Citat:
Arsenal var alltså i semifinal för två år sedan så jag skulle nog inte säga att de är ett hopplöst dåligt lag i Europa. Och man åkte ut på straffar förra året i första omgången (finalen i miniturneringen) så det var ju lite slumpmässigt.
Vad gäller Arsenals match mot Rosenborg så borde Arsenal ha haft en ledning på typ 3-0 efter första halvlek, då var det bara spel mot ett mål. I andra halvlek hade man väl åtminstone tre skott i ribban. Men intressant att inte Kafaji byttes in alls (för att dyrka upp det lågt spelande Rosenborgsförsvaret), hade hon blivit inbytt tror jag det hade blivit fler målchanser för Arsenal.
Men man blir så jäkla trött på upplägget av Champions League, man vill verkligen inte ha de bästa laget till gruppspelet (och dit räknar jag både Häcken och Arsenal).
Vad gäller Arsenals match mot Rosenborg så borde Arsenal ha haft en ledning på typ 3-0 efter första halvlek, då var det bara spel mot ett mål. I andra halvlek hade man väl åtminstone tre skott i ribban. Men intressant att inte Kafaji byttes in alls (för att dyrka upp det lågt spelande Rosenborgsförsvaret), hade hon blivit inbytt tror jag det hade blivit fler målchanser för Arsenal.
Men man blir så jäkla trött på upplägget av Champions League, man vill verkligen inte ha de bästa laget till gruppspelet (och dit räknar jag både Häcken och Arsenal).
Formatet är för litet. Ville man börja närma sig de 16 bästa lagen i Europa då kan man ha de 4 direktplatserna
Barca
Bayern
Lyon
Chelsea
3 platser till Champions path
Benfica
Roma
Hammarby/Twente/Slavia Prag gör upp om den sista.
9 platser till league path. Då skulle bara en av de 10 som är kvar där nu åka ut, istället för hälften.
Men så vill man inte göra för man vill inte ha så pass få ligavinnare representerade.
Nästa år kommer det bli 2 extra platser till league path.
Champions path ändras till 4 platser, men 6 /7 direktplatser istället för 3/4 som nu, så det blir ingen skillnad, fortfarande 10-11 olika ligavinnare med.
League path behåller 5 platser men 2orna från de två bästa ligorna får en direktplats. Så du hade kunnat stryka PSG och Wolfsburg från årets kval de hade gått direkt.
Så utökningen från 16 till 18 lag är två extra platser till lag som inte vunnit sina ligor.
Och sen framförallt så kommer det finnas en Europa League, så att man inte helt sonika missar chansen att se massor av bra lag i Europaspel. Åker man ut i UWCL kvalet ska man i alla fall ha chans på Europa League. Så hade det varit i år hade vi fått en turnering med kanske
Atlético Madrid
Sparta Prague
Frankfurt
Ajax
Bröndby
Rosenborg
Samt lägg till kanske
Hammarby
Häcken
Sporting
Juventus
Fiorentina
Eller vilka det nu blir som åker ut.
+ 3or från liga 8-14 och 2or från liga 18-24. Undrar hur det här ska gå till egentligen. Det måste bli någon form av kval även till Europa League tror det ska vara 18 lag där också.