2024-09-11, 04:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
tvist om att betala skatt?

försöker Joakim planka skatten?

Hur stora var personalkostnaderna 2023?

Bolaget har inte kapital som täcker det.

Det handlade om avdrag och nån jävla regel. Planka skatten och få Eko efter sig är bara Chrippa så dum att välja. Här är det en tvist som görs upp i domstol.

Jaså? Omsättning 15.6M och kostnader på drygt 4M så vinst på 11.5M. Låter som att det täcks. Personalkostnader ligger nog garanterat och bevisligen under 4M. Så du har fel igen nåt vi får se om några dagar.

Hur ser Chrippas bokslut ut? Frysta konton?
Citera
2024-09-11, 04:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Tvisten med byggbolaget var dock i slutet på 2023.

Men häng med lite i alla fall. Snälla. Resultatet var 2M vinst och har ändrats under 2023/2024 till förlust 200k under 2022. Det är en differens på 2.2M precis som byggskulden blev. Jag är rätt säker att Jocke efter dom tom sade att de betalade in de 2.2M samma dag domen kom och då har de nog även bokslutit den på 2022. Gjort en ändring/tilägg. Den kommer in på år 2022 i bokslutet när pengarna egentligen skulle betalas, inte när domen kom.
Citera
2024-09-11, 04:55
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toapapper54
Men häng med lite i alla fall. Snälla. Resultatet var 2M vinst och har ändrats under 2023/2024 till förlust 200k under 2022. Det är en differens på 2.2M precis som byggskulden blev. Jag är rätt säker att Jocke efter dom tom sade att de betalade in de 2.2M samma dag domen kom och då har de nog även bokslutit den på 2022. Gjort en ändring/tilägg. Den kommer in på år 2022 i bokslutet när pengarna egentligen skulle betalas, inte när domen kom.
Vilken dag kom domen?
Det senaste jag läste om det var 2023-10-13, och då hade dem förlorat i tingsrätten och skulle överklaga till hovrätten.

Tillägg: i början på mars 2024 gick jocke ut och informerade att dem har beviljats prövningstillstånd av Hovrätten gällande en tvist mot ett byggföretag.
Senast redigerad av Dopy 2024-09-11 kl. 05:07.
Citera
2024-09-11, 05:07
Bannlyst
Citat:
Vilken dag kom domen?
Det senaste jag läste om det var 2023-10-13, och då hade dem förlorat i tingsrätten och skulle överklaga till hovrätten.

Men här handlar det om vilket år de 2.2M bokfördes in under, inte när domen kom, var Jupiter stod just då eller om Ica var öppet. Du ser inte att 2022 i efterhand gått 2.2M sämre och kan lägga ihop 1 o 1?

Det kan vara så att de betalade 2023, bokförde under året 2022 och sedan överklagade domen. För jag är rätt säker att de betalade samma dag domen kom.
Citera
2024-09-11, 05:18
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Men här handlar det om vilket år de 2.2M bokfördes in under, inte när domen kom, var Jupiter stod just då eller om Ica var öppet. Du ser inte att 2022 i efterhand gått 2.2M sämre och kan lägga ihop 1 o 1?

Det kan vara så att de betalade 2023, bokförde under året 2022 och sedan överklagade domen. För jag är rätt säker att de betalade samma dag domen kom.
Men det kom ju ingen dom 2023?
Så du menar att Jocke och Jonna betalade dessa 2,2 miljoner till byggföretaget i oktober 2023 och sen överklagade dem, och om byggföretaget förlorar vid överklagan så kommer byggföretaget betala tillbaka dessa 2,2 miljoner? det är inte så det funkar.
Senast redigerad av Dopy 2024-09-11 kl. 05:55.
Citera
2024-09-11, 06:16
Medlem
Citat:
Du har absolut ingen aning.

Resultat före skatt 2 536
Skatt 2 748
Årets resultat −212

År med likvärdig omsättning har dom skattar 500-700. Mycket märkligt.

2023 begärde paret anstånd med att betala Skatteverket. Tvisten inte var avgjord, är den slutgiltiga skatten avgjord och pyntad?
Citera
2024-09-11, 07:07
Medlem
Citat:
https://www.allabolag.se/5590701545/jocke-jonna-ab

31 dec 2022 summa tillgångar 30M. Det stämmer att bolaget gick back 200k 2022 och att den siffran är ändrad från vinst på 2M så nog tvisten byggbolaget.

