2024-09-09, 14:22
Medlem
larkascendings avatar
Vet inte om detta som rör A:s boende varit uppe i tråden tidigare? Ny artikel från förra veckan men min prenumeration har gått ut.

https://eposten.se/nyheter/hummelsta/artikel/nytt-lss-boende-planeras-ingen-hansyn-till-grannarnas-oro-/r9w8pnxj
Citera
2024-09-09, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, utredningen om Essies försvinnande kommer väl vara öppen en tid framöver, kan man misstänka.

Men utredningarna gällande grovt förtal torde vara tämligen open and shut cases för åklagaren, om det nu var så "verkliga" profiler som gjorde dessa förtalande inlägg på bl.a. facebook, som det påstås här i tråden. De borde åklagaren kunna gå vidare med utan dröjsmål.

Hunden är väck, är bara hundkramare som tror att hunden är vid liv.....
Jag tror att åklagaren och polisen skiter I hunden, de har säkerligen ögonen på .........
Citera
2024-09-09, 14:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Hunden är väck, är bara hundkramare som tror att hunden är vid liv.....
Jag tror att åklagaren och polisen skiter I hunden, de har säkerligen ögonen på .........

Ja tyvärr är nog risken stor att de som stal Essie också har bragt henne om livet.
Att Essie stals som någon form av hundmanitär åtgärd är verkligen bara en fantasifull romantisering.

Polis och åklagare har ögonen ute efter de som stal hunden och de som begått grovt förtal. Sannolikt finns också en koppling där någonstans, och det förstår polis och åklagare mycket väl.
Citera
2024-09-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ja tyvärr är nog risken stor att de som stal Essie också har bragt henne om livet.
Att Essie stals som någon form av hundmanitär åtgärd är verkligen bara en fantasifull romantisering.

Polis och åklagare har ögonen ute efter de som stal hunden och de som begått grovt förtal. Sannolikt finns också en koppling där någonstans, och det förstår polis och åklagare mycket väl.
Vet du att hon är stulen eller tror du att hon är stulen?
Citera
2024-09-09, 17:53
Medlem
Miltonnis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miltonni
Ah ok, länk till dagens Essie-artikel:

https://eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/essie-aklagare-det-har-kommer-att-ta-tid/r5v630nj

Sammanfattning av dagens artikel:
Polisutredningar efter assistanshunden Essies försvinnande, som skedde för över två månader sedan, ligger nu hos åklagaren för avgörande. Det finns fyra polisanmälningar kopplade till fallet, men de handlar inte om själva försvinnandet utan om konflikter mellan hundägare, tidigare personal och närstående till Essie. Dessa konflikter, som både har uppstått bakom kulisserna och på sociala medier, ska nu prövas av åklagaren för att avgöra om de ska leda till vidare utredning och eventuellt åtal. Det kan ta upp till ett år att få klarhet, beroende på hur ärendet prioriteras. Essies ägare, PÖ, har bemött kritiken från tidigare anställda och avfärdat den som hämndaktioner. Åklagaren And*rs Wahlb*rg (*=e) är förtegen om innehållet i anmälningarna och understryker att sådana ärenden kan ta lång tid.
Citera
2024-09-09, 20:09
Medlem
Citat:
Polisutredningar efter assistanshunden Essies försvinnande, som skedde för över två månader sedan, ligger nu hos åklagaren för avgörande. Det finns fyra polisanmälningar kopplade till fallet, men de handlar inte om själva försvinnandet utan om konflikter mellan hundägare, tidigare personal och närstående till Essie. Dessa konflikter, som både har uppstått bakom kulisserna och på sociala medier, ska nu prövas av åklagaren för att avgöra om de ska leda till vidare utredning och eventuellt åtal. Det kan ta upp till ett år att få klarhet, beroende på hur ärendet prioriteras. Essies ägare, PÖ, har bemött kritiken från tidigare anställda och avfärdat den som hämndaktioner. Åklagaren And*rs Wahlb*rg (*=e) är förtegen om innehållet i anmälningarna och understryker att sådana ärenden kan ta lång tid.
Vi f.d personal hämnas inte, vi vågar äntligen säga sanningen.
Citera
2024-09-09, 20:58
Bannlyst
Citat:

