2024-09-11, 10:46
Medlem
Brennwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Ser nu att MR.koll tagit bort mig på begäran, dock kommer sökresultatet upp på Google men går ej att gå in på länken. Hur ser de ut för er?
Följ guiden i trådstarten för att ta bort sökresultatet från Google. Även döda länkar eller länkar kopplade till dig (t.ex. länken till en person skriven på samma adress som dig) kommer upp i Google sök. Klistra in länkarna i Googles formulär och begär att de tas bort.
Citera
2024-09-11, 11:33
Medlem
Brennwins avatar
Jag har nu pratat med IMY efter mycket om och men. Vi kom egentligen inte fram till något av värde, och egentligen har man i dagsläget bara två alternativ. Det ena, mer tillgängliga och vid första anblick mer rimliga att göra är att skicka in ett klagomål/anmälan till IMY via deras hemsida. Resultatet av en sådan anmälan tycks dock vara högst verkanslöst och den trevliga damen i telefonen uttryckte att de i dagsläget egentligen inte kan göra någonting åt saken. Annat än att "utreda det".

Hon bekräftade att jag, tillsammans med övriga i denna tråd, har rätt i sak och att det Lexbase just nu sysslar med faktiskt är otillåtet. Man kunde ta det på den civilrättsliga vägen och skicka in en stämningsansökan, men vi båda enades om att det knappast är ett reellt alternativ. Då det fort kan bli en mycket dyr historia...
En plan C utarbetades också men jag vet inte om man ska skriva den offentligt i och med att det hela faller litegrann då. Denna plan C passar sig förvisso bäst för den lite mer envist lagda personen med hämndbegär skulle jag tro.

Men allt som allt är detta således en ganska prekär situation. IMY och EU vet att Lexbase gör fel, det vet Lexbase själva också. Men de skiter i det. Detta kan väl bara tolkas som att de är medvetna om att det snart går åt helvete och att de helt enkelt vägrar samarbeta för att vinna tid. Undrar om styrelsen kommer publicera sina egna domar på vad som i framtiden finns kvar av Lexbase när denna soppa kokat klart
Citera
2024-09-11, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brennwin
En plan C utarbetades också men jag vet inte om man ska skriva den offentligt i och med att det hela faller litegrann då. Denna plan C passar sig förvisso bäst för den lite mer envist lagda personen med hämndbegär skulle jag tro.

Citat:
Men allt som allt är detta således en ganska prekär situation. IMY och EU vet att Lexbase gör fel, det vet Lexbase själva också. Men de skiter i det. Detta kan väl bara tolkas som att de är medvetna om att det snart går åt helvete och att de helt enkelt vägrar samarbeta för att vinna tid. Undrar om styrelsen kommer publicera sina egna domar på vad som i framtiden finns kvar av Lexbase när denna soppa kokat klart

Kolla på (FB) Dödsstöten för mrkoll,Lexbase och liknade sidor är GDPR
Citera
2024-09-11, 11:58
Medlem
Citat:
Jag har nu pratat med IMY efter mycket om och men. Vi kom egentligen inte fram till något av värde, och egentligen har man i dagsläget bara två alternativ. Det ena, mer tillgängliga och vid första anblick mer rimliga att göra är att skicka in ett klagomål/anmälan till IMY via deras hemsida. Resultatet av en sådan anmälan tycks dock vara högst verkanslöst och den trevliga damen i telefonen uttryckte att de i dagsläget egentligen inte kan göra någonting åt saken. Annat än att "utreda det".

En grej är väl att de är skyldiga att utreda saken samt informera den klagande inom en begränsad tid om hur ärendet fortskrider. Skulle de sedan komma fram till att det är otillåtet är de dessutom skyldiga att agera på ett eller annat sätt.

GDPR är väldigt tydlig med just utredningsskyldigheten och visst har NOYB stämt IMY just för bristen på utredningar?
Citera
2024-09-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ser nu att MR.koll tagit bort mig på begäran, dock kommer sökresultatet upp på Google men går ej att gå in på länken. Hur ser de ut för er?
Maila google så tar dom bort det från sökresultatet. Använd mallen
Citera
2024-09-11, 13:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Citat:
Följ guiden i trådstarten för att ta bort sökresultatet från Google. Även döda länkar eller länkar kopplade till dig (t.ex. länken till en person skriven på samma adress som dig) kommer upp i Google sök. Klistra in länkarna i Googles formulär och begär att de tas bort.

Jag kontaktade google förra veckan. De tog bort länken/sökresultatet till birthday, men inte länken till Mrkoll. Helt otroligt korkat.
Citera
2024-09-11, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag kontaktade google förra veckan. De tog bort länken/sökresultatet till birthday, men inte länken till Mrkoll. Helt otroligt korkat.

Undrar hur länge det tar innan den länken uppdaterats av dem själva?
Citera
2024-09-11, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Lexbase? Där finns man väl endast med om man blivit dömd för något brott? Bara att sköta sig så slipper man finnas med där. 😉

Dömd i domstol. Behöver inte vara brott.
Kan vara att man inte är överens om en faktura. Då hamnar den domen på Lexbase.
Citera
2024-09-11, 16:25
Medlem
pOXEs avatar
Citat:

Använde du mallen?

Har gjort allt enligt guiden men fortfarande kvar på mrkoll
Citera
2024-09-11, 16:41
Avslutad
Är det fler som har problem med asen på Lexbase? Efter att jag skickat mailet (följde mallen i tråden till pricka) så svarar de först:

"Hej,
Vilken information refererar du till?"

och när jag svarar "all information ni kan tänkas ha kopplad till mitt personnr XXXXXXXX-XXXX" så får jag detta:

"Hej,
Är du kund hos Lexbase?"
Citera
2024-09-11, 16:57
Medlem
Racquel.Darrians avatar
Gällande att logga in med bankid på Ratsit för att ta bort uppgifterna, är det verkligen säkert att göra det?

Eller är jag bara överdrivet försiktig och nojjig?
Citera
2024-09-11, 17:33
Medlem
Hur lång tid tar det innan det försvinner från Google om man INTE skickar in till deras borttag? Skickade in men verkar inte fått till (döda) länken rätt eller så har de sjabblat.. syns fortfarande iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in