2024-09-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Tack, ville bara kolla så att jag inte missat något!

Korta reflektioner kring materialet i Dropboxen, med tema Catrines boendesituation:

• Polismannen Ulf Pauli påstår sig ha gripit da Costa i city "någon månad" innan första säcken anträffades. Hon hade då en plånbok tillhörande en man som bodde i Kristineberg och sa sig bo där hos honom.

• 1999 kontaktar en man polisen och säger att han bodde på hotell Gustav Vasa under 14 dagar sommaren 1984, och att han då bodde granne med CdC, sprang ärenden åt henne med mera. Uppseendeväckande i och med att det inte var allmänt känt att C brukade bo där redan 1999.

• En taxichaufför tror sig att ha kört CdC från Sundbyberg in till Sturegatan/Humlegården "samma dag som hon försvann". Nämner V-gatan, vilket kan noteras med tanke på möjlighet att C bodde med CB sista tiden.

Mannen i Kristineberg har jag noll koll på.

Om jag minns rätt sa Saba att Catrine hade bott på hotellet strax innan mötet som skedde den 8/6.

Jag har också noterat taxibilens närhet till Vintergatan.

CB och da Costa kände varandra i flera år. Och hon bodde hos honom vid flera tillfällen.

Det verkar sannolikt att hon kvartade hos honom i juni.
Citera
2024-09-12, 20:04
Medlem
Citat:
Tack, ville bara kolla så att jag inte missat något!

Korta reflektioner kring materialet i Dropboxen, med tema Catrines boendesituation:

• Polismannen Ulf Pauli påstår sig ha gripit da Costa i city "någon månad" innan första säcken anträffades. Hon hade då en plånbok tillhörande en man som bodde i Kristineberg och sa sig bo där hos honom.

• 1999 kontaktar en man polisen och säger att han bodde på hotell Gustav Vasa under 14 dagar sommaren 1984, och att han då bodde granne med CdC, sprang ärenden åt henne med mera. Uppseendeväckande i och med att det inte var allmänt känt att C brukade bo där redan 1999.

• En taxichaufför tror sig att ha kört CdC från Sundbyberg in till Sturegatan/Humlegården "samma dag som hon försvann". Nämner V-gatan, vilket kan noteras med tanke på möjlighet att C bodde med CB sista tiden.

Att prostituerade kvinnor stjäl kundernas plånböcker, verkar vara en klassiker. De flesta kvinnor som säljer sig på gatan, är väl skickliga tjuvar också.

Jag förmodar att da Costa stal plånböcker, klockor och annat löst grejs av kunderna på streetan.

Ganska farligt beteende.
Citera
2024-09-12, 20:11
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att prostituerade kvinnor stjäl kundernas plånböcker, verkar vara en klassiker. De flesta kvinnor som säljer sig på gatan, är väl skickliga tjuvar också.

Jag förmodar att da Costa stal plånböcker, klockor och annat löst grejs av kunderna på streetan.

Ganska farligt beteende.
Ja, gällande Kristinebergsmannen kan det ju inte uteslutas att C bara hade stulit en plånbok och sedan sagt att hon bodde hos plånboksinnehavaren som undanflykt.

Vittnesmålet är kanske mer intressant utifrån tidsaspekten eftersom samma tidpunkt som t ex väktaren nämner återkommer här, det vill säga ungefär en månad innan fyndet.
Citera
2024-09-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ja, gällande Kristinebergsmannen kan det ju inte uteslutas att C bara hade stulit en plånbok och sedan sagt att hon bodde hos plånboksinnehavaren som undanflykt.

Vittnesmålet är kanske mer intressant utifrån tidsaspekten eftersom samma tidpunkt som t ex väktaren nämner återkommer här, det vill säga ungefär en månad innan fyndet.

Ja hon ljög säkert.

Ja det är intressant tidsaspekt.

Ett annat utropstecken i dropboxen, är kvinnan och mannen som ett vittne såg på Kungsholmen.

Vittnet gav detaljerade signalement och jag äter upp min dator om det inte var Vinof och da Costa.

Da Costa planerade ju att bo hos Saba och Vinof var flyttbas. Paret sågs 100 m från gatan där Saba bodde vid månadsskiftet juni/juli.

Kvinnan var belamrad med saker. Hon såg extremt sliten ut. Och mannen hade stor mage. Han såg proper ut, men hade också en kriminell aura. Han var blond. Han såg ut som om han vunnit på Solvalla.

Wow alltså.... Detta ska ha varit efter pingsten.
Citera
2024-09-12, 20:28
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Ni får förlåta en användare som börjat glömma saker då det gått så lång tid sedan jag läste på om fallet.

