2024-09-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-05-26
Ja smart täck med tyg som ligger och skaver mot lacken. Underhållsladdning tar ingen skada men många laddar på fel sätt. Har du aldrig använt en c-tek? Sätt den på supply mode och spänn av. Avger ingen direkt värme så mössen äter upp ditt motorrum heller

Ett tunt bomullstyg kommer aldrig att skada lacken.

Och jag har tre C-Tek laddare.
Citera
2024-09-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Se för guds skull till att dina garagegrannar inte står och kapar eller slipar med vinkelslip så dom sprutar på rutorna, det kan gå igenom lakanet och ge permanenta skador.

Ha ha, det har jag (nästan) varit med om. Han sprutade inte direkt på min bil. Men min bil var täckt av slipdamm efter grannens slipning och svetsning. Et tunt tyg över bilen hade sparat mig mycket.
Citera
2024-09-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
En normal bil får ju inga problem överhuvudtaget av att stå i ett kallgarage över vintern så då kan vi lika gärna skicka tråden till papperskorgen.

Ligger det spänning på en underhållsladdare kan du ge dig tusan på att den är något varmare än omgivningen och möss söker sig gärna till en lite varmare plats i ett kallgarage.

En av oljans funktioner är att binda upp vatten och självklart innehåller en olja som legat i ett oljetråg med alla växlande temperaturer mellan september och april mer vatten än om du tar en ny och häller i direkt från dunken till våren.

Ska man vidta massa andra åtgärder och tillsyn kan man lika gärna vrida runt vevaxeln också. Att ha några ventilfjädrar helt ihoptryckta och andra max i sär i sex månader kan så klart få en effekt även om den är så marginell att det knappt går att mäta.

Du är ju själv inne på att du får avlagringar i motorn av oljan och det lär väl inte heller spela någon större roll om vi ska tillämpa ditt eget resonemang.

Gammal bensin, koks, osv är värre än den lilla fukt du får över en vinter.

Och ja, jag tycker man kan skicka tråden i papperskorgen. Har själv mina bilar stående i kallgarage över vintern och har dom tur får dom lite laddning av batteriet och det är det enda.
Citera
2024-09-13, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Gammal bensin, koks, osv är värre än den lilla fukt du får över en vinter.

Och ja, jag tycker man kan skicka tråden i papperskorgen. Har själv mina bilar stående i kallgarage över vintern och har dom tur får dom lite laddning av batteriet och det är det enda.
Förmodligen helt tillfyllest i de flesta fall. Tanka den full innan är dock inte helt fel heller.
Citera
2024-09-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordarsnigeln
Hur mycket skumpa det?
Tog flera mil innan däcken var runda igen.
Citera
2024-09-13, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Mercedes S500 W221. Den har ett litet batteri fram samt startbatteriet bak.
Det lilla batteriet du pratar om vad är det? Finns många som har ett ”litet batteri” fram men det är inget ”bilbatteri”

Ett bilbatteri är ett batteri som är gjort för att starta en bil, behövs inte två stycken. Två batteri då är vi inne på 24v och tunga fordon.
Citera
2024-09-13, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes

Du behöver bara en.
Citera
2024-09-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Här i byn brann en vinterförvaring ned förra vintern med ett tjugotal bilar och en handfull båtar där inne.

Många av bilägarna hade ingen försäkring och byggnaden var inte heller försäkrad av uthyraren.

Så försäkring kan ju vara bra att se till att "tänka på" om det är ett värde i bilen.
Inte ovanligt att gamla ladors tak inte pallar för allt för mycket (tung) snö.
En kompis drabbades för några år sedan att taket rasade in och ner på hans bilsamling, som var oförsäkrad.
Surt!
Citera
2024-09-13, 13:17
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Det lilla batteriet du pratar om vad är det? Finns många som har ett ”litet batteri” fram men det är inget ”bilbatteri”

Ett bilbatteri är ett batteri som är gjort för att starta en bil, behövs inte två stycken. Två batteri då är vi inne på 24v och tunga fordon.

Det lilla batteriet är ett stödbatteri/supportbatteri för bland annat start och stopp funktion.
Storleksmässigt brukar det vara som ett mindre mc batteri eller åkgräsklippar-batteri och det brukar som regel alltid vara ett så kallat AGM batteri.
På dom flesta moderna bilar med stödbatteri så brukar det vara mellan 9 och 15AH.
Exempelvis så finns det "Tudor Auxiliary" avsett för ändamålet.
Dom batterierna håller tyvärr inte i all evighet och brukar tyvärr ge felkoder och lysande lampor på instrumentpanelen när dom blir dåliga.
Just därför så kan det vara lämpligt att underhållsladda även ett sådant batteri om bilen ska stå i ett halvår.
Citera
2024-09-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes

Hopsydda gamla kasserade underlakan täckte jag mina hobbybilar med under vinterperioden.

CTEK-laddare har jag haft 2 st som pajjat kort efter garantitidens utgång.
Prisklassen har varit drygt 2.500:-.
Har därför numera LIDL-laddare á 189:-.

Ps. Underligt att nästen ingen kan stava till CTEK? Har sett många stavningar! Ds.
Citera
2024-09-13, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det lilla batteriet är ett stödbatteri/supportbatteri för bland annat start och stopp funktion.
Storleksmässigt brukar det vara som ett mindre mc batteri eller åkgräsklippar-batteri och det brukar som regel alltid vara ett så kallat AGM batteri.
På dom flesta moderna bilar med stödbatteri så brukar det vara mellan 9 och 15AH.
Exempelvis så finns det "Tudor Auxiliary" avsett för ändamålet.
Dom batterierna håller tyvärr inte i all evighet och brukar tyvärr ge felkoder och lysande lampor på instrumentpanelen när dom blir dåliga.
Just därför så kan det vara lämpligt att underhållsladda även ett sådant batteri om bilen ska stå i ett halvår.
Nej. Det lilla batteriet med stöd för start stop är för det första inget bilbatteri. Det är ett litet cylinderformat batteri, knappast klassat som bilbatteri. Åkgräsklippare har ett helt annat batteri likt mc, knappast i form av ett start stop batteri.

Frågan återstår ändå, vilka bilar har två bilbatterier? Du experten kan ju svara.
Två batterier behövs inte i en vanlig bil nämligen.

Gläns nu
Citera
2024-09-13, 14:28
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Nej. Det lilla batteriet med stöd för start stop är för det första inget bilbatteri. Det är ett litet cylinderformat batteri, knappast klassat som bilbatteri. Åkgräsklippare har ett helt annat batteri likt mc, knappast i form av ett start stop batteri.

Frågan återstår ändå, vilka bilar har två bilbatterier? Du experten kan ju svara.
Två batterier behövs inte i en vanlig bil nämligen.

Det kvittar nog vad jag säger för du har nog ändå bestämt dig för att stödbatteriet som man pratar om här i tråden inte finns.

Men i både Mercedes och Volvo och VAG så sitter det tex ett så kallat TUDOR AUXILIARY monterat utöver det stora startbatteriet.

Har själv bytt måååånga sådana batterier.

https://www.exidegroup.com/se/en/product/tudor-start-stop-auxiliary

Måtten på dessa batterier påminner i stort om ett mc batteri eller gräsklipparbatteri eller vattenskoterbatteri.

Nu är det din tur att glänsa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in