2024-09-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu var det inte jag som startade tråden, men visst händer det att jag också råkar ut för det jag tror ts pratar om, stötar på grund av statisk elektricitet.

Inte en aning om spänningen, men troligen ganska hög, säkert 1000V+. Strömmen däremot kan knappast vara något att hurra för.

Men som svar till ts. Någon i tråden skrev.

Det torde väl vara tvärt om. Att allt är jordat. Har för mig att det finns ledande skor för ändamålet. Sedan är hög luftfuktighet bra.
Ok om det är statisk elektricitet har du 3 vägar att gå.
1. Jordan ner allt, mycket riktigt finns det ledande skor och andra ledande produkter.
Det kallas esd. Det är rätt vanligt.
Dock finns det vissa problem med det.
Om du har kontringar, ström kvar i komponenterna, då kommer du agera jordtamp. Vilket kan vara dödligt.
Väldigt bra om man har känslig elektronik.
Men dumheter i andra fall.

2. Sen har du att vara frånskild från jord. Då har du principen "fåglar sittandes på högspännings ledning" under förutsättning att det är lågspänning kan du fritt ta i spänningssatta delar. Under förutsättning att du bara tar i en fas och inte kommer åt nolla, jord eller annan fas med någon kroppsdel.

3. Isolera dig från allt, med gummiduk, handskar mm.

Jag använder isolerande skor, jag tänker inte utsätta mig för fara för att min arbetsgivare ska spara pengar. Jag kör på alternativ 3 90% av tiden och 2 resten.
Citera
2024-09-07, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
1. Jordan ner allt, mycket riktigt finns det ledande skor och andra ledande produkter.
Om du har kontringar, ström kvar i komponenterna, då kommer du agera jordtamp. Vilket kan vara dödligt.

2. Sen har du att vara frånskild från jord. Då har du principen "fåglar sittandes på högspännings ledning" under förutsättning att det är lågspänning kan du fritt ta i spänningssatta delar. Under förutsättning att du bara tar i en fas och inte kommer åt nolla, jord eller annan fas med någon kroppsdel.

3. Isolera dig från allt, med gummiduk, handskar mm.

Jag använder isolerande skor, jag tänker inte utsätta mig för fara för att min arbetsgivare ska spara pengar. Jag kör på alternativ 3 90% av tiden och 2 resten.
Vad fick dig att försöka hjälpa mig med att bli av med statisk elektricitet? Har jag uttryckt att jag har problem med det?
Citera
2024-09-09, 01:30
Medlem
Citat:
Vad fick dig att försöka hjälpa mig med att bli av med statisk elektricitet? Har jag uttryckt att jag har problem med det?
Du hade en del oklarheter rent fakta mässigt, så slog 2 flugor i en smäll.
Citera
2024-09-09, 01:37
Medlem
Citat:
Du hade en del oklarheter rent fakta mässigt, så slog 2 flugor i en smäll.
Vilka två flugor? Vilken fakta hade jag fel om? Vad ville jag ha hjälp med?

Jag har för övrigt svårt att ta hjälp av särskrivare. Får inte riktigt det där förtroendet. Och nu ville jag inte ens ha hjälp med något.

Kanske jag istället kan hjälpa dig? Skriv ihop!
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-09 kl. 01:54.
Citera
2024-09-09, 11:12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Det är inte så dumt om man gör det korrekt. Man ska inte vara direktansluten till jord, utan via en resistor på typiskt 1 Megaohm.

https://transforming-technologies.com/esd-fyi/esd-wrist-strap-testing-what-does-high-fail-vs-low-fail-mean/
Lower Limit for a Wrist Strap

Most wrist strap testers also test for low resistance (typical low fail is less than 750K ohms) , to assure that the 1 megohm resistor is present and performing as intended. The purpose of the 1 megohm resistor is for safety: to limit the amount of current that could be transferred through the body. The 1 megohm resistor is designed to limit the current to 250 microamps at 250 Volts rms AC, which is below the perception level of humans.
Citera
2024-09-10, 11:38
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Tre Tre Sju
Hejsan,

Pillar med elektronik i jobbet och råkar emellanåt ut för ganska obehagliga stötar.
Förutom det uppenbara (pilla inte på fel plats) finns det något enkelt sätt att åtminstone lindra de stötar man åker på?

