2024-09-13, 12:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kul, jag är jättenyfiken på hur denna ryska offensiv och den ukrainska motoffensiven kommer att gå nu närmaste veckan. När jag hörde om detta igår så kändes det som att Ukraina bara suttit och väntat på att ryssarna skulle starta sin förutsägbara motoffensiv och då utnyttja ryssarnas attack på sitt eget oförutsägbara finurliga sätt.

Den här svenska youtubern "SkruffyTalez" har en lång video om det. Mycket verkar fortfarande osäkert men att ryssarna slutat tala om det tyder på att Ukraina har återfått initiativet. Jag tror vi kommer få veta mer under eftermiddagen/kvällen.
https://www.youtube.com/watch?v=OG2Yffbq6aA
Citera
2024-09-13, 12:13
Medlem
Jofs avatar
Putin hotar med krig mot Nato omdom skickar långdistansvapen till Ukraina.
Själv tar han omot vapen från Turkiet Nordkorea m fl.
Logik?
Citera
2024-09-13, 12:28
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Putin hotar med krig mot Nato omdom skickar långdistansvapen till Ukraina.
Själv tar han omot vapen från Turkiet Nordkorea m fl.
Logik?

Logiken är följande: "Bara vi får göra en massa skit med skrot från andra länder utan att någon får skydda offret. Låt oss våldta, råna, plundra och härja ifred i Ukraina, för annars gråter och gnäller vi" - putin.
Ungefär som när man påpekar till en "gäst" i Sverige att det är fel att våldta, råna och misshandla folk och som svar får man "jeffla rasist. Jak knulla din mamma".
Citera
2024-09-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I den intervjurespons som Putin ger om utifall USA/EU tillåter långdistansmissiler att användas av Ukraina mot Ryssland så är han diplomatiskt. Säger att det är ett beslut som gör att NATO/EU aktivt är i krig mot Ryssland (är väl ingen nyhet egentligen) och att om så sker så kommer det förändra konfliktens hela natur.

Men här kommer det intressanta "isåfall kommer vi (ryssarna) att fatta följdriktiga beslut som baseras på de hot som vi ställs inför".

Putin nämner inte kärnvapen med ett enda ord. Jag tolkar det som att han diplomatiskt faktiskt öppnar för att söka fredliga lösningar, dvs dra sig ut ur Ukraina för nu i ett krig mot NATO/Europa står Ryssland inför en situation de bara kan förlora, ingen tvekan om det.

Det kan faktiskt hända att Putin på allvar funderar kring att dra tillbaka sina trupper och börja förhandla fred. Nu är det väl ganska typiskt att ett sådant minimalt litet halmstrå som knappt syns skulle ge den tanken hos mig, men det är liksom skillnad mellan att hota med kärnvapen eller säga att man kan komma att fatta följdriktiga beslut som baseras på de hot som vi ställs inför.

Det knepiga är att ryssarna har bara fred eller kärnvapen att välja på. Det finns inte några andra alternativ egentligen.

Instämmer. Jämfört med tidigare uttalanden var detta rätt milt. Och inget skrammel med kärnvapen. Putin verkar numer överlåta sånt till den sällan nyktre Medvedev (om jag var Medvedev skulle i och för sig även jag se till att hålla en jämn promillehalt för att överleva den mardröm jag hamnat i). Mitt favorittips till Putin är detta, att utföras i nämnd ordning:

1) Påtala att "NATO nu gått över alla gränser men att Ryssland kommer vara den förnuftige och ansvarsfulle",

2) Förklara Ukraina som ett "kaotiskt land som Ryssland fått viss ordning på men nu tar sin hand ifrån" och att FN istället får ta ansvar,

3) Återkalla alla soldater med motkrav att sanktionerna mot Ryssland då hävs,

4) Sätt igång med uppförande av stängsel mot "kaos-Ukraina" samt påbörja andra liknande infrastrukturprojekt (ger jobb till många ryssar i många år, även alkoholiserade/ traumatiserade ryska soldater, vilket något dämpar kritik mot ledningen för förlust av soldatlöner. Viktigt för den store ledaren att soldater/militären inte är missnöjd med honom),

5) Belöna militär/ alla "krigshjältar" med en h-vetes massa medaljer + ekonomisk ersättning så att de inte vänder sig mot den store ledaren,

6) Häll upp ett glas whiskey och fundera över hur f-n Ryssland framöver ska kunna återupprätta sitt rykte.
Citera
2024-09-13, 12:33
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Wow, ukrainsk krigsindustri har sexfaldigats sen invasionen. Undrar om det inte blir Ukraina själva som fixar fram alla vapen som behövs för att mosa sönder fascistiska Ryssland.

