2024-09-13, 12:10
Medlem
zombie-nations avatar
Man ska nog skära längsmed. Då skadar man inte heller senor lika allvarligt om man överlever. Läste detta men vet inte exakt vad det betyder.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6666386/

Citat:
Suicide attempts made by cutting the wrist artery (A. radialis et ulnaris) are usually unsuccessful if the vessel wall or blood clotting has not changed pathologically. Fatal exsanguination, however, can also result even if the arteries are not completely severed crosswise--which is usually not the case--but are instead slit open lengthwise or partially severed crosswise. For this reason, the invagination processes of the artery stumps controlled by the elastic structure of the vessel walls and consequently the spontaneous arterial hemostasis are obstructed. The importance in establishing the type and position of the cut artery is demonstrated by means of an exactly dissected model limb.

Och till gnällspiken, vi försöker inte ha ihjäl någon.
Citera
2024-09-13, 13:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftpftwfy
Haha du gav honom instruktioner men samtidigt körde du ambulans
Nej, jag hörde det senare. Och vi körde in honom med en vanlig båt, sen ambulans...
Citera
2024-09-13, 14:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Finns enklare och bättre sätt att avsluta jordelivet på

Fast detta är en anatomifråga. Om det verkligen händer något om man skär i de tydliga venerna på fötterna, de är ju inte artärer. Det man ser på handleden är ju vener, det är inte dem som självmördare vill skära av. Artärerna sitter djupare. Har tagit artärgasprov så jag vet, de sticker in en nål skitlångt.

Att vi talar om detta är väl för att det var dåligt med självmordsmetoder förr, det fanns inte lika mycket mediciner, även om det fanns barbiturater som man lätt dog av. På den tiden skar de ju ofta upp handlederna eller dränkte sig. Jag vet däremot inte varför de la sig i badkaret men man kanske blöder lättare.
Citera
2024-09-13, 14:16
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Fast detta är en anatomifråga.

Tack.
Just så.
Min fundering uppstod när jag putsade kalvlever.

Men jag har fortfarande inte förstått; de synliga vid handlederna; är de vener eller artärer?
Senast redigerad av Vitis 2024-09-13 kl. 14:18. Anledning: Tilläggsfråga
Citera
2024-09-13, 14:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tack.
Just så.
Min fundering uppstod när jag putsade kalvlever.

Men jag har fortfarande inte förstått; de synliga vid handlederna; är de vener eller artärer?

De är vener. De blöder inte mycket och pulserar inte.
Citera
2024-09-13, 14:28
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
De är vener. De blöder inte mycket och pulserar inte.

Tack för förtydligandet.
Men varför i hela friden skär då “folk” av sig dem i syfte att dö om det inte är effektivt?

Men för att inte ytterligare göda nervot i tråden kan vi lägga ner diskussionen.
Citera
2024-09-13, 14:29
Medlem
Citat:
Fast detta är en anatomifråga. Om det verkligen händer något om man skär i de tydliga venerna på fötterna, de är ju inte artärer. Det man ser på handleden är ju vener, det är inte dem som självmördare vill skära av. Artärerna sitter djupare. Har tagit artärgasprov så jag vet, de sticker in en nål skitlångt.

Att vi talar om detta är väl för att det var dåligt med självmordsmetoder förr, det fanns inte lika mycket mediciner, även om det fanns barbiturater som man lätt dog av. På den tiden skar de ju ofta upp handlederna eller dränkte sig. Jag vet däremot inte varför de la sig i badkaret men man kanske blöder lättare.
Ja jävligt intressant. Not.
Vem bryr sig?
Det är väl resultatet man eftersträvar?
Citera
2024-09-13, 14:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja jävligt intressant. Not.
Vem bryr sig?
Det är väl resultatet man eftersträvar?

Ja visst. Jag trodde bara att TS mer var intresserad av hur kroppen är uppbyggd. Och om folk verkligen dog efter skärningar förr. Det går fan inte att googla.
Citera
2024-09-13, 14:35
Medlem
Citat:
Ja visst. Jag trodde bara att TS mer var intresserad av hur kroppen är uppbyggd. Och om folk verkligen dog efter skärningar förr. Det går fan inte att googla.
De flesta dränkte sig
Citera
2024-09-13, 14:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tack för förtydligandet.
Men varför i hela friden skär då “folk” av sig dem i syfte att dö om det inte är effektivt?

Men för att inte ytterligare göda nervot i tråden kan vi lägga ner diskussionen.

De som vet siktar nog lite i blindo innan de skär. Trodde alla visste att artärerna inte syns och man får skära ganska brutalt, men det har nog funnits dem som skurit bara där det blå synts. Strålbensartären ligger åt tumsidan om de långa senorna. Folk tror gärna att den ligger under senorna. Vilket gör att folk skadar senorna i onödan. Strålbensnerven går där, så man skadar ofta den iallafall. Detta är absolut ingen uppmaning till att skära sig, dock intressant både vad som finns i det förflutna och hur vi egentligen är skapade.
Citera
2024-09-13, 14:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
De flesta dränkte sig

Vet man det? Finns det statistik? Hur bar de sig åt? Skulle jag hoppa i vattnet skulle jag dels ha svårt att mentalt tvinga ned mig men även att jag flyter upp.
Citera
2024-09-13, 14:54
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Mindre smärta kanske? Om jag hade kapat en åder så hade det varit vid låret, men känns som ett utdraget sätt att dö på.

Köper inte skitsnacket att folk skär sig för att bli av med den "psykiska" smärtan och istället känna fysisk smärta, det är bs.
Det är inte bs det är exakt därför många gör det.
Jag har 8 ärr på armen just för denna anledning. Det var 20+ år sen men det var exakt därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in