Mmm, är troligen någon i hundens närhet som tagit bort hunden under kvällen tror jag..
När jag hälsar på vänner med hundar så skäller de lite för att hälsa ...
Men var jag än läst här eller Facebook och i media, så verkar hunden inte gjort det..
För Ägarna måste ju reagera om en hund skäller..
Så jag tror att hunden blev bragd om livet av någon i närheten..
Citera
2024-09-09, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanske33

Kan vi här i tråden få veta vad detta handlar om av dig...
Citera
2024-09-09, 21:05
Medlem
Citat:
Jag hoppas sanningen kommer fram. Även om jag gissar den kan vara grym. Jag är rädd att denna hundstackare kan ha haft ett rent helvete utan att veta. Jag hoppas hon lever och har det bra. men min magkänsla säger tyvärr annat.
Citera
2024-09-09, 22:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ja, det är flera fall av grovt förtal och brott mot tystnadsplikten som det handlar om. Det borde inte vara särskilt svårutrett och därför inte heller ta särskilt lång tid att utreda. Det som återstår att se är väl om förtalsmålen anses vara aktuella för allmänt åtal, men givet andra fall som varit det, så bör detta också vara det. Åklagarmyndigheten har gett sig ut på ett sluttande plan på den punkten. Det skall bli intressant att se hur de hanterar saken i dessa ärenden. Eventuellt kommer alltså även några enskilda åtal om förtal i efterdyningarna av denna soppan. Men vi får hoppas att åklagaren ser mycket allvarligt på brott mot tystnadsplikten när offret är en så försvarslös person som i detta fallet.
Citera
2024-09-09, 22:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Du har inte sagt någonting i ärendet. Och om du gör det så begår du ett brott. Är du en brottsling?

De som verkligen har arbetat hos dottern har haft alla möjligheter att säga sanningen när som helst, dels via assistansbolaget, såväl via ordinarie rapporteringssystem som via den anonyma visselblåsarfunktionen som vem som helst kan använda, och dels via berörda myndigheter.

Istället valde vissa att förtala familjen i media. Det är inget annat än en ren hämndaktion. Särskilt sen det har visat sig att saker som påståtts om familjen inte varit sanna.
Citera
2024-09-09, 22:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Mmm, är troligen någon i hundens närhet som tagit bort hunden under kvällen tror jag..
När jag hälsar på vänner med hundar så skäller de lite för att hälsa ...

Du kan inte så mycket om hundar, märker jag.
De flesta hundar skäller inte alls när det kommer bekanta, men vissa gör.

Hunden skäller som regel för att uppmärksamma andra i flocken att det kommer någon "utomstående". Den skäller inte för att hälsa. Hälsar gör den genom att komma fram och lukta på dig.

Citat:
Men var jag än läst här eller Facebook och i media, så verkar hunden inte gjort det..
För Ägarna måste ju reagera om en hund skäller..
Så jag tror att hunden blev bragd om livet av någon i närheten..

Nej, Essie var säkert en hund som inte skällde alls utan särskild anledning.
Den person som Essie sprang till i videon som publicerats var kanske någon som Essie kände igen, ex.vis. en f.d. assistent.

Vem som, om någon, sedan bragt Essie om livet, kan vi inte veta.

Vad många, särskilt alla troll i tråden, inte fattar, är att om dottern hade dödat eller livshotande skadat Essie den kvällen, så hade assistenterna vetat om detta. Men ingen, inte en enda, särskilt inte de assistenter som redan hängt ut familjen, har vittnat om att något sådant skedde. Dessutom lär polisen ha hört berörda assistenter och särskilt assistenten som jobbade den kvällen.

De troll som ihärdigt framför denna konspirationsteori och som regel i kombination med ett ohämmat hat riktat mot dottern och hennes mor och far, är inget annat än just troll drivna av hat, som blundar fullständigt för all fakta som framkommit i fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in