Läste nånstans att målet nu var att producera en miljon drönare innan årsskiftet:

https://cornucopia.se/2024/09/uppdateras-ukrainsk-forsvarsproduktion-har-sexfaldigats-ryskt-motanfall-i-kursk-marginellt-inga-besk ed-an-om-kortdistansrobotar/

De har även en rad nya egenproducerade vapen på g som kommer att kunna slå långt in i Ryssland. De har en ny variant av kryssningsmissilen Neptune på g som kan nå både Moskva och St Petersburg. De har "Palianytsia" som är en jetdriven drönare som lär bli svårare att skjuta ner. Nyligen så testsköt de också Hrim-2, en ballistisk missil, men där är inte mycket känt ännu. Helt klart är det som så at Ukraina inom en snar framtid kommer att kunna beskjuta Ryssland i samma omfattning som Ryssland har beskjutit Ukraina. Redan idag så ser vi enorma drönarattacker som orsakar stora skador på rysk infrastruktur. Dessa kommer bara att öka i omfattning. Det kan mycket väl bli som så att befolkningen i södra Ryssland kommer att få sitta i mörkret och frysa i vinter.

https://armyrecognition.com/news/navy-news/2024/breaking-news-ukraine-unveils-new-long-range-neptune-missile-variant#google_vignette

https://defence24.com/industry/ukraine-tests-hrim-2-its-first-indigenous-ballistic-missile

https://kyivindependent.com/everything-we-know-about-ukraines-new-palianytsia-missile-drone/
Senast redigerad av fernebo 2024-09-13 kl. 12:36.
Citera
2024-09-13, 12:47
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Logiken är följande: "Bara vi får göra en massa skit med skrot från andra länder utan att någon får skydda offret. Låt oss våldta, råna, plundra och härja ifred i Ukraina, för annars gråter och gnäller vi" - putin.
Ungefär som när man påpekar till en "gäst" i Sverige att det är fel att våldta, råna och misshandla folk och som svar får man "jeffla rasist. Jak knulla din mamma".
Glasklart😏.
Mobbaren Putin hotar alltid med kärnvapen när han pressad.
Alltid skrämmer det någon.
Citera
2024-09-13, 12:53
Medlem
Ha ha nu har Ukraina monterat på en eldkastare också på en robot hund ser hämtat ut från Terminator. Får hoppas men får se denna i action grilla orcher. Finns klipp på Denis Davydovs telegram.
Senast redigerad av pettersson72 2024-09-13 kl. 12:58.
Citera
2024-09-13, 13:00
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Glasklart😏.
Mobbaren Putin hotar alltid med kärnvapen när han pressad.
Alltid skrämmer det någon.

Typ syltryggen Scholtz som alltid ser ut som han står i en hörn skakandes som en asplöv gnidandes händerna ihop och med ansiktsuttryck som säger "vad ska jag göra nu, vad ska jag säga nu. Kan någon säga åt mig vad jag ska göra eller säga för något för att göra alla glada. Kumbaya!".
------------
Finska EP säger det rakt ut: Att följa orban är att följa putte.
Citat:
De finländska ledamöterna riktade skarp kritik mot det ungerska ordförandeskapet i Europeiska unionens råd och premiärminister Viktor Orban. Under det ungerska ordförandeskapet har den ryskvänlige Orban träffat de ryska och kinesiska ledarna på egen hand utan något EU-mandat.
...
Dessutom har Ungern bland annat meddelat att man är beredd att erbjuda invandrare och asylsökande gratis enkelbiljetter till Bryssel. I Finland rapporterade MTV om saken till exempel i augusti. Bakgrunden till Ungerns hot är att EU-domstolen i somras dömde Ungern att betala böter på 200 miljoner euro för att upprepade gånger ha brutit mot EU:s asylregler.
Dessutom har EU-domstolen krävt en miljon euro om dagen av Ungern tills landet ändrar sin politik för att följa EU-rätten.
...
- Orban gör i stort sett det som Putin gör. Om man vill dansa efter Orbans pipa, dansar man också efter Putins pipa, säger Ohisalo.
...
Enligt Samlingspartiets Pekka Toveri är Ryssland den största boven i dramat när det gäller invandringsproblemet i Europa, och Ungern i sin tur slickar det (vet inte riktigt hur jag skulle översätta det finska ordet "nuoleskelee" utan att det skulle låta snuskigt, min anm.).
- Ryssland underblåser ett krig i Mellanöstern som orsakar en tillströmning av flyktingar. Sedan försöker Orban, som Putins pudel, skylla detta på EU och provocera. Det är barnsligt.

