2024-09-12, 22:40
Medlem
Livssynslurks avatar
Låter alltid som att de antingen ska avleda annan smärta eller effektsökeri, när snitt ligger vågrätt på arm. Finns effektivare sätt om ett avslut är i tankarna. Obs. Bättre att leva ett skitliv än att dö.
Senast redigerad av Livssynslurk 2024-09-12 kl. 22:44.
Citera
2024-09-12, 23:56
Medlem
Haajibs avatar
Jag slogs med kniv en gång när jag var liten, och jag lyckades bli cuttad i armen, det blödde som in i helvete, men det gick lätt att få stopp på det genom att linda in armen med en t-shirt.

Jag spekulerar i att man cuttar sig själv för att om man vill rädda sig själv så är det möjligt, men tar det för lång tid så är det kört.
Citera
2024-09-13, 02:04
Medlem
maktspels avatar
Träffade en spanjor som varit utbytesstudent i Sverige. Han sa att nästan alla tjejer han träffade i Sverige hade ärr kring handlederna. Det var inget jag la märke till när jag bodde i Sverige, men jag brukar inte studera de regionerna.

Men hur som helst, om alla dessa tjejer hade överlevt med endast ärr är handlederna kanske inte bästa stället att skära i.
Citera
2024-09-13, 08:21
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Som rubriken frågar; självmördare skär sig i handleden, men varför just där?
Kroppen har ju fler synliga ådror; på fötterna t.ex.
Eller i knävecken.
Är det för att handleden är på bekvämlighetsavstånd från den hand som skär?

Varför tar man pulsen på handleden och inte i armvecket eller foten? Visst, man kan ta den på ca 12 ställen men man använder halsen (carotid) eller handled (radius) eftersom de är lättast att komma åt samt tydligast puls. Således är det också lättast att dö från att skära sig där.
Citera
2024-09-13, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tveksamt om du verkligen kan ta livet av dig på det viset...venerna drar ihop sig.
Då skär man mer
Citera
2024-09-13, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Mindre smärta kanske? Om jag hade kapat en åder så hade det varit vid låret, men känns som ett utdraget sätt att dö på.

Köper inte skitsnacket att folk skär sig för att bli av med den "psykiska" smärtan och istället känna fysisk smärta, det är bs.
Jo ångesten släpper smärta får en att tänka i andra tankar.

Mindre smärta hur fan kom du på tanken?
Citera
2024-09-13, 09:46
Bannlyst
Citat:
Eller i knävecken.
Ja den sitter mitt framför ögonen på dig så det är lättast att skära i handleden
Citera
2024-09-13, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag gissar på att det är en mer långdragen process och skulle dom hinna ångra sig sista mintuen så kanske dom kan göra det genom att enklare stoppa blodflödet i armen. Än vad man hade klarat av om man skär av en tjockare åder i benet.
Då kan du inte gå efter och det sabbar livet mera. än att skära sig i handen
Citera
2024-09-13, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Knappast pulsåder i handleden som rubriken säger, det är ytliga vener där. Livet rinner sakta ur en, kanske behagligast så.
Nej det inte behagligast så det gör ont som fan. Kom inte med trams när du inte vet något unga tjejer sitter och läser tråden och ni får inte skriva om självmord
Citera
2024-09-13, 11:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Man behöver skära riktigt jädra djupt då

Fruktansvärd död.

Jag tror det till stor del är myt.

Självskadare skär ofta där för det blöder mycket men hur många dör av det?

Jag har aldrig hört någon ta sitt liv på det viset. Jag känner bara till hängningar, överdoser, ofta till följd av lång självskada på handlederna.
Var ute och tältade och festade i skärgården en gång i min ungdom. Plötsligt fick vi se en kille som satt och skar sig i handleden med något vasst, jag minns inte vad det var för verktyg, men han hade skurit sig rätt rejält. Som tur var hade vi en snabb båt och kunde snabbt köra in honom till akuten. Han överlevde, men jag vet inte hur det gick med honom sedan.

Han hade skurit sig på tvärs längs handleden. Sen var det någon som sa att det är mindre effektivt, man ska i stället skära sig i riktning längs med armen. Vet inte om det stämmer, men kanske räddade det hans liv att han inte visste det...
Citera
2024-09-13, 11:39
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Eller i knävecken.

Ska det gå fort så är halsen bäst men det gör nog mindre ont i armen men vertikalt inte horisontellt
Citera
2024-09-13, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Var ute och tältade och festade i skärgården en gång i min ungdom. Plötsligt fick vi se en kille som satt och skar sig i handleden med något vasst, jag minns inte vad det var för verktyg, men han hade skurit sig rätt rejält. Som tur var hade vi en snabb båt och kunde snabbt köra in honom till akuten. Han överlevde, men jag vet inte hur det gick med honom sedan.

Han hade skurit sig på tvärs längs handleden. Sen var det någon som sa att det är mindre effektivt, man ska i stället skära sig i riktning längs med armen. Vet inte om det stämmer, men kanske räddade det hans liv att han inte visste det...
Haha du gav honom instruktioner men samtidigt körde du ambulans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in