2024-09-09, 20:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
- Svenska militären utbildar ukrainska soldater.

Ja i Sverige

- En ukrainska som jobbar med svenska militären skrev kondoleanser på sociala medier.

Jasså skicka länk till detta

- Ukrainska barn påstås ge blod till svenska sårade.
Har Ukrainska barn sagt det till dig personligen?

- Både Sveriges och Ukrainas utrikesminister avgår kort efter.
Ja Billströms avgång vet vi ju varför, du menar alltså att både Sveriges och Ukrainas utrikesministrar skulle avgå mystiskt och ingen skulle fatta att de mörkade i så fall :lol

- Militära transportplan flyger kors och tvärs över Europa.
Åh nej Nato flyger kors och tvärs över Europa

- Försvaret och Regeringen är tysta.
Försvaret och regeringen har dementerat uppgifterna...

Herregud vatnik är det iq 50 eller

Är det generellt uteslutet att svenska instruktörer på t ex vapensystem befinner sig i Ukraina? I så fall varför?
Citera
2024-09-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
https://open.substack.com/pub/simpli...utm_medium=web

Dina vatniklänkar är lika mycket värda som de skitkorvar jag klämmer ur mig efter morgonkaffet.
Citera
2024-09-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Är det generellt uteslutet att svenska instruktörer på t ex vapensystem befinner sig i Ukraina? I så fall varför?

Därför att svenska vapeninstruktörer utbildar sina kunder i Sverige, och absolut inte i ett land som UD klassar som krigzon...
Det gäller ju alla Svenska vapensystem som levererats till Ukraina, så varför skulle det plötsligt inte gälla nu?
Citera
2024-09-09, 20:45
Medlem
Robinson-Merals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Och det är idealiskt i en demokrati för ett företag med så nära band med svenskt försvar?

Jag har oerhört svårt att förstå sådana som dig som anser att det är rekommenderligt för makthavare att låta bli att svara på frågor och ge allmänheten relevant information. Det är inte företagshemligheter man absolut måste vara tyst om det handlar om.
Hade tio svenskar anställda på SAAB dödats i Ukraina hade det oundvikligen kommit fram, det kan jag lova. Om det var otydligt tidigare så vad var det jag sa så kan ett företag, oavsett om det är SAAB eller ICA, eller någon annan, inte sysselsätta sig med att bemöta varenda tomte som påstår något på internet. Det är helt enkelt inte hållbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tycker faktiskt det är pinsamt, att man skall behöva koppla in sin VPN på datorn, för att läsa detaljer om svenska företag i ryska media.
Troligtvis har ryska sajter snart namn, ålder, adresser och sånt till hela ledningen i "SAAB Övervakning" som strök med i Poltava.
Okej, sitt inte uppe för länge.
Citera
2024-09-09, 20:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Hade tio svenskar anställda på SAAB dödats i Ukraina hade det oundvikligen kommit fram, det kan jag lova. Om det var otydligt tidigare så vad var det jag sa så kan ett företag, oavsett om det är SAAB eller ICA, eller någon annan, inte sysselsätta sig med att bemöta varenda tomte som påstår något på internet. Det är helt enkelt inte hållbart.

Det var inte frågan. Men ja, om många utländska medborgare dött i Poltava hade det sannolikt varit svårt att dölja. Å andra sidan är det naivt att tro att inte den typen av information hålls hemlig så långt det går.
Citera
2024-09-09, 21:20
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vad gör NATO-personal i Ukraina? Utbildning av stridande part mitt i krigs-zonen, är inte det ett aktivt deltagande?

NATO var med från första början. NATO-personal leder i stort sett kriget och ukrainas militär gör vad de säger. I stort sett säger NATO till var de ska bomba någonstans baserat på information från en mängd källor som t.ex. satellit, radar, drönare osv. Det är ungefär som långt man ljuga att man inte deltar i kriget innan det blir för uppenbart (vilket det redan är). Ryssland vet ju redan om det här utan det är för idioterna i väst man ljuger för.
Citera
2024-09-10, 01:05
Medlem
Citat:
Samtidigt strök ett antal svenska instruktörer med. Så pass förnedrande att utrikesministrarna i båda länderna fick avgå. Låter inte helt osannolikt. Vad gör NATO-personal i Ukraina? Utbildning av stridande part mitt i krigs-zonen, är inte det ett aktivt deltagande?

Nej, vad som hänt är att svenska JAS-plan har attackerat Moskva och St Petersburg. Flera ryska vapenlager och baser står i brand där.
Citera
2024-09-10, 13:01
Medlem
Citat:
Därför att de inte vill utsättas för media-drevet om/när det här bekräftas vara sant.

Borde inte ett sådant drev främst riktas mot försvarsministern?

Oavsett, det här är återigen rysk desinformation. All rysk information bör utläsas med försiktighet.
Citera
2024-09-11, 00:25
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Samt Krim har alltid tillhört Ryssland ...
Otroligt dåliga kunskaper i historia. Men de som sitter med under historielektionerna i dagens revisionistiska Ryssland och lär sig att det fascistiska Soviet-Ryssland ensamt klarade biffen under Andra Världskriget tror ju såklart på vad som helst.
Citera
2024-09-11, 21:07
Avstängd
Fick en känsla att detta kanske har något att göra med det som hände i Poltava.. media och FM förnekar självklartvis men nått får mig att tro att det stämmer.. enligt ryska medier ska drönare kommit från Norge.
Om det är så att flertalet Nato officerare dog i Poltava.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rysk-flygplats
Citera
2024-09-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Borde inte ett sådant drev främst riktas mot försvarsministern?
Oavsett, det här är återigen rysk desinformation. All rysk information bör utläsas med försiktighet.
Citat:
Ursprungligen postat av Keramik-Kalabalik
Otroligt dåliga kunskaper i historia. Men de som sitter med under historielektionerna i dagens revisionistiska Ryssland och lär sig att det fascistiska Soviet-Ryssland ensamt klarade biffen under Andra Världskriget tror ju såklart på vad som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fick en känsla att detta kanske har något att göra med det som hände i Poltava.. media och FM förnekar självklartvis men nått får mig att tro att det stämmer.. enligt ryska medier ska drönare kommit från Norge.
Om det är så att flertalet Nato officerare dog i Poltava.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...rysk-flygplats

Enligt ryska medier skulle det handla om ca 20 svenskar.
Jag gissar detta var antalet svenska som fanns i Poltava, för ryssarna kunde omöjligtvis veta i kaoset efter smällen hur många just svenskar som blev dödade eller skadade?
Citera
2024-09-11, 22:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Enligt ryska medier skulle det handla om ca 20 svenskar.
Jag gissar detta var antalet svenska som fanns i Poltava, för ryssarna kunde omöjligtvis veta i kaoset efter smällen hur många just svenskar som blev dödade eller skadade?

Nä det var nog vara jackpott för Ryssarna.. dom kanske visste att Nato kunde befinna sig där men inte hur många eller från vilka länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in