I Förvaltningberättelsen kommer ni se summa fritt eget kapital 16 674 250 kr. En siffra jag knappast kan gissa mig till. Vi får se om jag trollar eller har insyn förhoppningsvis innan fredag. En soliditet på 40.5 %.

Så nu pratar vi vinst 21 miljoner på 20 månader och högst 6.5M i skulder. Omkostnaderna var väldigt höga 2022 mot 2023 så de kan vara inbakade där redan. Men vi går på värsta scenario. 21M på 20 månader - 6.5M. Det är fortfarande då om det stämmer vinst på 14.5M på 20 månader. Nu spekulerar vi dock en del. Jocke har själv sagt att 5.7M svider inte. Det kan väl diskuteras men trots det går bolaget bra. 14.5M på 20 månader ett företag på 5-7 andtälla är väldigt bra. I en omvärld nu med högsta konkurserna på övet 20 år, med hög styrränta och en lågkonjuktur. Kommande skattetvister från skatteverket kan inte bli lika omfattande då jag dels inte tror de gör samma sak då igen med avdrag men också att omkostnader under 2023 och 2024 gått ner kraftigt så det finns inte utrymme för några nya skattesmällar på 5.7M.
Kvittar man skulderna mot tillgångarna kvarstår eget kapital och det är inga 30 miljon ner.

Tillgångar 30 023
Skulder 23 522
Eget kapital 6 501

Dom har minst 3 heltidsanställda.
Vad kostar en anställd? I runda tag 1 miljon med en normal lön. 3 miljoner för alla.

Kamerakillarna och två barn alla ska ha lön.
4 halvtidslöner tillkommer. 1,5 miljoner, bam.
Byggarna? 1 miljon, bam.
Ränta för 20 miljoner i lån till banker och kreditinstitut är minst 1 miljon

Jocke & Jonna AB kan inte, utan slavarbete dra ned på kostnaderna till 4 miljoner.

Enda jag kan se som kan ha skett är en ny värdering av huset som i bokslutet ser ut som att 10-12 miljoner i tillgångar har adderats, det har det ju eftersom huset räknas som en tillgång. Huset var värderat till ungefär 5 tidigare.

Ditt skitsnack luktar bokföringsbrott eller trolleri med siffror.

Soliditeten blir högre när man ”trollar fram” tillgångar som inte finns. Som att skaffa en värdering på ett hus som aldrig kommer säljas för summor i närheten av vad huset värderas till.

Banken luras till att låna ut pengar och skuldspiralen fortsätter rakt ned i avgrunden.

Kassalikviditeten är långt viktigare, den visar om Jocke och Jonna AB är har betalningsförmåga. Är den uppe på en godtagbar nivå 2022?
Senast redigerad av Pallal 2024-09-11 kl. 07:10.
Citera
2024-09-11, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Barnslaveri är alltid ekonomiskt givande.

Hur går det med skolan då och äldsta ungen?

Skolan lär bli ungarnas väg ut ur deras påtvingade offentlighetsliv.

Min teori är att föräldrarna kommer att se till att ungen inte får gå i skolor eller dagis eftersom dessa två ungar måste dra in miljonerna till föräldrarna, som blev panikslagna när fejkprank eran dog ut.

Dom släpper nog inte dessa ungar så lätt. Skolplikt kan väl knappast gälla kändisbarn.

Pratar du om Jocke och Jonnas barn?
Om du gör det får du allt uppdatera dig.
Citera
2024-09-11, 13:04
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 111-111
Pratar du om Jocke och Jonnas barn?
Om du gör det får du allt uppdatera dig.

Går hon i skolan nu?

Jag är inte insatt alls.
Citera
2024-09-11, 13:14
Bannlyst
Citat:
Kvittar man skulderna mot tillgångarna kvarstår eget kapital och det är inga 30 miljon ner.

Tillgångar 30 023
Skulder 23 522
Eget kapital 6 501

Dom har minst 3 heltidsanställda.
Vad kostar en anställd? I runda tag 1 miljon med en normal lön. 3 miljoner för alla.

