2024-09-11, 10:26
Medlem
noll.con.trolls avatar
Tjena Flashback!

Jag startade för en tid sedan en tråd om en revolutionerande idé jag fick, nämligen:

(FB) Digitala kontanter - vad tror ni?

Inte helt oväntat dissades idén rätt hårt, främst pga två saker:

1. Det skulle vara för lätt att kopiera pengar som man skrivit ut hemma på en (om än avancerad och bankägd) skrivare.

2. Det skulle - enligt vissa, inte enligt mig - krävas en digital uppkoppling i realtid för att använda dessa kontanter. Min invändning är att hela syftet med kontanter är att de är just ett fysiskt betalningsmedel (om än i digital form) som har en universell användning som INTE kräver att man kopplar upp sig mot internet.

Hur som haver. Nu finns det ju NFT eller NTF eller vad det nu heter... non trackable nånting..... det ska vara en digital valuta där varje "sedel" är unik. Jag kan ingenting om det, men är inte NTF (NPF, whatever) detsamma som digitala kontanter? Dvs ett unikt digitalt mönster som har ett monetärt värde, och som kan användas som betalningsmedel utan att koppla upp sig mot internet?
Senast redigerad av noll.con.troll 2024-09-11 kl. 11:04.
Citera
2024-09-11, 11:55
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Tjena Flashback!

Jag startade för en tid sedan en tråd om en revolutionerande idé jag fick, nämligen:

1. Det skulle vara för lätt att kopiera pengar som man skrivit ut hemma på en (om än avancerad och bankägd) skrivare.

2. Det skulle - enligt vissa, inte enligt mig - krävas en digital uppkoppling i realtid för att använda dessa kontanter. Min invändning är att hela syftet med kontanter är att de är just ett fysiskt betalningsmedel (om än i digital form) som har en universell användning som INTE kräver att man kopplar upp sig mot internet.

Hur som haver. Nu finns det ju NFT eller NTF eller vad det nu heter... non trackable nånting..... det ska vara en digital valuta där varje "sedel" är unik. Jag kan ingenting om det, men är inte NTF (NPF, whatever) detsamma som digitala kontanter? Dvs ett unikt digitalt mönster som har ett monetärt värde, och som kan användas som betalningsmedel utan att koppla upp sig mot internet?

Du kan se NFT:er som digitala konstverk där ingen NFT är den andra lik.
Om du anser att du kan använda konstverk som betalningsmedel så kan du använda NFT:er som betalningsmedel.

Du pratar om "fysiskt betalningsmedel i digital form, som INTE kräver att man kopplar upp sig mot internet" och då undrar jag om du är påverkad eller vad du menar? Hur kan något vara digitalt som kan användas utan uppkoppling menar du?
Citera
2024-09-11, 11:58
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Om du anser att du kan använda konstverk som betalningsmedel så kan du använda NFT:er som betalningsmedel.

Du pratar om "fysiskt betalningsmedel i digital form, som INTE kräver att man kopplar upp sig mot internet" och då undrar jag om du är påverkad eller vad du menar? Hur kan något vara digitalt som kan användas utan uppkoppling menar du?

Så berätta för en idiot: vad är skillnaden mellan NFT:er och digitala kontanter?
Citera
2024-09-11, 12:05
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:

Det finns mängder av digitala saker man kan använda utan uppkoppling. Eller vänta nu......... jo, jag kom på det! NFT:er.......?
Citera
2024-09-11, 12:05
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Så berätta för en idiot: vad är skillnaden mellan NFT:er och digitala kontanter?

En NFT är en token som är "Non fungable". Något som är unik.

Typiska saker som är Non Fungable:
Tavlor
Smycken
Fastigheter
Personliga dokument

Typiska saker som kan ansers vara "Fungable":
Pengar
Tändstickor
Cigaretter
Guldtackor
Citera
2024-09-11, 12:09
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
En NFT är en token som är "Non fungable". Något som är unik.

Typiska saker som är Non Fungable:
Tavlor
Smycken
Fastigheter
Personliga dokument

Typiska saker som kan ansers vara "Fungable":
Pengar
Tändstickor
Cigaretter
Guldtackor

Kan man inte bara göra kontanterna Non Fungable? Varje sedel har väl ett unikt serienummer?
Citera
2024-09-11, 12:13
Avslutad
Citat:
Spelar dum? Jag har fått samma idé som RIKSBANKEN - vet ej om min eller deras idé kom först - men kalla mig gärna pucko om det får dig att må bättre 😉

Bankkort har ju övergått från fysiska kort till digitala.... så varför inte?

David Chaum publicerade den grundläggande idén 1981-1982 typ, https://en.wikipedia.org/wiki/Ecash
Citera
2024-09-11, 12:13
Bannlyst
Vad är det som är nytt med detta ? VI har ju digitala kontanter på banken
Citera
2024-09-11, 12:19
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aftonbladet
David Chaum publicerade den grundläggande idén 1981-1982 typ, https://en.wikipedia.org/wiki/Ecash

Allright. Jag har aldrig hört något om det, kom på idén helt själv på min egen lilla kammare. Jag behöver inga applåder eller så....! Råkar bara vara lite halvsmart 🤭
Citera
2024-09-11, 12:26
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Kan man inte bara göra kontanterna Non Fungable? Varje sedel har väl ett unikt serienummer?
Att dom har olika serienummer tenderar sällan att göra dom olika värda, hence anses dom fortfarande vara "fungibla".
Citera
2024-09-11, 12:32
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Att dom har olika serienummer tenderar sällan att göra dom olika värda, hence anses dom fortfarande vara "fungibla".

Korrekt. Men om man skippar konsten och det unika värdet, och bara använder nonfungibiliteten som ett sätt att göra varje sedel unik, dvs omöjlig att kopiera?
Citera
2024-09-11, 12:38
Medlem
Citat:
Tjena Flashback!

Finns några projekt som fokuserar på fysiska krypto-sedlar:

Softnote: Digital Cash for Crypto..
https://softnote.com

Noteworthy: innovator of physical cryptonotes..
https://noteworthy.ag

The Bitcoin Banknote Projekt: Experiments in cryptocurrency and cash..
https://www.bitcoin-banknote.com
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in