Citat:
Ursprungligen postat av
Nordoxen
Några särskilda områden inom Alnön man bör satsa på i så fall? Spontant skulle jag föredra den östra eller södra sidan för att slippa ha utsikt mot fabrikerna men det kanske är svårare att få ihop livspusslet med skolbarn osv? Någon nämnde bilköer vid bron också, kan tänka mig ett det blir rejäla flaskhalsar där.
Hur är Sundsvall som stad numera? Om man ska jämföra med t.ex. Uppsala som är rätt nära storleksmässigt, som har skjutningar titt som tätt och man nästan känner sig som en minoritet i sitt eget land när man sitter på bussen/går i centrum.
Härnösand kanske är värt att hålla ett öga på ja. Med 40 min bilavstånd till Sundsvall så hade det varit hanterbart pendelmässigt. Dock har jag hört att även där är det mycket mångkultur med massa asylboenden etc. Stämmer det? Har inte varit där på många år så har inte så bra koll.
Tack för tipset om Lexbase. Många gör misstaget att inte researcha ens potentiella grannar.
Så länge du inte placerar dig i Vi Centrum så är det väldigt lugnt och fint på hela Alnön. Jag har bott på Norra delen och trivdes bra. Men planerar du flytt väldigt snart så får du vara beredd på att spendera några timmar per vecka åt att sitta i kö för att ta dig över bron. Det är ju tillfälligt, men det kommer ju pågå något år och att ta sig ut till ön i rusningstid är något som kan ta ganska lång tid även utan brorenoveringen. Bron är så smal, så minsta lilla problem på bron gör att det blir stor köbildning. Men står man ut med det så är det fin att bo där, och skönt att man känner sig lite "utanför" trots att det egentligen är en kort bilresa från Birsta.
Jag är väldigt partisk eftersom jag är uppvuxen i Njurunda, men jag tycker inte att du ska avskriva det helt. Det är trivsamt där. Däremot så är ju Nivrenaskolan en fruktansvärd skola. Jag tror inte den blivit bättre på de 20 år som gått sen jag gick där.
Sundsvall är en trivsam stad att bo i. Det finns gott om saker att göra och det är generellt ganska lugnt. Man ska ha i åtanke att Sundsvall är där alla droger landar som ska uppåt i landet, och droger är otroligt utbrett i Sundsvall (den ökända Swishlistan ger ju en liten inblick i hur vanligt det faktiskt är). Men de grova våldsbrott som händer är oftast isolerade händelser och ofta kopplade till just droger. Så länge man inte har med den världen att göra kan man generellt känna sig trygg i Sundsvall. Självklart händer det saker och man ska såklart vara vaksam, men jag som kvinna har aldrig känt mig otrygg eller varit rädd för att vandra genom stan själv på nätterna.
Härnösand. Upplever att det är mer "generellt stök" där än i Sundsvall. Kanske att man ser det mer bara för att det är en mindre stad, jag vet inte. Men det går ju absolut att bo lite utanför och komma undan det, man behöver ju inte spendera mycket tid inne i själva centrum. Många pendlar mellan Härnösand och Sundsvall eftersom det är billigare att köpa hus i Härnösand och resan är överkomlig. Jag kan egentligen inte uttala mig om områden där, men jag har släkt som bor i ett villaområde på Bondsjöhöjden och de trivs väldigt bra och det verkar otroligt lugnt där.
Hoppas du hittar vad som känns rätt för dig