2024-09-11, 20:46
Medlem
Nordoxens avatar
För den som funderar på att flytta till villa på landsbygden, gärna med närhet till vattnet/havet, och ha bilavstånd till Sundsvall p.g.a. jobb, vad för rekommendationer har ni som har koll på området för någon som helst vill slippa mångkulturen i ens vardag som mycket som möjligt, samt kunna bo naturnära och lite idylliskt?

En typisk rekommendation är ju Alnön (kanske finns vissa områden där som är bättre än andra dock?), men annars har jag sneglat ganska mycket på Njurunda trakten. Och med det så menar jag inte Njurundabommen utan mer ut mot Björkön/Juniskär-trakterna närmare havet.

Kruxet är dock att vi behöver ta hänsyn till skolor då vi har barn i skolåldern. Och skulle man flytta ut dit så är väl enda skolalternativen ute i Njurundabommen och Kvissleby? Som jag förstått det så är det rätt invandrartäta områden, stämmer det? Vill inte att barnen ska behöva gå i nån ghettoskola om man säger så..

Annat alternativ jag spanar in är åt Söråker hållet och där omkring, men jag vet inte om det är samma visa där, med skolor i Timrå?

Jag har laddat upp en bild med inringade områden för att göra det tydligare:
https://imgur.com/a/TmnJaMO

Eller avråds Sundsvallstrakterna helt och hållet?
Citera
2024-09-11, 23:17
Medlem
Jag tycker att du tänker rätt. Alnön och Söråker hade jag satsat på. Bra idrottsföreningar i Söråker. Jag hade valt Alnön personligen. Haga inne Sundsvall är också ett alternativ, har kusinbarn som gått på bra privatskolor i Sundsvall som bott i villa i Haga.
Det är svårt att komma undan det trasiga samhället nu, det är mycket droger, alkohol och sociala problem även i de svenska familjerna. Har jobbat med det och sett hur det ser ut bakom villafasaderna. Men du tänker rätt. Fundera på Härnösand också, mindre stad, men kanske lättare att hålla kontroll på barnen då.

När ni kollar på hus, gör en sökning på Lexbas, slå gatuadressen eller postnumret så ser ni antalet dömda. Du kan testa att göra det redan nu på vissa gator i de områden du är intresserad av så ser du utfallet.

Edit: Jag gjorde en slagning på Alnön på Lexbase (hela ön alltså) och det kom upp 262 domar. Slagning på Söråker blev 158 st domar. Området Haga med postnummer 865 43 gav 32 domar.
Senast redigerad av AnnaChiara 2024-09-11 kl. 23:24.
Citera
2024-09-11, 23:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag tycker att du tänker rätt. Alnön och Söråker hade jag satsat på. Bra idrottsföreningar i Söråker. Jag hade valt Alnön personligen. Haga inne Sundsvall är också ett alternativ, har kusinbarn som gått på bra privatskolor i Sundsvall som bott i villa i Haga.
Det är svårt att komma undan det trasiga samhället nu, det är mycket droger, alkohol och sociala problem även i de svenska familjerna. Har jobbat med det och sett hur det ser ut bakom villafasaderna. Men du tänker rätt. Fundera på Härnösand också, mindre stad, men kanske lättare att hålla kontroll på barnen då.

När ni kollar på hus, gör en sökning på Lexbas, slå gatuadressen eller postnumret så ser ni antalet dömda. Du kan testa att göra det redan nu på vissa gator i de områden du är intresserad av så ser du utfallet.

Edit: Jag gjorde en slagning på Alnön på Lexbase (hela ön alltså) och det kom upp 262 domar. Slagning på Söråker blev 158 st domar. Området Haga med postnummer 865 43 gav 32 domar.
Usch Söråker, vem vill bo där? Jobbat där en gång och det räckte!
Alnö, trevligt ställe om man gillar bilköer vid bron...!
Men det går väl bra om man jobbar på ön och håller sig frisk, så man inte behöver ambulans.
Citera
2024-09-11, 23:59
Medlem
IceEyess avatar
Alnö är tryggt och fridfullt. Problemet är bron och trafiksituationen främst under rusningstid, men det vänjer man sig vid. För närvarande är bron dessutom under långtidsrenovering med ännu groteskare köer som följd, men annars kan "Norrlands Hawaii" varmt rekommenderas.

