Citat:
Ok om det är statisk elektricitet har du 3 vägar att gå. Nu var det inte jag som startade tråden, men visst händer det att jag också råkar ut för det jag tror ts pratar om, stötar på grund av statisk elektricitet.
Inte en aning om spänningen, men troligen ganska hög, säkert 1000V+. Strömmen däremot kan knappast vara något att hurra för.
Men som svar till ts. Någon i tråden skrev.
Det torde väl vara tvärt om. Att allt är jordat. Har för mig att det finns ledande skor för ändamålet. Sedan är hög luftfuktighet bra.
Inte en aning om spänningen, men troligen ganska hög, säkert 1000V+. Strömmen däremot kan knappast vara något att hurra för.
Men som svar till ts. Någon i tråden skrev.
Det torde väl vara tvärt om. Att allt är jordat. Har för mig att det finns ledande skor för ändamålet. Sedan är hög luftfuktighet bra.
1. Jordan ner allt, mycket riktigt finns det ledande skor och andra ledande produkter.
Det kallas esd. Det är rätt vanligt.
Dock finns det vissa problem med det.
Om du har kontringar, ström kvar i komponenterna, då kommer du agera jordtamp. Vilket kan vara dödligt.
Väldigt bra om man har känslig elektronik.
Men dumheter i andra fall.
2. Sen har du att vara frånskild från jord. Då har du principen "fåglar sittandes på högspännings ledning" under förutsättning att det är lågspänning kan du fritt ta i spänningssatta delar. Under förutsättning att du bara tar i en fas och inte kommer åt nolla, jord eller annan fas med någon kroppsdel.
3. Isolera dig från allt, med gummiduk, handskar mm.
Jag använder isolerande skor, jag tänker inte utsätta mig för fara för att min arbetsgivare ska spara pengar. Jag kör på alternativ 3 90% av tiden och 2 resten.