Vet vi vem personen som man fick en (svag) träff på från handduken var?
Citera
2024-09-12, 20:30
Medlem
Jag kom att tänka på en sak. Finns det rörlig bild på Vinof någonstans? Kanske t.o.m något gammalt TV-inslag där han pratar? Det skulle bidra väldigt mycket till helhetsbilden om man fick möjlighet att se honom i rörelse och höra hans sätt att uttrycka sig. Eftersom han var barnsligt förtjust i uppmärksamhet så kan jag verkligen tänka mig att han mer än gärna visade nunan i TV-rutan vid något tillfälle.
Citera
2024-09-12, 21:43
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ja hon ljög säkert.

Ja det är intressant tidsaspekt.

Ett annat utropstecken i dropboxen, är kvinnan och mannen som ett vittne såg på Kungsholmen.

Vittnet gav detaljerade signalement och jag äter upp min dator om det inte var Vinof och da Costa.

Da Costa planerade ju att bo hos Saba och Vinof var flyttbas. Paret sågs 100 m från gatan där Saba bodde vid månadsskiftet juni/juli.

Kvinnan var belamrad med saker. Hon såg extremt sliten ut. Och mannen hade stor mage. Han såg proper ut, men hade också en kriminell aura. Han var blond. Han såg ut som om han vunnit på Solvalla.

Wow alltså.... Detta ska ha varit efter pingsten.
Något som är uppseendeväckande i enskilda vittnesmål är ju när vittnet berättar om udda detaljer som inte är så allmänt spridda. Jag tänker t ex på historien om C:s boende på hotell Gustav Vasa och på väktaren som skulle ha pratat om C:s två barn med henne.

En detalj att reagera på i det här vittnesmålet är att kvinnan var "belamrad". Enligt både JE och NK (och säkert fler) drogs C till "krimskrams" och såväl diverse smycken som små nyckelringar som hängde på väskan beskrivs.

En skummis som vunnit på Solvalla är nog den mest träffande och koncisa sammanfattningen av Vinofs yttre som jag har stött på.
Citera
2024-09-12, 21:44
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Ni får förlåta en användare som börjat glömma saker då det gått så lång tid sedan jag läste på om fallet.

Vet vi vem personen som man fick en (svag) träff på från handduken var?
Som jag minns det var det en äldre man med initialerna BB.
Senast redigerad av costa-mop 2024-09-12 kl. 21:48.
Citera
2024-09-12, 22:22
Medlem
Citat:
Som jag minns det var det en äldre man med initialerna BB.

Han var läkare och bodde på Fleminggatan, om jag minns rätt.

I dropboxen finns också intressant information om hårstråna som satt på handduken.

Ett hårstrå var 20 cm långt. Färg okänd.
Ett annat hårstrå hade en "konstig blå ände"
Citera
2024-09-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Jag kom att tänka på en sak. Finns det rörlig bild på Vinof någonstans? Kanske t.o.m något gammalt TV-inslag där han pratar? Det skulle bidra väldigt mycket till helhetsbilden om man fick möjlighet att se honom i rörelse och höra hans sätt att uttrycka sig. Eftersom han var barnsligt förtjust i uppmärksamhet så kan jag verkligen tänka mig att han mer än gärna visade nunan i TV-rutan vid något tillfälle.

Hans flyttfirma förekom i ett humorprogram, enligt honom själv. Jag minns inte programmets namn.
Citera
2024-09-12, 22:38
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Han var läkare och bodde på Fleminggatan, om jag minns rätt.

I dropboxen finns också intressant information om hårstråna som satt på handduken.

Ett hårstrå var 20 cm långt. Färg okänd.
Ett annat hårstrå hade en "konstig blå ände"
Minns du hur denna man utreddes?

Det var ju 1599/1600 att det var DaCostas hårstrå på handduken, vilket labbet kallade +1 (att det till viss del talar för). Om det även var +1 att det var BB:s hårstrå på handduken borde ju polisen ha intresserat sig kraftigt för honom då alla förutom labbpersonal skulle satsa stora pengar på något med de oddsen.

Det kan ju vara så att BB bara var en "vanlig" kund som inte hade med CdC:s död att göra, men det vore ju tjänstefel att inte utreda mannen i fråga om det "till viss del" talade för att han lämnat ett hårstrå på samma handduk som CdC.
Senast redigerad av Justiceforthe96 2024-09-12 kl. 22:42.
Citera
2024-09-13, 01:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Jag förmodar att da C*sta stal plånböcker, klockor och annat löst grejs av kunderna på streetan.

Ganska farligt beteende.

Om du skulle lagt ner lite tid på att läsa alla inläggen i tråden så hade du sett att jag skrev redan för 9-10 år sedan att hon försökte blåsa en kund (växeltricket) på ett hotell på Gamla Brogatan som var känt för att ta emot prostituerade och deras kunder.

Vi vet dessutom redan sen gammalt att bråk om betalningen kunde leda till våldshandlingar, Citymordet 1984 handlade dock om att kunden ville ha tillbaka sina pengar.

Och apropå pengar och oreglerade skulder, hon var tydligen skyldig arkitekten flera tusen kronor vid tidpunkten för sitt försvinnande den 10 juni? Hur många andra personer i utredningen finns det som hon var skyldig såna summor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in