Och så mer gällande vapnen.
Citat:
USA:s president Joe Biden verkar ge Ukraina tillstånd att använda långdistansvapen från väst i attacker på rysk mark, så länge vapnen inte tillhandahålls av USA, säger europeiska tjänstemän till New York Times.
Storbritannien har signalerat till USA att man vill tillåta Ukraina att använda långdistansmissiler av typen Storm Shadow för att slå till mot militära mål inne i Ryssland. Landet vill dock ha tillstånd av Biden så att USA, Frankrike och Storbritannien kan visa upp en gemensam, samordnad strategi.
Vita husets tjänstemän sa på torsdagen att Biden inte kommer att fatta något beslut inom den närmaste tiden om att amerikanska Atacms-missiler också skulle kunna användas i attacker djupt in i Ryssland.
Enligt NYT har Biden varit tveksam till att tillåta Ukraina att använda amerikansktillverkade vapen i attacker mot Ryssland, eftersom amerikanska underrättelsetjänster har varnat för att Ryssland kan svara med att stödja Iran att inleda attacker mot amerikanska styrkor i Mellanöstern.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010695250.html
Citera
2024-09-13, 13:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Pasikivii har nämt det i flera olika studioframträdanden senaste tiden, samt olika experter i poddar. Där man bland annat säger att ryskt militärindustri är nästan intakt. Expressen har nämt det i sin krigsrapportering. Jag läste senast igår i Dagens ps. Detta:

” Ukraina kämpar, trots underläge i numerär och utrustning, för att försvara staden som är större än Avdiivka, den senaste stora ukrainska stad som fallit.
Överraskade Ryssland
Ukrainas intåg i Kursk 6 augusti överraskade Ryssland, stärkte Ukrainas moral och visade dessutom väst att ukrainarna i högsta grad fortfarande är med i kampen, skriver WSJ.

Samtidigt konstaterar man att på de viktigaste slagfälten är Ryssland i överläge.

https://www.dagensps.se/varlden/staderna-putin-helst-vill-erovra/
Fast det där är ju bara på enskilda ställen. Där Ryssland prioriterar så kommer dom såklart ha gott om grejer, jämför till exempel med Kursk så hade ju ryssarna ingenting där.
Tittar man lite bredare på det hela så ser man ju som sagt att ryssarna kör med Mad Max vagnar, kinesiska golfbilar och färgglada motorcyklar. Inte direkt nått som skriker materiell överlägsenhet.
Citera
2024-09-13, 13:05
Medlem
Jack.Elams avatar
https://x.com/delfoo/status/1834540814371848215
Citat:
The Russian Central Bank raised the interest rate from 18% to 19%. This was something the deposits of large banks in Russia were telegraphing.
Citera
2024-09-13, 13:24
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Där kom den väntade höjningen! Det lär öka på låneräntor med flera procent. Rysk industri och transportsektor går mot kollaps.
Elvira lär ha fler höjninigar på G trots att säkert Putin pressar henne att hålla igen.
Citera
2024-09-13, 13:25
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam

Så Ryssland har 19%, jämför vi med Europa som ska kollapsa enligt alla galningar så ligger den på 3,5% just nu efter sänkning igår, kommer troligtvis sänkas mer under året.. Går inte bra för alla rysstroll som tror att Ryssland är paradiset och Europa är under kollaps
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in