Jag har nu pratat med IMY efter mycket om och men. Vi kom egentligen inte fram till något av värde, och egentligen har man i dagsläget bara två alternativ. Det ena, mer tillgängliga och vid första anblick mer rimliga att göra är att skicka in ett klagomål/anmälan till IMY via deras hemsida. Resultatet av en sådan anmälan tycks dock vara högst verkanslöst och den trevliga damen i telefonen uttryckte att de i dagsläget egentligen inte kan göra någonting åt saken. Annat än att "utreda det".
Hon bekräftade att jag, tillsammans med övriga i denna tråd, har rätt i sak och att det Lexbase just nu sysslar med faktiskt är otillåtet. Man kunde ta det på den civilrättsliga vägen och skicka in en stämningsansökan, men vi båda enades om att det knappast är ett reellt alternativ. Då det fort kan bli en mycket dyr historia...
En plan C utarbetades också men jag vet inte om man ska skriva den offentligt i och med att det hela faller litegrann då. Denna plan C passar sig förvisso bäst för den lite mer envist lagda personen med hämndbegär skulle jag tro.
Men allt som allt är detta således en ganska prekär situation. IMY och EU vet att Lexbase gör fel, det vet Lexbase själva också. Men de skiter i det. Detta kan väl bara tolkas som att de är medvetna om att det snart går åt helvete och att de helt enkelt vägrar samarbeta för att vinna tid. Undrar om styrelsen kommer publicera sina egna domar på vad som i framtiden finns kvar av Lexbase när denna soppa kokat klart