Kamerakillarna och två barn alla ska ha lön.
4 halvtidslöner tillkommer. 1,5 miljoner, bam.
Byggarna? 1 miljon, bam.
Ränta för 20 miljoner i lån till banker och kreditinstitut är minst 1 miljon

Jocke & Jonna AB kan inte, utan slavarbete dra ned på kostnaderna till 4 miljoner.

Enda jag kan se som kan ha skett är en ny värdering av huset som i bokslutet ser ut som att 10-12 miljoner i tillgångar har adderats, det har det ju eftersom huset räknas som en tillgång. Huset var värderat till ungefär 5 tidigare.

Soliditeten blir högre när man ”trollar fram” tillgångar som inte finns. Som att skaffa en värdering på ett hus som aldrig kommer säljas för summor i närheten av vad huset värderas till.

Banken luras till att låna ut pengar och skuldspiralen fortsätter rakt ned i avgrunden.

Kassalikviditeten är långt viktigare, den visar om Jocke och Jonna AB är har betalningsförmåga. Är den uppe på en godtagbar nivå 2022?

Nu ska du och Dopy få lite svar på tal

Skatteverket 6,6 miljoner är betalda redan. Betalade med överskott i aktier.

Senaste året har Jocke nästan lika mkt vinst i aktier som Skatteverket smällen blev. Så är inbetald varenda krona och finnas inte som skuld.

Hantverkarna är betalt till låst konto 2,4 miljoner. Då det ska upp i hovrätten där Jocke tror utslaget blir annorlunda.

Så de skulderna du menar finns inte då de är inbetalda. I nuläget kan de endast få pengar tbx. Inte förlora mer pengar.

Huset var inte värt 5 miljoner innan. Det köptes för 8,7 miljoner 2018, och det är lägsta värderingen det haft. Du har ju ingen koll.

Exakt skulder just nu är 8,6 miljoner. Dvs mindre än husets värde. Inte 24 kaniner du yrar om. Och det är LÅN.

Anståndet du pratar om gick ut i Mars typ. Så det är inbetalt som tidigare sagt dom 6,6M.

Sen har Jocke 3-4 miljoner privat i aktier och fonder på detta med, Så hade kunnat leva utan lön säkert 4-5 år om det vore så.

Till skilllnad från Chrippa försöker de idag leva så billigt som möjligt, sänkt sina löner från 90k till 39k brutto. Så personalkostnaderna är superlåga och inte alls som du påstår.

Sen glömmer du att de byggt ett spa 2 senaste åren som kostat säkert 4 miljoner totalt. Det är klart nu och de kostnaderna för framtiden försvinner. Huset är klart sen ett tag tbx bara småfix inför Airbnb så kunder inte klagar utan vill ha allt perfekt. Dvs kan de strypa 90% av utgifterna. Det kommer ni se början på av 2023s siffror.

Varför de kunde göra 11.5 miljoner i vinst är för huset inte renoveras längre med stora kostsamma ingrepp som att byta fasad och tak och eller bygga pool område.

Ska vi prata mer när Skatteverket fått in och publicerat 2023s siffror kanske?
Senast redigerad av Toapapper54 2024-09-11 kl. 13:20.
Citera
2024-09-11, 13:29
Bannlyst
Citat:
Men det kom ju ingen dom 2023?
Så du menar att Jocke och Jonna betalade dessa 2,2 miljoner till byggföretaget i oktober 2023 och sen överklagade dem, och om byggföretaget förlorar vid överklagan så kommer byggföretaget betala tillbaka dessa 2,2 miljoner? det är inte så det funkar.

Det är betalt till låst konto (nåt jag menade men ej skrev) så helt ute och cykla var jag inte.
Citera
2024-09-11, 13:39
Bannlyst
Citat:

Vi får se om du värderar om siffrorna för 2023 🙂 Jag var också negativ efter 2022s siffror. 2023 och 2024 är mycket bättre. 2023 får ni se i dagarna. De borde intressera er. Bara för ni trollar gör inte andra det. Du är inne på företagets ekonomi 31/12 2022, jag är inne på September 2024. Är 20 månader före gubben. Medan du sitter och väntar att bolagets siffror kommer upp på allabolag.se får jag se de nästan i realtid. Alltid ett steg före.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in