Tacksam för svar.

Om det handlar om nätspänning och att du råkar komma i kontakt med fasledaren så kan en isolationstransformator hjälpa. TV-reparatörer brukar (brukade?) använda såna.

Det vore dock intressant att veta vilken typ av elektronik du pillar med och i vilka sammanhang. Sitter du med konsumentelektronik vid en arbetsbänk eller servar du PLC-system och givare under drift på en industri?
Citera
2024-09-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Om det handlar om nätspänning och att du råkar komma i kontakt med fasledaren så kan en isolationstransformator hjälpa. TV-reparatörer brukar (brukade?) använda såna.

Det vore dock intressant att veta vilken typ av elektronik du pillar med och i vilka sammanhang. Sitter du med konsumentelektronik vid en arbetsbänk eller servar du PLC-system och givare under drift på en industri?
Om man kommer emot fasen så hjälper inget.
Citera
2024-09-10, 11:58
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Om man kommer emot fasen så hjälper inget.

Uttryckte mig slarvigt.

En isolationstransformator isolerar apparaten från elnätet, så det finns ingen egentlig fas längre. Dock är det fortfarande 230 volt, vilket givetvis är farligt.
Det enda som transformatorn skyddar mot är strömgenomgång mellan strömförande del i apparaten och elnätets noll- eller jordpotential.

Kommer man åt fasen (egentligen linjeledare i modernt språkbruk) så hjälper en jordfelsbrytare om återledningen sker mot jord. Har man kontakt mellan fas och nolla samtidigt hjälper inte jordfelsbrytare.

Att vara helt isolerad från noll- eller jordpotential hjälper också. Utan återledare - ingen strömgenomgång.
Citera
2024-09-10, 12:03
Medlem
Citat:
Uttryckte mig slarvigt.

En isolationstransformator isolerar apparaten från elnätet, så det finns ingen egentlig fas längre. Dock är det fortfarande 230 volt, vilket givetvis är farligt.
Det enda som transformatorn skyddar mot är strömgenomgång mellan strömförande del i apparaten och elnätets noll- eller jordpotential.

Kommer man åt fasen (egentligen linjeledare i modernt språkbruk) så hjälper en jordfelsbrytare om återledningen sker mot jord. Har man kontakt mellan fas och nolla samtidigt hjälper inte jordfelsbrytare.

Att vara helt isolerad från noll- eller jordpotential hjälper också. Utan återledare - ingen strömgenomgång.
Känns som att du går en utbildning inom el och precis lärt dig om isolationstransfomatorer. Duktigt.

Många inom el fattar inte riktigt ens det där med nolla och fas, eller vad som sluten krets är, men du bådar gott.
Citera
2024-09-13, 05:36
Medlem
Citat:
Vilka två flugor? Vilken fakta hade jag fel om? Vad ville jag ha hjälp med?

Jag har för övrigt svårt att ta hjälp av särskrivare. Får inte riktigt det där förtroendet. Och nu ville jag inte ens ha hjälp med något.

Kanske jag istället kan hjälpa dig? Skriv ihop!
Tycker seriöst synd om sånna tragiska människor som dig. Hoppas du får den hjälpen du så tydligt behöver.
Du vet mkt väl vad jag menade tidigare, kan bara beklaga att ditt omdöme och metod för att bedöma information är så pinsamt dålig.
Inser att det är rätt skönt att bara ha dyslexi.

Ta hand om dig å sök hjälp.
Citera
2024-09-13, 05:40
Medlem
Citat:
Det är inte så dumt om man gör det korrekt. Man ska inte vara direktansluten till jord, utan via en resistor på typiskt 1 Megaohm.

https://transforming-technologies.com/esd-fyi/esd-wrist-strap-testing-what-does-high-fail-vs-low-fail-mean/
Lower Limit for a Wrist Strap

Most wrist strap testers also test for low resistance (typical low fail is less than 750K ohms) , to assure that the 1 megohm resistor is present and performing as intended. The purpose of the 1 megohm resistor is for safety: to limit the amount of current that could be transferred through the body. The 1 megohm resistor is designed to limit the current to 250 microamps at 250 Volts rms AC, which is below the perception level of humans.
Fascinerande läsning, tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in