Medlem
Widtfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Lever mår bäst av att vara milt rosa inuti (inte farligt alls).

Kycklinglever bör nog komma upp i 72°C
Citera
2024-09-13, 21:19
Medlem
ItsWednesdays avatar
Är lever billigare än filé?
Citera
2024-09-13, 21:20
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Widtfamne
Kycklinglever bör nog komma upp i 72°C

Det är nog sant. Jag tänkte nog på ungnötslever vid närmare eftertanke, den ska ju med fördel ätas lätt rosa i mitten, tycker jag. Personligen tycker jag kycklinglever är lite mjäkig i smaken. Dock ett antal år sedan jag tillagade det.
Citera
2024-09-14, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Försöker steka upp levern när den antagit rumstemperatur och har också torkad ytorna med hushållspapper innan jag lägger in den i pannan, som är riktig het i en massa matfett.
Den fäller så mycket vatten att den istället blir kokt tycker jag. Meningen är att den ska få en bryning i pannan så ytorna blir en anings fast för att sedan hamna i en gryta med grönsaker för 10 minuters kokning.

Kommer ihåg för länge sedan att på bamba fick man riktig fina leverstrimlor, knapriga på ytan och lite mjukare insida.
Vad gör jag för fel ?

Strimlorna du fick i skolan var inte kycklinglever.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in