Fagervik kan också rekommenderas. Tryggt även där och väldigt fina promenadstråk längs vattnet sedan fabriken och järnvägen revs. Skola finns, och även högstadieskola och gymnasium inom skäligt avstånd.
Citera
2024-09-12, 09:09
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:

Några särskilda områden inom Alnön man bör satsa på i så fall? Spontant skulle jag föredra den östra eller södra sidan för att slippa ha utsikt mot fabrikerna men det kanske är svårare att få ihop livspusslet med skolbarn osv? Någon nämnde bilköer vid bron också, kan tänka mig ett det blir rejäla flaskhalsar där.

Hur är Sundsvall som stad numera? Om man ska jämföra med t.ex. Uppsala som är rätt nära storleksmässigt, som har skjutningar titt som tätt och man nästan känner sig som en minoritet i sitt eget land när man sitter på bussen/går i centrum.

Härnösand kanske är värt att hålla ett öga på ja. Med 40 min bilavstånd till Sundsvall så hade det varit hanterbart pendelmässigt. Dock har jag hört att även där är det mycket mångkultur med massa asylboenden etc. Stämmer det? Har inte varit där på många år så har inte så bra koll.

Tack för tipset om Lexbase. Många gör misstaget att inte researcha ens potentiella grannar.
Citera
2024-09-12, 15:37
Medlem
När det gäller Alnö, så skulle jag köpa där jag hittar rätt hus för familjen, det är egentligen inga avstånd. Man kan ju i och för sig tänka på barnen och deras lekkamrater, bor man för avsides i Bänkåsviken eller längst norrut blir det långt för barnen till kompisar tills de kan åka moppe eller epatraktor själva.

Det finns ett nytt bostadsområde, här är ett hus där t ex: https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-alno-sundsvalls-kommun-periskopvagen-24-21390313

Denna villa är ju väldigt centralt och bra: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-alno,-centralt-sundsvalls-kommun-mastvagen-1-21374892#karta
Citera
2024-09-13, 12:02
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Några särskilda områden inom Alnön man bör satsa på i så fall? Spontant skulle jag föredra den östra eller södra sidan för att slippa ha utsikt mot fabrikerna men det kanske är svårare att få ihop livspusslet med skolbarn osv? Någon nämnde bilköer vid bron också, kan tänka mig ett det blir rejäla flaskhalsar där.

Hur är Sundsvall som stad numera? Om man ska jämföra med t.ex. Uppsala som är rätt nära storleksmässigt, som har skjutningar titt som tätt och man nästan känner sig som en minoritet i sitt eget land när man sitter på bussen/går i centrum.

Härnösand kanske är värt att hålla ett öga på ja. Med 40 min bilavstånd till Sundsvall så hade det varit hanterbart pendelmässigt. Dock har jag hört att även där är det mycket mångkultur med massa asylboenden etc. Stämmer det? Har inte varit där på många år så har inte så bra koll.

Tack för tipset om Lexbase. Många gör misstaget att inte researcha ens potentiella grannar.

Så länge du inte placerar dig i Vi Centrum så är det väldigt lugnt och fint på hela Alnön. Jag har bott på Norra delen och trivdes bra. Men planerar du flytt väldigt snart så får du vara beredd på att spendera några timmar per vecka åt att sitta i kö för att ta dig över bron. Det är ju tillfälligt, men det kommer ju pågå något år och att ta sig ut till ön i rusningstid är något som kan ta ganska lång tid även utan brorenoveringen. Bron är så smal, så minsta lilla problem på bron gör att det blir stor köbildning. Men står man ut med det så är det fin att bo där, och skönt att man känner sig lite "utanför" trots att det egentligen är en kort bilresa från Birsta.

Jag är väldigt partisk eftersom jag är uppvuxen i Njurunda, men jag tycker inte att du ska avskriva det helt. Det är trivsamt där. Däremot så är ju Nivrenaskolan en fruktansvärd skola. Jag tror inte den blivit bättre på de 20 år som gått sen jag gick där.

