2024-09-12, 17:45
Medlem
Jag ska nu vinterförvara min bil i ett kallgarage där det står totalt fyra bilar, och det är öppet mellan dem. Jag har tillgång till ett 230V-uttag för att underhållsladda batteriet. Garaget ligger nära mig, så jag planerar att åka dit några gånger i månaden för att titta till bilen. Jag kommer även att lägga ut torrbollar i bilen för att motverka fukt. Är det något mer jag bör tänka på inför vinterförvaringen?
Citera
2024-09-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarN13321
Jag ska nu vinterförvara min bil i ett kallgarage där det står totalt fyra bilar, och det är öppet mellan dem. Jag har tillgång till ett 230V-uttag för att underhållsladda batteriet. Garaget ligger nära mig, så jag planerar att åka dit några gånger i månaden för att titta till bilen. Jag kommer även att lägga ut torrbollar i bilen för att motverka fukt. Är det något mer jag bör tänka på inför vinterförvaringen?

Ta hem batteriet istället och förvara det varmt.
Citera
2024-09-12, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy

Exakt det, sen gör du klokt i det andra som du skrev, torrbollar i bilen.
Mer än så behöver du inte göra.

Du kan väl fylla (full) tanken med bränsle innan, mindre yta som det kan bildas kondens på när temperaturen skiftar så pass inför vintern och sommaren.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-09-12 kl. 17:56.
Citera
2024-09-12, 18:19
Bannlyst
Det är ingen konst att förvara en bil över vintern. Ta bort batteriet och kom tillbaka till våren.
Eller skapa en tråd och försök lös ett världsproblem
Citera
2024-09-12, 18:20
Medlem
Pumpa däcken...jag har 3,5 på min hobbybil...2,6 normalt..koppla ur batteriet å se till det är fulladdat..
Citera
2024-09-12, 18:37
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Serva hellre bilen nu än på våren.
Låt batteriet sitta kvar. Ladda det fullt och ladda på det 2 ggr under vintern. Eller låt en underhållsladdare av bra kvalitet sitta på.
Inga torrbollar i bilen. Veva/kör ned två rutor 1cm.
Sätt på ett överdrag som kan andas.
Klart.
Citera
2024-09-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Exakt det, sen gör du klokt i det andra som du skrev, torrbollar i bilen.
Mer än så behöver du inte göra.

Du kan väl fylla (full) tanken med bränsle innan, mindre yta som det kan bildas kondens på när temperaturen skiftar så pass inför vintern och sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av 2024-05-26
Det är ingen konst att förvara en bil över vintern. Ta bort batteriet och kom tillbaka till våren.
Eller skapa en tråd och försök lös ett världsproblem

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Pumpa däcken...jag har 3,5 på min hobbybil...2,6 normalt..koppla ur batteriet å se till det är fulladdat..

Om batteriet skall demonteras beror på vad det är för bil, däremot anbefalles städse underhållsladdning för att hålla batteriet levande till våren.

Har en sommarbil som snart skall gå i ide, den placeras i ett kallförråd och batterierna ansluts till laddare som får vara inkopplade hela vintern. Gärna något/några fönster nedkörda för att hindra fukten att stanna i bilen. Högre lufttryck är säkert bra, har dock aldrig blivit gjort.
Citera
2024-09-12, 18:50
Medlem
Däcken blir plattare i botten...lämpligt är att flytta bilen en halvmeter ibland..min hobbybil tog det flera mils körning innan däcken kändes bra...
Citera
2024-09-12, 18:51
Medlem
Citat:
Däcken blir plattare i botten...lämpligt är att flytta bilen en halvmeter ibland..min hobbybil tog det flera mils körning innan däcken kändes bra...

Efter en vinter eller var det längre tid?
Citera
2024-09-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Efter en vinter eller var det längre tid?
en vinter...den står i varmgarage.
Citera
2024-09-12, 19:01
Medlem
Citat:
en vinter...den står i varmgarage.
Möjligt att varma däck kan påverkas lättare. Men visst har jag märkt av obalans och liknande efter eb vinter också, dock gått rätt kort tid att återfå normal status på däcken. Får se hur det är snart, har en bil parkerad i sommar som skall avlösa den som snart går i ide.
Citera
2024-09-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Möjligt att varma däck kan påverkas lättare. Men visst har jag märkt av obalans och liknande efter eb vinter också, dock gått rätt kort tid att återfå normal status på däcken. Får se hur det är snart, har en bil parkerad i sommar som skall avlösa den som snart går i ide.
Det är klart att vad det är för däck spelar nog roll det med....min bil är en corvette å däcken rätt breda men ändå djävligt dyra dåck...Bridgestone.....285 bak å 255 fram....så jag tycker pumpa upp hårt. det står på sidan vad däcket tål max. 3,5 är lagom. detta får man kolla ibland för alla däck läcker lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in