Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-11, 15:15
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caskets
Fan va synd, Robert Gustafsson som Sickan låter ju som en perfekt ersättning så det vore ju gött om filmen kommer ut till Jul som lovat.
Ja, känns lite som taskig timing av Brunnberg. Han borde varit ute och vevat när pk och Dorsin-versionerna gick upp istället.
Citera
2024-09-11, 15:44
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Var kan man se trailern?

https://www.youtube.com/watch?v=9GkJui0emt0
Citera
2024-09-11, 15:46
Medlem
Förstår Brunnberg helt. Börjar bli löjligt med alla Jönssonligan-remakes. Detta är tredje remaken på nio år. Ingen har lyckats.
Citera
2024-09-11, 16:00
Medlem
Hur kan man få patent på ett namn?
Kan detta vara rätt?
Patent kan man bara då på ny teknik inte teknik som varit känd sedan tidigare.
Hur kan han få patent nu om tex. Nya filmen redan är inspelad?
Allt låter konstigt.
Varumärkesskydd skulle jag kunna tänka mig, men hur kan han få det på ett varumärke som inte är kopplat till honnon själv? Någon som har beslutet/ dommen?
Citera
2024-09-11, 16:41
Medlem
Jag fattar ingenting av det här. Även om Brunnberg nu försöker varumärkesskydda "Dynamit-Harry" så är det väl inte han som äger varumärket? Det borde väl vara SF eller vilka det nu är som har producerat de första filmerna.
Brunnberg var ju bara anlitad skådespelare för att spela Vanheden.
Citera
2024-09-11, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Kan detta vara rätt?
Allt låter konstigt.
Varumärkesskydd skulle jag kunna tänka mig, men hur kan han få det på ett varumärke som inte är kopplat till honnon själv? Någon som har beslutet/ dommen?

Ja bra fråga skulle också gärna vilja se domen för förstå hur tingsrätten tänkte
Citera
2024-09-11, 16:48
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
En oväntad rubrik- Ulf Brunnberg aka vanheden har gått till domstol och fått patent på namnet ”dynamit Harry” (som för övrigt inte spelades av honom själv).

På detta sätt menar han nu att nya Jönssonligan filmen med premiär inte skall kunna gå upp på bio

” Jag är emot de här erbarmliga försöken till att göra ”Jönssonligan” till kommersiella biljettsäljare till varje pris, där man använder karaktärerna och varumärket ”Jönssonligan” till dumhet, säger han till Expressen.

Han försökte registrera varumärket i fjol hos Patent- och registreringsverket, men fick då avslag. Då överklagade han till Stockholms tingsrätt, som ger honom rätt.”

” En ny Jönssonligan-film har beräknad premiär på juldagen i år, med bland andra Robert Gustafsson i rollen som "Sickan" och Jonas Karlsson i Brunnbergs roll som Vanheden. Brunnberg vill nu hindra biograferna från att visa filmen.

– Det är distributörerna nu som får ta ställning till hur de ska göra, för jag är inte särskilt pigg på att de sänder den här nya filmen utan upphovsmannarätt, säger han till Expressen.”

Har Ulf Brunnberg blivit en sur gubbe och hur i helvete lyckas han få patent på dynamitharry och inte vanheden?

https://www.gp.se/kultur-noje/noje-kultur/ulf-brunnberg-far-ratt-till-dynamit-harry.623fe8c4-24b6-56a7-8d06-51738bc888b8
Någon får väl överklaga tingsrättsbeslutet i värsta fall. Brunnberg har förmodligen suttit inne med insideinformation att det skulle göras en ny film. Dynamit-Harry är ju ingen riktig människa så jag tror att man kommer att köra på.

Vilken kompetens finns egentligen i en tingsrätt för att behandla patentfrågor?
Senast redigerad av sonicguide 2024-09-11 kl. 16:50. Anledning: Extra fråga
Citera
2024-09-11, 17:00
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Kan detta vara rätt?
Allt låter konstigt.

Patent på namn händer väl lite då och då, om jag inte minns alldeles galet.
Vill minnas att tex artisten Prince gjort det.
Fast det är ju inte en uppfinning, så som man normalt tänker sig en.
Men det är väl så man ansöker om varumärkesskydd antar jag.

Men jag får inte till hur just Ulf kunde varumärkesskydda "Dynamit-Harry".

Jönssonligan och Dynamit-Harry kom 1982, och är baserad på den dansk film från 60-talet.
Ingen Dynamit-Harry nämnd där. Men i början 70-talet kom det en norsk film, Olsenbanden og Dynamit-Harry, och den ska också varit baserad på den danska förlagan.

Så Jönssonligan var inte först ut med Dynamit-Harry.

Jag håller dock på Ulf Brunnberg. Även om Jönssonligan inte är en svensk "uppfinning", så är filmerna med Gösta Ekman svenska filmklassiker, och förtjänar ett bättre öde än att mjölkas in absurdum.

Hejja Vanheden!
Citera
2024-09-11, 17:12
Medlem
Underbart att Ulf Brunnberg stoppar detta gnidna tärandet av andras verk.
Citera
2024-09-11, 17:20
Medlem
Känns lite som att Brunnberg kastar sten i
glashus. Han medverkade i en film efter att Gösta Ekman hoppat av, den var inget vidare
Citera
2024-09-11, 17:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det är märkligt hur film og TV industrin saknar ideer o självförtroende.

Ska vi gissa att nya Jönssonligan är en fest i mångfald o korrekthet ala Saltkråkan.

Brunberg lär knappast kunna stoppa eller vinna något i någon rättegång.
Citera
2024-09-11, 17:45
Vilken sköning han är, Ulf Brunnberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in