Sundsvall är en trivsam stad att bo i. Det finns gott om saker att göra och det är generellt ganska lugnt. Man ska ha i åtanke att Sundsvall är där alla droger landar som ska uppåt i landet, och droger är otroligt utbrett i Sundsvall (den ökända Swishlistan ger ju en liten inblick i hur vanligt det faktiskt är). Men de grova våldsbrott som händer är oftast isolerade händelser och ofta kopplade till just droger. Så länge man inte har med den världen att göra kan man generellt känna sig trygg i Sundsvall. Självklart händer det saker och man ska såklart vara vaksam, men jag som kvinna har aldrig känt mig otrygg eller varit rädd för att vandra genom stan själv på nätterna.

Härnösand. Upplever att det är mer "generellt stök" där än i Sundsvall. Kanske att man ser det mer bara för att det är en mindre stad, jag vet inte. Men det går ju absolut att bo lite utanför och komma undan det, man behöver ju inte spendera mycket tid inne i själva centrum. Många pendlar mellan Härnösand och Sundsvall eftersom det är billigare att köpa hus i Härnösand och resan är överkomlig. Jag kan egentligen inte uttala mig om områden där, men jag har släkt som bor i ett villaområde på Bondsjöhöjden och de trivs väldigt bra och det verkar otroligt lugnt där.

Hoppas du hittar vad som känns rätt för dig
Citera
2024-09-13, 21:16
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
När det gäller Alnö, så skulle jag köpa där jag hittar rätt hus för familjen, det är egentligen inga avstånd. Man kan ju i och för sig tänka på barnen och deras lekkamrater, bor man för avsides i Bänkåsviken eller längst norrut blir det långt för barnen till kompisar tills de kan åka moppe eller epatraktor själva.

Det finns ett nytt bostadsområde, här är ett hus där t ex: https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-alno-sundsvalls-kommun-periskopvagen-24-21390313

Denna villa är ju väldigt centralt och bra: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-alno,-centralt-sundsvalls-kommun-mastvagen-1-21374892#karta

Vet du hur det är för äldre ungdomar som går på gymnasiet? Antar att de måste ta sig in till stan? Hur gör man ifall man bor tex i Grönviken/östra sidan eller på södra Alnön? Är det lätt att ta sig in med bussar eller är man mer bilberoende på de sidorna?
Citera
2024-09-13, 21:25
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Så länge du inte placerar dig i Vi Centrum så är det väldigt lugnt och fint på hela Alnön. Jag har bott på Norra delen och trivdes bra. Men planerar du flytt väldigt snart så får du vara beredd på att spendera några timmar per vecka åt att sitta i kö för att ta dig över bron. Det är ju tillfälligt, men det kommer ju pågå något år och att ta sig ut till ön i rusningstid är något som kan ta ganska lång tid även utan brorenoveringen. Bron är så smal, så minsta lilla problem på bron gör att det blir stor köbildning. Men står man ut med det så är det fin att bo där, och skönt att man känner sig lite "utanför" trots att det egentligen är en kort bilresa från Birsta.

Jag är väldigt partisk eftersom jag är uppvuxen i Njurunda, men jag tycker inte att du ska avskriva det helt. Det är trivsamt där. Däremot så är ju Nivrenaskolan en fruktansvärd skola. Jag tror inte den blivit bättre på de 20 år som gått sen jag gick där.

Sundsvall är en trivsam stad att bo i. Det finns gott om saker att göra och det är generellt ganska lugnt. Man ska ha i åtanke att Sundsvall är där alla droger landar som ska uppåt i landet, och droger är otroligt utbrett i Sundsvall (den ökända Swishlistan ger ju en liten inblick i hur vanligt det faktiskt är). Men de grova våldsbrott som händer är oftast isolerade händelser och ofta kopplade till just droger. Så länge man inte har med den världen att göra kan man generellt känna sig trygg i Sundsvall. Självklart händer det saker och man ska såklart vara vaksam, men jag som kvinna har aldrig känt mig otrygg eller varit rädd för att vandra genom stan själv på nätterna.

