Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Det är ju inte riktigt så enkelt. Information gjorde troligen att dom inte oroade sig.
Problem 1: Tim mördade Maja torsdag em den 14 mars så han möter bara vännerna i skolan bara på fredag och sen är det helg. Tim visar ingenting speciellt ovanligt på skolan på fredag.
Problem 2: Familjen gick ut fredag med att Maja kunde finnas hos en ex pojkvän i Norrköping/Östergötland och på lördag ny efterlysning om att Maja kan finnas i Stockholm.
Problem 3: Tidigt i sökarbetet gjordes en pejling av Majas telefon som då indikerade att hon befann sig i närheten av Norrköping. Enligt polisen ar det en "felaktig pejling".
- Den felaktiga pejlingen blev ett "villospår" initialt i det ärendet, enligt polisen.
Varför ska då vännerna oroa sig när det påstås att Maja har rymt till exet tidigare?
Familjen och vännerna som sökte fick även in tips att hon setts på McDonalds i Kinna på lördagen.
Polisen söker inte aktivt under helgen då dom "inte misstänker ett brott bakom flickans försvinnande".
Måndag 18 mars. Polisen lägger upp efterlysning på Polisens webbplats kl 12.58 "försvunnen person".
Polisen inleder en "särskild händelse".
Måndag 18 mars början polisen förhöra vittnen och fattar misstankar när Tim förhörs och beskriver en hemlig plats. Tim anhålls på kvällen 19.54, anhålls misstänkt för människorov.
Maja hittas ca 30 minuter senare mördad.
Vi var nog flera normalbegåvade som inte oroade oss speciellt mycket pga den information som kom fredag, lördag och söndag.
Jag lägger ingen skuld på Tims klasskamrater för dom trodde nog som många andra.
Jargongen bland ungdomar är hård så ingen tog nog Tim på allvar.
Det var över allas fattningsförmåga att ens tänka sig att Tim hade mördat Maja.
Jag var en av dom som trodde att hon hade rymt bara. Jag var nog inte ensam om det...
Tack så mycket för klargörandet! Jag trodde jag hängt med, men det är ändå lätt att missa en del inlägg.
Jag håller fullt med om att de säkert reagerade utifrån vilken information som var tillgänglig. Där hjälpte ju inte direkt polisen till, som inte tog det på allvar... och inte började söka förrän 4 dagar efteråt! Snabbare info kanske hade fått ungdomarna att reagera snabbare och berätta vad de visste. Det kommer vi aldrig få reda på.
Misstanken om Norrköping och framför allt den felaktiga pejlingen gjorde ju inte saken bättre och framför allt felaktig pejling är egentligen helt oförsvarbar med dagens teknik. Som jag fattade det så pejlade man fel telefonnummer? Helt galet! Tänk om man skulle använda fel personnummer i vården??
Att hon skulle setts på McD i Kinna betyder ju på att man visste att hon saknades - då borde man väl reagerat?
Jag förstår vad du menar angående villospåren om var Maja kunde finnas. Vet vi ens NÄR eleverna/kompisarna på skolan fick reda på att Maja saknades? Det är nog springande punkten. Om någon av Tims vänner visste redan torsdag kväll/fredag att Maja saknades och fått dessa meddelanden om att han tänkte mörda henne, borde man ju ha insett att hans meddelande om att knivhugga Maja och kasta ner henne från bron kanske inte riktigt var det skämt som man från början trodde. Jag vet, det är lätt för mig som vuxen att sitta och tycka i efterhand - men jag är rätt säker på att mina barn hade reagerat och sagt till, betydligt lägre i ålder, och då har även jag ett par barn med diagnos. De har ändå bra koll på vad som är rätt och fel.
Vi är alla olika och har olika referensramar att utgå ifrån, så fort vi läser om olika fall härinne. Vad som är ok och rätt för en person behöver inte vara detsamma för någon annan, fast båda åsikter kanske är innanför/utanför lagen. Utifrån mina egna erfarenheter så blev jag oroad ganska omgående, med tanke på flickans funktionsnedsättning och lilla kropp. Och jag är nog i alla fall normalbegåvad (iaf enligt högskoleprovet).
Som sagt, handlar nog mycket om egna erfarenheter, upplevelser och känslor när vi bedömer all sorts människor i detta forum - oavsett BO eller GM. De spelar nog iaf in.