Härnösand. Upplever att det är mer "generellt stök" där än i Sundsvall. Kanske att man ser det mer bara för att det är en mindre stad, jag vet inte. Men det går ju absolut att bo lite utanför och komma undan det, man behöver ju inte spendera mycket tid inne i själva centrum. Många pendlar mellan Härnösand och Sundsvall eftersom det är billigare att köpa hus i Härnösand och resan är överkomlig. Jag kan egentligen inte uttala mig om områden där, men jag har släkt som bor i ett villaområde på Bondsjöhöjden och de trivs väldigt bra och det verkar otroligt lugnt där.

Hoppas du hittar vad som känns rätt för dig

Att behöva köa en massa i timmar per vecka för att komma över en bro låter ju inte så kul.. eller praktiskt. Då känns ju inte Alnön så nära ändå rent praktiskt. Hur gör skolbarn på morgonen som måste ta sig till gymnasiet etc? Måste vara svårt att komma i tid till lektionerna om det är så pass.

Ja jag har ju bara sett Nivrenaskolan på google street view och det ser ju riktigt hemskt ut, som en bunker.. Dock verkar det finnas en annan Njurunda friskola. Har du hört nåt kring den?
Hur är förresten demografin i Njurundabommen/Kvisselby?
Citera
2024-09-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Att behöva köa en massa i timmar per vecka för att komma över en bro låter ju inte så kul.. eller praktiskt. Då känns ju inte Alnön så nära ändå rent praktiskt. Hur gör skolbarn på morgonen som måste ta sig till gymnasiet etc? Måste vara svårt att komma i tid till lektionerna om det är så pass.

Ja jag har ju bara sett Nivrenaskolan på google street view och det ser ju riktigt hemskt ut, som en bunker.. Dock verkar det finnas en annan Njurunda friskola. Har du hört nåt kring den?
Hur är förresten demografin i Njurundabommen/Kvisselby?

Det är bara vissa dagar det har varit problematiskt med underhållsarbetet på alnöbron, när man har behövt stänga av ett körfält. Annars görs större delen av underhållet på kvällar/nätter och vissa delar helger.
Hösten 2025 är underhållsarbetet planerad att vara färdigt.
Jag har bott ganska centralt nära VI på Alnö och läste på gymnasiet i Sundsvall. Tog alltid bussen själv och det var aldrig några problem. Bussen gick vart 10:e minut och missade man en buss var det inte hela världen. Bor man på södra eller östra är det lite krångligare då man behöver ta en anslutningsbuss. Många ungdomar tar därför moppebil eller epa till gymnasiet.

Vad gäller Sundsvall så är det en lugn, trivsam och trevlig stad. Knark finns som i övriga landet men i övrigt är det ganska lugnt. Har pratat med polis som jobbar här och de säger att det inte händer allt för mycket. Väldigt lugnt och får ofta stötta i Stockholm och södra Sverige vid olika evenemang.
Citera
2024-09-14, 18:27
Medlem
Du har egentligen redan markerat de bra ställena i Sundsvall om du vill ha nära vattnet/havet. Både Alnö med alla sandstränder och juniskär är idylliska på sommaren och väldigt fint med båt. Även Kvissleby är ett bra område. Men kan du tänka dig att bo nära en sjö istället så är Sidsjön fint också och närmare stan om det är viktigt att inte vara lika bil beroende.
Citera
2024-09-15, 08:29
Medlem
Spelarn1s avatar
Ute vid Njurundakusten är det väldigt vitt och fint. Det vill säga en bra boendemiljö om man inte gillar mångkultur. Jag är dock lite osäker på hur det nuförtiden är i de mer centrala delarna av Njurundabommen respektive Kvissleby. Jag har en känsla av att det är fler invasiva arter i Kvissleby men tror att det tyvärr även finns en del främlingar i "Bommen". Dock är det väl inte så illa att någon utav centrumen kan klassificeras som något direkt utanförskapsområde.

När det gäller skolor har jag dålig koll men generellt ska man väl alltid välja en friskola framför kommunal skola. Jag vet inte hur det ligger till men om det är så att elever som bor i Bredsand går 7-9 på Nivrena så lär det vara en väldigt mångkulturell skola.

Jag ser att många skriver om trafikproblemen till och från Alnö men gällande den aspekten är det positivt med Njurunda eftersom man väldigt snabbt och smidigt tar sig in till Sundsvall via nybyggda E4:an.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in